نسخه چاپی

واكنش صالحی به مواضع واشنگتن

وزیر امور خارجه با بیان اینكه آمریكایی‌ها به دنبال این هستند كه با طرح مسئله مذاكره راهی جدید برای فشار بر ایران ایجاد كنند، گفت:‌ به تجربه دریافته‌ایم كه نمی‌توان به گفته‌های این یا آن مقام آمریكایی اعتماد كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که اخیرا مطالبی از سوی مقامات ارشد آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور در مورد آمادگی آمریکا برای مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران (در خصوص مسئله هسته‌ای) مطرح شده و آیا تغییری در موضع و رفتار آمریکا ایجاد شده است، طی اظهاراتی ارزیابی خود را چنین بیان کرد:

«همکاران اینجانب به صورت دقیق و مستمر مواضع اعلامی و رفتار عملی آمریکا را رصد می‌کنند، ولی تاکنون تغییری در سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران مشاهده نشده است. مقامات و دولت‌های مختلف در آمریکا معمولا برخلاف مواضع اعلامی خود عمل می‌کنند. تمجید آنها از مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران به استقرار یک دولت ملی و مردمی در افغانستان از یکسو و قرار دادن ایران در محور به اصطلاح شرارت از سوی دیگر، صرفا یکی از نمونه‌ها و مصادیق این دوگانگی مواضع و اقدامات دولت آمریکاست. افکار عمومی بین‌المللی حتی ادعاهای بزرگ و پرهزینه، اما بی اساس دولت آمریکا را فراموش نکرده است. اشغال عراق و قتل عام صدها هزار انسان بیگناه به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور سابقه‌ای شناخته شده است. البته خود آمریکایی‌ها اذعان کردند که هیچ سلاح کشتار جمعی در عراق پیدا نشد و کالین پاول وزیر خارجه وقت آمریکا همواره طرح این ادعای بی اساس (توسط او) در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل را روز تاریک زندگی خود می‌داند! رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز از یکسو ندای خلع سلاح هسته‌ای می‌دهد و از سوی دیگر با اختصاص 70 میلیارد دلار بودجه سالانه برای نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا، اقدام به آزمایش هسته‌ای می‌کند!...

بنابراین ما به تجربه دریافته‌ایم که نمی‌توان به گفته‌های این یا آن مقام آمریکایی اعتماد کرد، بلکه معتقدیم سیاست آمریکا را باید بر اساس رفتار عملی دولت آمریکا مورد قضاوت قرار داد. حتی اگر در این ادعای اخیر صادق هم باشند که به شدت محل تردید است، این پیشنهاد با رفتار آنها هیچگونه تناسبی ندارد. از یکسو هواپیماهای جاسوسی آنها به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران تجاوز می‌کنند که به فضل الهی حتی انواع رادار گریز آن نیز توسط نیروهای مسلح مقتدر ما شناسایی و دفع یا به دام می‌افتند، از سوی دیگر به قول خودشان با اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های یکجانبه، همه موازین حقوقی، اخلاقی و بین‌المللی را نقض می‌کنند، در گوشه‌ای دیگر به ترور فرهیختگان علمی ما کمک می‌کنند یا شهروندان بیگناه ایرانی مانند اساتید دانشگاه ما را بازداشت می‌کنند و .... پس از همه این اقدامات علیه ملت ایران، اکنون بحث مذاکره مستقیم را مطرح می‌کنند. طبعا حتی یک انسان ساده اندیش هم با مشاهده این رفتار نمی‌تواند برداشت رویکردی صادقانه از دولت آمریکا داشته باشد. در واقع آنها با سوء استفاده از ابزارهای گسترده تبلیغاتی در پی ایجاد یک فضای بین‌المللی در جهت سوق دادن افکار عمومی به حمایت از اهداف خود هستند والا راه‌حل منطقی و عقلایی حل اختلافات روشن است و الزاماتی دارد که آنها نیز به خوبی از آن اطلاع دارند. در شرایط فعلی، آنها تلاش دارند از طریق رویکرد فشار علیه ملت ایران، تحقق اهداف ناحق خود را پیگیری کنند. لذا تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را اعمال می‌کنند که آثار آن متوجه اقشار مختلف جامعه از جمله بیماران می‌شود اما تجربه کرده‌اند که اینگونه اقدامات موجب تسلیم ملت ایران در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و پیشرفت در سایر حوزه‌های فناوری نشده و نخواهد شد از این رو در پی آن هستند که از طریق طرح مسئله مذاکره، راهی جدید برای فشار ایجاد کنند. برخلاف سیاست مبتنی بر منطق قدرت از ناحیه این کشور علیه دیگران اصولا تعامل جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها بر اساس قدرت منطق شکل گرفته و به عنوان یک ملت بزرگ با پیشینه‌ای درخشان از رفتار حکیمانه، معتقدیم که مذاکره راه‌حل اصولی و کم هزینه حل مشکلات است. اما گزینه گفت‌وگو زمانی قابل پیگیری است که در شرایط برابر باشد و صداقت طرف مقابل احراز شود و الا در شرایط ادامه فشار و رفتار خصمانه از سوی طرف مقابل طرح ادعاهایی مانند مذاکره مستقیم چه معنایی دارد؟

۱۳۹۱/۹/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...