نسخه چاپی

اعلام جزئیات اكتشافات جدید نفتی در دهه فجر

همزمان با شكسته شدن تعلیق چهار ساله برگزاری مناقصات كشف نفت و گاز در ایران، وزارت نفت در ایام دهه فجر جزئیاتی از اكتشافات جدید نفت و گاز در ایران را به طور رسمی اعلام می كند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر بر خلاف برخی از کشورهای عضو اوپک، ضریب اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران به 80 درصد رسیده است به طوری‌که در شرایط فعلی با حفر هر پنج حلقه چاه اکتشافی چهار حلقه چاه به ذخایر نفت و گاز می رسد.
ایران با در اختیار داشتن بیش از 155 میلیارد بشکه ذخایر نفت قابل برداشت و بیش از 33.1 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی، دارنده رتبه نخست مجموع ذخایر نفت و گاز جهان است که مطابق با برآوردهای انجام گرفته و با احتساب روند فعلی برداشت و بدون انجام اکتشافات جدید پیش‌بینی می‌شود کشور حداقل تا 80 سال آینده نفت و حداقل تا 150 سال دیگر گاز طبیعی برای تولید و صادرات در اختیار داشته باشد.

بر اساس اهداف اکتشافی نفت و گاز طبیعی وزارت نفت هم در برنامه پنجم توسعه باید سالانه 2.5 میلیارد بشکه به حجم ذخایر نفت خام کشور افزوده شود ضمن آنکه تا پایان سال 1394 باید سالانه 630 میلیارد متر مکعب ذخایر جدید گاز طبیعی در ایران کشف شود.

هم اکنون به منظور توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز حدود 11 دکل اکتشافی با محوریت مناطق مرزی و میادین مشترک در استان‌های غرب کشور و خلیج فارس به طور همزمان مشغول به کار هستند و پیش بینی می شود تا پایان سالجاری حداقل جزئیات کشف سه میدان جدید نفت و گاز به طور رسمی توسط وزارت نفت اعلام شود.

با این وجود از مجموع 17 بلوک اکتشاف و توسعه شرکت ملی نفت ایران در برنامه چهارم تاکنون قرارداد سه بلوک اکتشافی در مغان اردبیل، دیر در خلیج فارس و دانان در استان ایلام به پیمانکاران خارجی واگذار شده و قرارداد 14 بلوک دیگر هنوز با پیمانکاران داخلی و خارجی واجد شرایط امضا نشده است.

آخرین قرارداد اکتشاف نفت و گاز ایران اسفند ماه سال 1386 در بلوک دانان با یک شرکت آسیایی امضا شد و در چهار سال گذشته شرکت ملی نفت ایران هیچگونه مناقصه ای برای توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز برگزار نکرده است.

تعلیق 4 ساله مناقصات اکتشاف نفت ایران شکسته شد

به گزارش مهر، صدور مجوزهای اکتشاف، توسعه و تولید از سوی وزارت نفت یکی از احکام مهم در قانون برنامه پنجم توسعه است و با صدور این حکم به وزارت نفت اختیار داده شد که همسو با اعمال حق حاکمیت و تفکیک وظایف حاکمیتی در زمینه اکتشاف، توسعه و تولید با هدف صیانت از منابع نفتی و احراز توجیه اقتصادی- فنی طرح‌ها مجوزهایی صادر کند.

این در حالی است که تا پیش از صدور این قانون وزارت نفت تنها در بخش‌های پایین دست برای اجرای طرح‌های پالایشگاهی و پتروشیمی مجوز صادر می‌کرد.

بر این اساس، اخیرا به منظور توسعه فعالیت های اکتشاف نفت و گاز ایران، رستم قاسمی وزیر نفت دستوراتی به شرکت ملی نفت برای از سرگیری برگزاری مناقصات اکتشاف و تولید در برخی از بلوک‌های اکتشافی صادر کرده است.

سیدمحمود محدث مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر درباره برگزاری دور جدید مناقصات اکتشاف نفت و گاز در کشور، گفت: تاکنون برای گرفتن مجوز برگزاری مناقصه 14 بلوک اکتشافی اقدامات و مذاکراتی با شرکت ملی نفت انجام شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به زودی دور جدید مناقصات اکتشاف نفت و گاز طبیعی در ایران برگزار می شود، تصریح کرد: با این وجود در شرایط فعلی فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در کشور به هیچ وجه متوقف نشده است.

وی با اشاره به فعالیت 11 دکل اکتشافی در بلوک‌های اکتشاف نفت و گاز کشور، اظهار داشت: این دکلها با اولویت مناطق مرزی و به ویژه در استان‌های غرب و آب‌های خلیج فارس فعالیت می کنند.

محدث با اعلام اینکه در حال حاضر تعداد دکل‌های اکتشافی کشور 2 برابر شده است، بیان کرد: همچنین میزان اعتبارات و حجم سرمایه گذاری ها در بلوک های اکتشافی کشور افزایش یافته است.

به گفته مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران سال گذشته حدود 420 میلیون دلار در فعالیت‌های اکتشافی سرمایه گذاری شده بود که این اعتبارات در سالجاری تاکنون از مرز 435 میلیون دلار عبور کرده است.

آمارهای رسمی شرکت ملی نفت ایران هم نشان می دهد که از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از دوهزار و 200 کیلومتر مربع لرزه نگاری دوبعدی و سه بعدی در ایران انجام شده است ضمن آنکه در سالجاری متراژ حفاری چاه‌های اکتشافی ایران از مرز 30 هزار متر عبور کرده است.

اعلام جزئیات اکتشافات جدید نفتی در دهه فجر

به گزارش مهر، از سال‌های گذشته هم توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز در تمامی حوزه‌های رسوبی ایران در دستور کار قرار داشته است. تا آنجا که در سال‌های 1385 و 86 مقدمات و مناقصه ۱۷ بلوک اکتشاف و توسعه هیدروکربوری کشور برگزار شد.

از این تعداد بلوک‌های " ایلام، دانان، فسا، بندرعباس، قوچان، مغان یک و دو، کلات،‌ راز، مراوه تپه و نفت شهر " در خشکی و پنج بلوک " الوند، دیر، لاله، فردوسی و تابان" در خلیج فارس قرار دارند.

وسعت 17 بلوک نفت و گاز حدود 128 هزار و 980 کیلومتر مربع برآورد می شود ضمن آنکه این بلوکها در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی،‌ سمنان، اردبیل و بخشی از استان آذربایجان شرقی، استان گلستان،‌ بخشی از استان‌های ایلام و کرمانشاه، فارس و هرمزگان را فرا می گیرند.

شرکت ملی نفت ایران در برنامه چهارم نیز با توسعه فعالیتهای اکتشافی در مجموع 19 میدان نفتی و هشت میدان جدید گازی با لایه مخزنی جدید کشف شده است و در صورتی که قیمت هر بشکه نفت اکتشاف شده را 50 دلار و قیمت هر متر مکعب گاز را 15 سنت در نظر بگیریم در مجموع 633 میلیارد دلار ذخایر جدید نفت و گاز کشف شده است.

از آغاز برنامه پنجم توسعه تاکنون هم هشت میدان جدید نفت و گاز شامل میدان گازی هالگان (استان فارس)، میدان نفتی سومار (کرمانشاه)، میدان گازی طوس (خراسان رضوی)، میدان گازی فروز (خلیج فارس)، میدان گازی سفید (هرمزگان) و میدان گازی خیام (شرق عسلویه)، میدان گازی سردار جنگل (دریای خزر) و لایه نفتی در میدان البرز (استان قم) کشف و جزئیات آن توسط وزارت نفت اعلام شده است.

از سوی دیگر همزمان با فرا رسیدن ایام دهه فجر وزارت نفت به طور رسمی جزئیات کشف ذخایر جدید نفت و گاز طبیعی در کشور را اعلام خواهد کرد.

در حال حاضر حدود 150 میدان و 390 مخزن نفت و گاز در کل کشور شناسایی شده است که گچساران با در اختیار داشتن سه مخزن نفتی با ذخیره درجای 66.7 میلیارد بشکه و ذخیره نهایی 23.7 میلیارد بشکه به عنوان بزرگترین میدان نفتی و پارس جنوبی با در اختیار داشتن بیش از 509 تریلیون فوت مکعب گاز قابل برداشت بزرگترین میدان گازی ایران است.

۱۳۹۰/۱۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...