نسخه چاپی

عراقچی: چین و روسیه تقریبا در همه موارد با ما همراهند/ تحریم‌های كاتسا هم باید لغو شود/ در كارگروه سوم «جدول زمانی» اقدامات دو طرف بررسی می‌شود

عکس خبري -عراقچي: چين و روسيه تقريبا در همه موارد با ما همراهند/ تحريم‌هاي کاتسا هم بايد لغو شود/ در کارگروه سوم «جدول زماني» اقدامات دو طرف بررسي مي‌شود

مذاكره كنندگان ایران در زمان امضای برجام باید پاسخگوی این عملكرد باشند كه چرا سختگیری لازم را در نوشتن متن توافق نكردند و چرا هیچ ضمانت اجرایی از طرف مقابل نگرفتند؟


به گزارش نما، «محمد پارسا نجفی» در یادداشتی درباره مذاکرات وین، خطاب به عراقچی نوشته است «به جای انتقاد به فعالیت حرفه ای پرس تی وی باید از دیپلماسی خود شرمسار باشید».

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانیم:

چرا یک شبکه خبری انگلیسی زبان ایرانی که از ابتدای مذاکرات وین به بررسی دقیق این گفت و گوها پرداخته و با زیر نورافکن بردن آن هر خبری را اطلاع رسانی می کند، مورد اعتراض جریان غربگرا از یک سو و رئیس دفتر رئیس جمهور و مقامات وزارت خارجه از سوی دیگز قرار می گیرد؟ علت اصلی این است که پرس تی وی سعی دارد جهان را از آنچه قرار است آمریکا بر سر مردم ایران بیاورد، آگاه کند؟

به یادآوریم که در زمان نوشتن متن برنامه جامع اقدام مشترک، آمریکایی ها به حدی ایران را دست کم گرفتند و به تحقیر ملت ما پرداختند که که گویی کسی در این کشور به زبان انگلیسی مسلط نیست و تفاوت کلمه (لغو تحریم) را با کلماتی که معنای (تعلیق تحریم)دارند، نمی دانند.

دقت کنیم که امریکا برای تعهدات خود بازی با کلمات را در پیش گرفت و کلماتی نظیر Termination و Lift و Suspend و ... را در برجام قرار داد تا ابهام و ایهام در تعهداتش ایجاد کند. در حالی که در خصوص آنچه باید ایران انجام می داد، روندی کاملا قاطع، محکم و حساب شده را طراحی کرد. اینکه کدام سانتریفیوژ از کار بیفتد و در کدام سالن در کدام اتاق نگهداری شود و درصد دقیق غنی سازی اورانیوم توسط ایران چه مقدار باشد و تاسیسات فردو چه مقدار فعالیت نکند، با عدد دقیق برای ایران تعیین تکلیف شده بود.

مذاکره کنندگان برجام باید پاسخگوی این نکته باشند که چرا هیچ ضمانت اجرایی از طرف امریکایی و اروپایی برای تحقق کامل مفاد برجام نگرفتند تا ریش امریکا گرو باشد و فردای روزی که ایران به تعهداتش عمل کرد و راکتور اراک بتون ریزی شد و .... امریکا از تعهداتش شانه خالی نکند. که البته کرد و از برجام خارج شد بدون آنکه هیچ تعهدی را عمل کرده باشد.

آقایان ظریف، واعظی و عراقچی اگر به روایتگری پرس تی وی معترض هستند، می توانند به بیان حقیقت ماجرای مذاکرات وین بپردازند. سؤال اینجاست که به راستی چرا مسئولان سیاست خارجی کشور مردم را که به واسطه دیده شدن فراگیر اخبار مهم پرس تی وی در باره برجام، در جریان ظرایف مذاکرات جدید قرار گرفته اند، نامحرم می دانند و از جریان آزاد اطلاعات و اخبار در خصوص مذاکرات هسته ای جلوگیری می کنند.

حاصل جمع صفر از دیپلماسی برجام برای ایران

سودی که امریکا از برجام برد این بود که بدون کمترین زحمتی و حتی شلیک گلوله ای توانست ذخائر اورانیوم غنی شده کشورمان را کاهش دهد و راکتور آب سنگین اراک را نابود (بتون ریزی) کند و بخشی از سانتریفیوژهای ایران را از حرکت بیندازد، آن هم به دست خود ایرانیان.

در مقابل ایران چه امتیازی به دست آورد؟ شدت گرفتن تحریم های فلج کننده و افزوده شدن عناوین مختلفی بر تحریم های قبل امضای برجام. به بیان دیگر آنها حلوای نقد از ایران گرفتند و آنچه باید می پرداختند را در بازی با کلمات به دیپلماسی عمومی و جنگ رسانه ای حواله کردند.

مذاکره کنندگان ایران در زمان امضای برجام باید پاسخگوی این عملکرد باشند که چرا سختگیری لازم را در نوشتن متن توافق نکردند و چرا هیچ ضمانت اجرایی از طرف مقابل نگرفتند؟ آنها به جای طلبکاری بهتر است خود را به ملتی که دارایی شان در جریان بتون ریزی راکتور اتمی و ... نابود شد و بازهم تحریم شدند بدهکار بدانند و شرمسار.

وزارت خارجه دوران آقای جواد ظریف در مذاکرات هسته ای در ازای همه امتیازهایی که از حساب ملت ایران به دشمن امریکایی دادند و مجلسی که به ریاست علی لاریجانی برجام را تصویب کرد چه دستاوردی برای مردم داشتند؟ تشدید تحریم ها و رشد تورم رکودی در اقتصاد کشورمان ؟

چرا مردم را نامحرم می دانید

وزیر خارجه و رئیس دفتر رئیس جمهور ایران باید به این پرسش افکار عمومی پاسخ دهند که چرا مردم را از جزئیات مذاکرات باخبر نمی کنند در حالی که آنچه امسال در وین و هنگام امضای برجام در لوزان می گذشت توسط مقامات و رسانه های غربی روایت می شد.

هیئت مذاکره کننده ایرانی در لوزان که برجام را امضا کرد بر سر املاک پدری خود صحبت نمی کرد بلکه درباره اموالی توافق کرد که متعلق به همه مردم ایران بوده و با پول بیت المال ساخته شده بود و قرار بود نسل های بعدی نیز از آن بهره مند شوند. اما حاصل جمع برنامه جامع اقدام مشترک با گذشت شش سال از امضای آن برای ملت ما فقط افزایش و تنوع تحریم ها بوده است.

حتی اگر توهم خطر جنگ را هم به فرض قبول کنیم، باز هم سراسیمه بودن و تعجیل وزارت خارجه در امضای برجام را نمی توان درک کرد، این همه خسارت و هزینه برای ایران دقیقا برای چه بوده است؟ و چرا توافقی امضا و اجرا شد که فاقد شرط پنالتی برای طرف مقابل بود؟

آنچه امریکا و انگلیس در مقابل نابودی بخشی از تاسیسات گرانقیمت هسته ای به ایران دادند، فقط قول و قراری بود پوچ و بی ارزش. حال آنکه ایران طبق توافقی که شما امضا کردید، دارایی های بسیاری را بدون بازگشت نابود کرد. به راستی چرا؟ آیا شرمسار نیستید؟ بعد از خروج مضحک امریکا حضرات دنیا بلد و سران دیپلماسی حتی استعفا هم نکردند.

این محصول نامحرم دانستن مردم در زمان امضای برجام بود و اکنون پرس تی وی با اگاهی بخشی ذاتی خود و دیده شدن اخبارش در سطح وسیع، مانع آن شده که مردم و کارشناسان باز هم نامحرم شناخته شوند.

تاثیر حقیقی در دیپلماسی عمومی

اگاهی به افکار عمومی دیگر کشورها در خصوص روند مذاکرات وین این کمک را به مردم و مسئولان می کند که مانع از وارونه نگاری رسانه ای توسط عملیات مدیریت ادراک دولت جو بایدن شود.

مقامات امریکا دائم مدعی هستند که توپ اکنون در زمین ایران است حال آنکه با اطلاع رسانی حرفه ای پرس تی وی مشخص می شود از ابتدا هم توپ در زمین امریکا بود که بدون قبول شرط پنالتی توانست چک سفید امضا بگیرد و بخشی از دارایی هسته ای ایران را نابود کند و هیچ به کشورمان ندهد.

پرس تی وی این فرصت را از امریکا ربوده است که دیگر بازی با کلمات را بر ایرانیان تحمیل نکند سپس از توافق خارج شده و بر تحریم ها بیفزاید. همانند آنچه در توافق برجام انجام دادند. پس بهتر است مدعیان فهم زبان دنیا که فریب بازی با کلمات جان کری، وندی شرمن و کاترین اشتون را خوردند اکنون شرمسار باشند و خجولانه پوزش بطلبند، به جای آنکه طلبکار یک رسانه شوند که از حقوق همه مردم ایران دفاع می کند. پرس تی وی در راستای دفاع از منافع ایران در صحنه سیاست خارجی که کار و ماموریت اثبات شده این شبکه است، فقط به وظیفه اطلاع رسانی خود از اغراض ناصواب آمریکا عمل می کند. حال چرا در داخل برای عده ای گران تمام شده است؟

۱۴۰۰/۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...