نسخه چاپی

«لارو حشره» توسط محقق دانشگاه رازی كرمانشاه تولید انبوه شد

«لارو حشره» توسط محقق دانشگاه رازي کرمانشاه توليد انبوه شد

یك عضو هیات علمی دانشگاه رازی كرمانشاه از بومی‌سازی تولید انبوه «لارو حشره» به‌ عنوان ماده خوراكی مورد استفاده در صنعت دام و طیور با همكاری معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج كشاورزی خبر داد.

به گزارش نما ، دکتر «مهران ترکی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: استفاده از حشرات برای تامین بخشی از نیاز پروتئین خوراک طیور باعث حفظ بیشتر منابع محیط زیست می شود و به شرکت‌های خوراک دام کمک می‌کند تا کارآمدتر شوند و از منابع جدید پروتئینی استفاده کنند.

این دانشیار گروه آموزشی تغذیه طیور دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: افزایش تقاضا برای منابع پروتئینی گیاهی بر صنعت طیور فشار می‌آورد تا منابع پروتئینی دیگری را جایگزین کند و همچنین نگرانی‌های محیطی در مورد تولید انبوه کود مرغی سبب می‌شود صنعت مرغداری درباره سیستم های پرورشی سالمتر مطالعه بیشتری کند.

او ادامه داد: مطالعات زیادی در مورد استفاده از پودر حشرات به‌عنوان یک منبع پروتئینی جایگزینی برای خوراک دام و طیور انجام شده و نتایج حاصله قابل قبول است.

«لارو حشره» توسط محقق دانشگاه رازی کرمانشاه تولید انبوه شد

نمونه ای از حشرات 

وی افزود: حشرات نه تنها یک خوراک عالی هستند بلکه برای کره زمین نیز مفید هستند. با استفاده از حشرات به‌عنوان خوراک، می توان در تولید خوراک از ۵۰درصد انتشار گاز CO۲ جلوگیری کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، ویژگی‌های مطلوب در انتخاب گونه‌های پیشنهادی حشرات که توسط فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) کاندیدای جایگزینی هستند نشان داد که تولید انبوه این حشرات به بهبود ضریب تبدیل غذایی و توانایی تغییر ضایعات آلی حاصله از فارم‌های طیور کمک می‌کند.

وی یادآور شد، این طرح در کرمانشاه با مشارکت پروژه تحقیقاتی مشترک دانشگاه رازی با معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد که در تیرماه ۱۳۹۷ این پروژه به تصویب رسید و در آبان ماه ۱۳۹۹ خاتمه یافت.

ترکی در خصوص مراحل این کار گفت: پرورش حشره سوسک زرد آرد با استفاده از کشو و یا جعبه‌های پلاستیکی یک مرحله است که در این مرحله دگردیسی کامل حشره بطور متوالی سپری شد. برای پرورش حشره از سبوس گندم و یا آرد جو به عنوان ماده غذایی مورد نیاز لارو و نیز حشره کامل استفاده شد.

او ادامه داد: هویج و یا سیب زمینی نیز به فراخور فراوانی و قیمت در بازار در محیط پرورش حشره، به‌عنوان منبع آب به‌کار گرفته شده است. زمانی که حدود نیمی از لاروهایی که به شفیره تبدیل شدند، فرآیند تبدیل لارو به شفیره متوقف شده و شفیره‌ها جمع آوری و در کشوهای جداگانه نگهداری شده و بقیه لاروها پس از الک‌کردن از بستر جدا و سپس جهت استفاده در خوراک حیوان خشک شدند.

«لارو حشره» توسط محقق دانشگاه رازی کرمانشاه تولید انبوه شد

نمونه ای از لارو خشک شده

این دانشیار گروه آموزشی تغذیه طیور دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه خشک کردن لارو با استفاده از یک دستگاه خشک کن انجام شده است، ادامه داد: البته قبل از شروع فرآیند خشک کردن، لارو های جمع آوری شده به مدت ۲۴ ساعت در محیطی عاری از سبوس و منبع نوشیدنی نگهداری شدند تا فرآیند روده شویی سپری گردد.

وی در خصوص موارد مصرفی این طرح پژوهشی گفت:  انجام طرح پژوهشی استفاده از لارو حشره سوسک زرد آرد در جیره غذایی جوجه‌های گوشتی که در قالب تیمارهای مختلف، لارو خشک‌شده در سطوح صفر، دو و نیم و پنج درصد در جیره غذایی جوجه‌های گوشتی آربورایکرز تا سن ۲۵ روزگی پرورش استفاده شد.

به گفته ترکی، همچنین در جیره غذایی مرغان تخم گذار که در قالب تیمار های مختلف، لارو خشک شده در سطوح در سطوح صفر، دو و نیم و پنج در جیره غذایی مرغان تخم گذار بوین در سن ۵۰ هفتگی به بعد استفاده شد.

در این پروژه دکتر «حسن خمیس آبادی» استادیار تغذیه دام و طیور، مجری پروژه در معاونت پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بودند. همچنین با همراهی دکتر «مریم درب امامیه» استادیار رشته حشره شناسی کشاورزی و «شادی صدق‌گویا» دانشجوی دکترای تخصص تغذیه طیور گروه علوم دامی دانشگاه رازی این پروژه به انجام رسید.

«لارو حشره» توسط محقق دانشگاه رازی کرمانشاه تولید انبوه شد

دکتر ترکی محقق دانشگاه رازی کرمانشاه

دانشگاه رازی در حال حاضر دارای ۱۷ دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره‌گیری از دانش و تخصص ۳۱ استاد، ۱۲۲ دانشیار، ۲۷۷ استادیار، ۱۳ مربی و جمعا ۴۴۳ عضو هیات علمی در ۵۷ گروه آموزشی و حدود ۱۲هزار نفر دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ای (عمومی) و دکترای تخصصی فعالیت دارد.

ایرنا 

۱۴۰۰/۲/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...