نسخه چاپی

وزیر اقتصاد: خواب راحت ندارم

وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: از مولایم آموخته‌ام كه اگر كسی گرسنه خوابید خواب راحت نداشته باشم.

به گزارش نما به نقل از فارس، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سؤال محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مورد اینکه بانک مرکزی با چه مجوزی اقدام به فروش ارز به نرخ مرجع کرده است، اظهار داشت: موضوع ارزی و سیاست‌های ارزی به جهات مختلف همیشه یکی از مهمترین حوزه‌های سیاست‌گذاری در کشور است.

وی به مواد 88 و 89 برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و افزود: همانطور که سیاست ارزی شناور مدیریت شده یکی از برنامه‌های مورداشاره در قانون برنامه پنجم بود، بر اساس همین قانون هم ریاست دو رکن مهم بانک مرکزی از وزارت اقتصادو دارایی گرفته شد.

حسینی ادامه داد: حل مسئله ارز نیاز به مسئولیت‌پذیری یکایک تیم اقتصادی دولت دارد و حتماً من وزیر اقتصاد هم باید در این رابطه دغدغه داشته باشم؛ من از مولایم آموخته‌ام که اگر کسی شب گرسته خوابید راحت نخوابم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بانک مرکزی از وزارت اقتصاد جدا شده است، گفت: در باب اینکه همه ما باید بیشترین تلاش خود را معطوف به حل مشکلات کنیم شکی نیست.

حسینی با بیان اینکه آنچه که در مورد آن سؤال شده بحث سیاست شناور مدیریت اقتصادی کشور است، اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه نظام ارزی کشور شناور مدیریت شده است.

وی ادامه داد: زمانی که این سیاست تصویب شد، بانک مرکزی تحریم نشده بود و فروش نفت ما به 50درصد کاهش نیافته بود؛ واقعیت‌های امروز اقتصاد ایران با شرایط تدوین برنامه در باب مسائل اقتصادی متفاوت است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: سیاست مدیریت شناور به اعتقاد ما بهترین سیاست است و وقتی از نظام رژیم ارزی صحبت می‌کنیم باید بدانیم که نرخ ارز چگونه تأمین می‌شود؛ در نظام مدیریت شناور نرخ ارز توسط بازار تعیین می‌شود و ما باید به این مسأله توجه داشته باشیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار داشت: تخصیص آزادانه ارز به ما اطمینان لازم برای تأمین اقلام ضروری را می‌دهد؛ امروز ما پذیرفته‌ایم که برای کالاهای لوکس ثبت سفارش انجام ندهیم.

وی اظهار داشت: مجموعه تلاش‌ها منجر به این شده که ما در واردات تأمین اقلام پایه توفیق داشته باشیم؛ در هشت‌ماهه اول سال 90 اقلام پایه که کالاهای اساسی بود 13درصد از حجم واردات محسوب می‌شد ولی در هشت ماهه اول امسال 23 درصد از حجم واردات به کالاهای اساسی اختصاص داده شده است.

حسینی تصریح کرد: در یک مقطعی فضا به گونه‌ای شد که بانک مرکزی نتوانست سیاست مورد نظر را اجرا کند.

حسینی ادامه داد: سال گذشته در چنین ایامی بانک مرکزی سه نرخ ارز یعنی مرجع، غیرمرجع و مداخله‌ای داشت و در نهایت سیاست به این سمت رفت که تعدد نرخ‌ها کم شود.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: یکی از اقداماتی که ما کردیم این بود به تلاش کنیم تا نوسانات را به حداقل برسانیم و بحث بازار ارز مبادله‌ای برای همین منظور طراحی شد.

وی گفت: دولت هم سیاست ارزی شناور مدیریت شده را قبول دارد و هم بر اجرای آن الزام دارد و تمام تلاش بر این است که در این سمت حرکت کنیم.

حسینی با بیان اینکه امروز تعدد نرخ ارز کاهش یافته است، گفت: بنده اختلاف نظری با آقای بحرینی که این سؤال را مطرح کرده‌اند ندارم.

۱۳۹۱/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...