نسخه چاپی

انهدام پنج پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی، در جریان پاسخ موشكی مقاومت فلسطین/ فرار مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی به پناهگاه‌ها از ترس مقاومت فلسطین

عکس خبري -انهدام پنج پايگاه هوايي رژيم صهيونيستي، در جريان پاسخ موشکي مقاومت فلسطين/ فرار مقامات نظامي و سياسي رژيم صهيونيستي به پناهگاه‌ها از ترس مقاومت فلسطين

مقاومت فلسطین، روز گذشته با هدف قرار دادن ۶ پایگاه هوایی مهم رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی در كنار سایر پایگاه‌های نظامی زمینی اشغالگران، غافلگیری جدیدی را برای ‌تل‌آویو رقم زد.


به گزارش نما، گروه مقاومت «کتائب عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، شب گذشته (سه‌شنبه - ۱۸ می)، اعلام کرد که در نهمین روز پاسخ به تداوم تجاوز و جنایت رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی چندین پایگاه هوایی این رژیم را هدف قرار داده است.

در بیانیه کتائب القسام تاکید شده که این عملیات به طور مشخص در پاسخ به تداوم بمباران مناطق مختلف در جنوب نوار غزه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، نیروهای مقاومت فلسطین به طور مشخص، شش پایگاه هوایی «حتسور»، «حتسریم »، «نواتیم» ، «تل نوف»، «پالماخیم» و «رامون» را هدف قرار دادند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱» با انتشار گزارشی به معرفی این شش پایگاه هوایی صهیونیست‌ها پرداخت که در ادامه می آید:

پایگاه هوایی رامون

پایگاه هوایی رامون یکی از پایگاه‌های هوایی دارای اهمیت استراتژیک بالا برای رژیم اشغالگر است. این پایگاه یکی از مهمترین و بزرگترین پایگاه‌های هوایی اسرائیل است که در جنوب غرب شهر اشغالی «بئرالسبع» (بئرشبع - به عبری) و در نزدیکی مرزهای مصر قرار داد و با شبه جزیره سینا در مصر نزدیک ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

بنا بر این گزارش، به پایگاه رامون به عبری «کناف ۲۵» یا جناح ۲۵ نیز گفته می‌شود که شامل قدرتمندترین اسکادرانهای جنگی در نیروی هوایی اسرائیل است و هواپیماهای اسرائیلی از آنجا برای هدف قرار دادن نوار غزه برمی‌خیزند.

این پایگاه در سال ۱۹۸۲ با بودجه آمریکا در چارچوب باز استقرار نیروی هوایی اسرائیل در خارج از سینای مصر احداث شد. این اقدام پس از آن بود که مصر به موجب توافقنامه کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ امضا شد، کنترل سینا را به دست گرفت. یکی از بندهای این توافقنامه عقب‌نشینی اسرائیل طی سه سال از صحرای سینا بود.

پایگاه هوایی حتسور

این پایگاه یک فرودگاه نظامی است که در نزدیکی سواحل دریای مدیترانه و به موازات شهر اشغالی قدس قرار دارد. از نظر تاریخی این پایگاه در منطقه روستاهای «قسطینة» و «البطانی» شرقی یا «صور» که هر دو در فاصله ۳۵ کیلومتری نوار غزه قرار دارند، واقع شده است.

پایگاه نظامی حتسور، مقر اسکادران ۱۰۵ است که به دلیل آن‌که نشان آن «عقرب»، به همین نام معروف است. این پایگاه حاوی جنگنده‌های اف -۱۶ دارای دوسرنشین است که از آن در جنگ‌های مختلف علیه نوار غزه به ویژه جنگ سال ۲۰۰۸ استفاده شده است.

این پایگاه در سایر جناح‌های خود، اسکادران ۱۰۱ نیروی هوایی اسرائیل معروف به «جنگنده اول» را نیز جای داده که شامل نیروهای نخبه نیروی هوایی ارتش اسرائیل است و این نیروها به «فرشتگان مرگ» معروفند و جنگنده‌های اف -۱۶ دارای یک سرنشین را در اختیار دارند.

پایگاه حتسور را نیروی هوایی انگلیس در سال ۱۹۴۲ تاسیس کرد و پس از عقب‌نشینی بریتانیا از فلسطین و اشغال آن در سال ۱۹۴۸ از سوی اسرائیل، این پایگاه در اختیار نیروی هوایی اشغالگران جدید قرار گرفت.

پایگاه هوایی حتسریم

این پایگاه نیز یک پایگاه هوایی نیروی هوایی اسرائیل است که در شهر اشغالی بئرالسبع قرار داد و از جنگنده‌های مستقر در آن، اغلب برای حملات علیه غزه استفاده می‌شود.

پایگاه هوایی نواتیم

این پایگاه نظامی به پایگاه نیروهای هوایی ۲۸ نیز معروف است. شامل یک فرودگاه نظامی و یک فرودگاه بین‌المللی است که در شهر بئرالسبع قرار داد و اسکادرانهایی از جنگنده‌های اف - ۳۵ را در خود جای داده و با غزه حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا، آوریل گذشته در سفر به فلسطین اشغالی از این پایگاه بازدید کرده است. این پایگاه در سال ۱۹۴۷ به عنوان یک فرودگاه با نام «ملهاتا» تأسیس شد و پس از امضای توافق‌نامه کمپ‌دیوید میان مصر و اشغالگران، با کمک آمریکا در سطح پیشرفته‌ای بازسازی شد.

دلیل اهمیت پایگاه نواتیم، این است که این پایگاه دارای ستاد فرماندهی استراتژیک هوایی زیرزمینی نیروی هوایی اسرائیل است. امری که در سایر پایگاه‌های هوایی اسرائیل وجود ندارد.

در سال ۱۹۸۱، جنگنده‌های اف - ۱۶ موجود در این پایگاه بودند که در ماموریت بمباران تاسیسات هسته‌ای عراق موسوم به «تموز» شرکت کردند.

پایگاه هوایی تل‌نوف

این پایگاه نیز یکی از مهمترین پایگاه‌های هوایی اسرائیل به شمار می‌آید که در شهر صهیونیست‌نشین «رخووت» واقع در جنوب شرق تل‌آویو قرار دارد و در مقر شهرداری فلسطینی «زرنوقا» احداث شده و اسکادران ۲۱۰ نیروی هوایی را در خود جای داده که شامل هواپیماهای بدون سرنشین است و با غزه نزدیک ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.

این پایگاه، یکی از سه پایگاه هوایی مهم نیروی هوایی اسرائیل است و دو پایگاه دیگر، رامات دیوید و نواتیم هستند.

پایگاه تل‌نوف در سال ۱۹۳۹ تاسیس شده و از بزرگترین پایگاه‌های نظامی نیروی هوایی رژیم صهیونیست است. در این پایگاه سه باند فرودگاهی قرار دارد. دو باند آن به طول دو هزار و ۷۵۰ متر و یک باند به طول هزار و ۸۳۰ متر است.

بر اساس ارزیابی‌های امنیتی، این پایگاه علاوه بر دارا بودن یک مرکز آزمایش پرواز _جایی که هواپیماها آزمایش می شوند و سیستم‌ها و سلاح‌های حمل شده توسط هواپیما ارزیابی می‌شود_ محلی برای ذخیره سلاح های هسته‌ای اسرائیل است.

پایگاه هوایی پالماخیم

این پایگاه یک پایگاه فضایی و فرودگاه نظامی است که در منطقه‌ای ساحلی و نزدیکی شهر «ریشون لیستیون» (شرق تل‌آویو» و مرکز فلسطین اشغالی قرار دارد.

در این پایگاه شمار زیادی بالگرد و هواپیمای بدون سرنشین وجود دارد و مرکز پرتاب موشکهای فضایی «Arrow» است. از این پایگاه همچنین برای پرتاب موشک فضایی «شاویت» در مدار خود ، با پرتاب آن بر فراز دریای مدیترانه استفاده می‌شود.

پایگاه پالماخیم همچنین، مقر یگان «شالداگ» یا «۵۱۰۱» است که یک یگان کماندویی در نیروی هوایی اسرائیل است. از این یگان در عملیات‌های تهاجمی و عملیات اطلاعاتی استفاده می‌شود. این یگان مسئول عملیات‌های سری و محرمانه است.

در عملیات روز گذشته نیروهای مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی تنها پایگاه‌های هوایی این رژیم هدف قرار نگرفتند بلکه، پایگاه شنود یگان ۸۲۰۰ (أوریم) در صحرای نقب که تقریبا در ۳۰ کیلومتری بئرالسبع واقع شده، پایگاه نظامی «رعیم» در نزدیکی مرزهای نوار غزه، پایگاه پشتیبانی نظامی «صوفا» واقع در شرق «رفح»، پایگاه نظامی «ناحل عوز» واقع در جنوب سرزمین‌های اشغالی و شمال غرب صحرای النقب در نزدیکی مرزهای نوار غزه و پایگاه نظامی صهیونیست‌ها در ایرز از دیگر مقرهای نظامیان صهیونیست بود که روز گذشته هدف حمله قرار گرفت و ارتش اشغالگر به کشته شدن دست‌کم دو صهیونیست و زخمی شدن نزدیک ۲۰ نفر طی این حملات اعتراف کرد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...