نسخه چاپی

گرانی دوباره قیمت مرغ/ قرارگاه مرغ هم كاری از پیش نبرد

عکس خبري -گراني دوباره قيمت مرغ/ قرارگاه مرغ هم کاري از پيش نبرد

با بی توجهی دولت به هشدارهای تولید كنندگان درباره كمبود و گرانی جوجه یك روزه اكنون مرغ در بازار بسیار كم و به قیمت به بیش از ۳۰ هزار تومان در هر كیلوگرم رسیده است.


به گزارش نما، قیمت مرغ دوباره در بازار افزایش یافت و به بیش از ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. مرغ به نرخ مصوب دولتی که ۲۴۹۰۰ تومان بود، در فروشگاه‌ها کمیاب شده است و در برخی قصابی‌ها به هر نفر دو عدد مرغ بیشتر نمی‌دهند.

قطعات مرغ به قیمت بالاتر تا سه برابر نرخ دولتی در ویترین مغازه‌ها به وفور پیدا می‌شود، فروش گوشت بوقلمون گران به جای مرغ شگرد جدیدی از سوی مغازه‌داران است.

ویترین یک فروشگاه بزرگ پروتئینی در منطقه ۱۹ خالی از مرغ کامل است، مدیر این فروشگاه درباره علت این موضوع گفت: ۲ هفته است که مرغ دولتی به ما نمی‌دهند، یعنی ظاهرا ندارند که بدهند، قبلا مرغ را از میدان کشتارگاه محل عرضه مرغ دولتی می‌گرفتیم، اما مدتی است، هر چه آنجا منتظر می‌مانیم، چیزی دستگیرمان نمی‌شود.

دستوری گفت: مرغ به نرخ دولتی در این محله تنها به یک مغازه می‌دهند و آنقدر کم است که ظرف ربع ساعت تمام می‌شود.

به گفته مدیر این فروشگاه برخی مغازه داران مرغ را از دلالان و یا آنهایی که از نشتی غیرقانونی عرضه دولتی میدان بهمن به قیمت بیشتر خریداری می کنند و گرانتر از نرخ مصوب در بازار می فروشند.

وی گفت: شنیده می‌شود که قیمت مرغ در مناطق بالای تهران کیلویی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به فروش می رود.

دستوری این را هم گفت: دولت مرغ دولتی نمی‌دهد، بنابراین نمی‌توان با خرید گران از دلالان و سودجویان، مرغ را به نرخ مصوب دولتی بفروشیم و مجبور هستم که مرغ را در قالب قطعات بفروشیم تا حاشیه سود بیشتری داشته باشد.

وی افزود: راه دیگری هم که مرغداران پیدا کرده‌اند، فروش قطعات بوقلمون است که فعلا دولت مصوبه‌ای برای مقابله با گرانفروشی یا قطعه فروشی آن ندارد.

گزارش ها حاکی است، قیمت انواع قطعات مرغ در منطقه ۱۹ تهران تا کیلویی ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و مردم به شدت از این وضعیت ناراضی هستند.

یک خانم میانسال که تنها دو قطعه مرغ را به قیمت ۳۵ هزار تومان خریده بود، گفت: این چه نوع مدیریتی است که در کشور وجود دارد، همه کالاها گران شده است، از خوردنی‌ها گرفته تا وسایل خانه و پوشاک. تنها مرغ ارزان تر بود که این هم گران کردند.

وی از نبودن مرغ در بازار و قطعه فروشی مرغ انتقاد کرد و گفت: اگر مهمان بیاید، مرغ پیدا نمی شود و باید مرغ قطعه بخریم که قیمت‌های سرسام آوری دارد قطعات تا کیلویی ۶۵ هزار تومان است.

یک نفر دیگر گفت: قرار بود مهمان بیاید وقتی برای خرید بازار رفتم مرغ نبود و این روزها هم قیمت گوشت آنقدر گران است که نمی توان از مهمان با گوشت پذیرایی کرد، مجبور شدم از خانه همسایه مرغ یخ زده قرضی بگیرم.

مسیر خود را به سمت پایین خیابان ادامه می‌دهم و یکی یکی که از جلوی مغازه‌ها که می‌گذرم، تنها قطعات مرغ در ویترین مغازه‌ها جا خوش کرده و خبری از مرغ کامل نیست.

یک مغازه دار دیگر هم گفت: دولت سیستم بگیر و ببند راه انداخته و می‌گوید، فروش بیش از ۲۴۹۰۰ تومان را جریمه می‌کنیم، اما مرغ در محل توزیع دولتی نیست.

وی افزود: مغازه‌داران برای اینکه مشتری خود را نگه دارند و نیاز مردم را تامین کنند، مجبورند از کسانی که در خارج از شبکه توزیع دولتی به قیمت گران می‌فروشند، خریداری کنند، اما بارها شده که سیستم‌های نظارتی کامیون پر از مرغ را که از تولیدات مرغدار بوده و یا مرغ کشف شده از سودجویان دلال را در کنار خیابان به حراج گذاشته‌اند.

این مغازه دار گفت: در چنین شرایطی مرغدار جوجه‌ریزی نمی‌کند و کلا در شرایط بگیر و ببند تولید نمی‌تواند مسیر عادی خود را ادامه دهد. مرغدار باید از آینده تولید خود مطمئن باشد و گرنه جوجه ریزی نخواهد کرد.

*چرا مرغ دوباره گران شد؟

مشایخی تولید کننده مرغ گفت: علاوه بر گفته‌های وزیر جهاد کشاورزی درباره قاچاق جوجه یک روزه، تولید جوجه هم کم شده است؛ در ماه‌های گذشته بسیاری از مرغداران نهاده‌ها را تحویل گرفتند، اما جوجه تولید نکردند و تبعات آن اکنون نمایان شده است.

وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در کشور کاهش یافته است، گفت: مثلا در استانی مثل اصفهان در دی‌ماه ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی ثبت شده بود که این رقم در فروردین به ۶ میلیون هم نمی‌رسد و اثرات این کاهش جوجه ریزی در ماه بعد مشخص خواهد شد.

گزارش دیگری با عنوان پاس کاری مشکلات تولید در زمین بی تفاوتی مسئولان/قاچاق جوجه امروز حل نشود فردا دیر می شود ۱۰ اردیبهشت نوشته شد که تاکید شده بود کمبود و گرانی جوجه یک روزه که وزیر جهاد کشاورزی عامل آن را قاچاق دانسته است، تهدید جدی برای افزایش شدید قیمت مرغ است و این مشکل باید امروز برطرف شود.

همان زمان وزیر جهاد کشاورزی از سیستم های نظارتی و قضایی خواست که به این موضوع رسیدگی کنند.

اما مخاطبان به حرفهای وزیر واکنش نشان دادند و نوشتند که «چقدر جوجه یکروز از مرزهای بانه و سقز خارج شده که کشور را دچار چالش کرده ؟ این حجم از صادرات که بدون مجوز ممکن نیست ؟ نمی‌شود در این حجم قاچاق کرد ؟ جوجه یکروزه که مواد مخدر نیست جا ساز کنند !!! ».

*ارز واردات جوجه یک روزه ترجیحی شد، اما دوا نکرد

پس از این اتفاقات بود که ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم گرفت برای بهبود بازار جوجه یک روزه نرخ ارز واردات را ترجیحی کند، ستاد تنظیم بازار اعلام کرد:

«در خصوص ثبت سفارش و تامین ارز واردات تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه گزارش نحوه تخصیص و تامین ارز آن از سوی بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی در جلسه مطرح و مقرر شد به منظور تسریع در تخصیص و تامین ارز مورد نیاز کالای مذکور و تغییر گروه کالایی از دو به یک مکاتبه لازم از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات صورت پذیرد.»

اما این تلاش ها هم افاقه نکرد اصولا در اقتصاد تصمیم های آنی نه تنها تاثیر ندارد بکله شرایط رابدتر می کند این نکته ای است که همواره تولید کنندگان تاکید دارند که سیاست های تولید و صادرات باید ثبات داشته باشد و تغییرات باعث سردرگمی تولید کنندگان می‌شود.

*مشکل جوجه یک روزه حادتر شد

تولید کنندگان می‌گویند جوجه یک روزه که قیمت آن در پایان پاییز سال گذشته ۲۹۵۰ تا ۳۰۰۰تومان بود در هفته گذشته به قیمت ۹۵۰۰ تومان برای خرید مرغدار ها رسیده و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک کمبود مرغ ‌و گرانی مرغ داشته باشیم و وضعیت مرغ دارها بی نهایت اسفناک شده است.

*تولید جوجه یک روزه در اردیبهشت کم شد

مدیرکل دفتر طیور معاونت امور تولیدات دامی هفته پیش به کاهش تولید جوجه یک روزه اعتراف کرد و گفت:در فروردین ماه ۱۴۰۰ حدود ۱۲۳ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی در کشور تولید شده و تولید جوجه یکروزه گوشتی در اردیبهشت حدود ۱۱۸ میلیون قطعه پیش بینی می‌شود.

بنابراین تا زمانی که تولید به صورت زنجیره دیده نشود، پاره شدن هر کدام از این حلقه‌ها می‌تواند ضربه‌ای بزرگ به کل زنجیره وارد کند که این بار مشکلات جوجه یک روزه که دلیل آن از قاچاق گرفته تا کاهش تولید هر چه باشد قبل از اینکه به مرحله بحرانی برسد، باید علاج شود.

منبع: فارس

۱۴۰۰/۳/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...