نسخه چاپی

مدیریت جریان نقدینگی چیست؟

مدیریت نقدینگی توسط یك جریان خاص!

عکس خبري -مديريت جريان نقدينگي توسط يک جريان خاص!

میزان از خروج نقدینگی از بازارها طبیعی نیست و جریان های مداخله‌گر ببرای رسیدن به اهداف خاص خود این روند را مدیریت می‌كنند!

از جمله موضوعاتی که به صورت مداوم توسط کارشناسان اقتصادی رصد می شود جریان نقدینگی موجود در بازار است . در واقع جریان نقدینگی یکی از مهمترین معیارها برای پیش بینی آینده ی اقتصادی کشور است
در این میان چند بازار ظرفیت جذب نقدینگی را دارند که یکی دو مورد از آنها مقصد جریان های نقدینگی موجود در جامعه می باشند که از جمله ی آنها میتوان به ارز، خودرو، مسکن، طلا ،بورس و ارزهای مجازی اشاره کرد. که در حال حاضر خروج نقدینگی را در همه ی این بازارها شاهد هستیم.
در بازار مسکن این روزها شاهد افزایش عرضه و کاهش قیمت اندک مسکن هستیم و چشم انداز افزایش قیمت در مدت زمان کوتاه برای آن وجود ندارد، قیمت خودرو هم با اینکه در کارخانه ها افزایش پیدا کرده است اما در بازار آزاد با کاهش قیمت مواجه شده است، بازار طلا و ارز هم که تقریبا در یک راستا و به یک صورت در حال تغییر هستند، چشم‌انداز جهش قیمتی بزرگ در دو سال آینده را ندارند، بازارهای ارز هم افت 30 درصدی را تجربه می کنند و درنتیجه فعلا جذب نقدینگی زیادی ندارند، بازار بورس هم که مدت زمان زیادی است که روند منفی خود را حفظ کرده است به گونه ای که شاخص کل این بازار چیزی حدود 50 درصد سقوط را تجربه کرده است و به همین علت هم همواره شاهد خروج نقدینگی به صورت چشمگیری از این بازار بوده ایم. درواقع جریان نقدینگی همیشه در مقایسه بازدهی بین بازار حرکت می‌کند و اگر بازار برای آن جذابیتی نداشته باشد روی خوش به آن نشان نمی دهد
اما موضوعی که در این میان حائز اهمیت است این است که در حال حاضر ما هیچگونه بازار جذابی برای جذب نقدینگی نداریم و حتی بازار سرمایه هم که جزء جذاب ترین بازارها برای جذب نقدینگی است با خروج چشمگیر سرمایه مواجه شده است. با توجه به روند موجود این احتمال وجود دارد که این میزان از خروج نقدینگی از بازارها طبیعی نباشدو جریان های مداخله‌گر برای رسیدن به اهداف خاص خود این روند را مدیریت می‌کنند!

۱۴۰۰/۳/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...