نسخه چاپی

علت قطعی‌های گسترده دیروز برق مشخص شد/ كمبود عجیب حدود ۹۰۰۰ مگاوات برق در شبكه

عکس خبري -علت قطعي‌هاي گسترده ديروز برق مشخص شد/ کمبود عجيب حدود ???? مگاوات برق در شبکه

مدیر دیسپچینگ شركت ملی گاز گفت: در شرایط فعلی تمامی تقاضای نیروگاه‌ها به گاز تامین شده است و اگر نیروگاه‌ها به گاز بیشتری نیاز داشته باشند، حتی این امكان وجود دارد كه تولید گاز را افزایش دهیم.


به گزارش نما، محمدرضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز با اشاره به عملکرد وزارت نفت در تامین گاز نیروگاه‌ها گفت: در حال حاضر نیروگاه‌ها مطابق برنامه وزارت نیرو در حال دریافت گاز هستند و ما هیچ کمبودی در تحویل گاز به نیروگاه‌ها نداریم. در روزهای گذشته ما حدود ۲۴۵ میلیون متر مکعب در روز گاز به نیروگاه‌ها تحویل دادیم و برای گازرسانی به نیروگاه‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: تامین سوخت نیروگاه‌ها تماما با گاز صورت می‌گیرد و نفت کوره و گازوئیل سهمی در سبد سوخت نیروگاه‌ها ندارند. ظرفیت شبکه گازرسانی نیز مناسب بوده و مشکلی در تولید، انتقال و مصرف گاز در نیروگاه‌ها نیست.

*تمامی تقاضای نیروگاه‌ها به گاز تامین شده است

جولایی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی قطعی برق گفت: ببینید ما گازی که وزارت نیرو درخواست کرده است را تمام و کمال تحویل داده‌ایم. مثلا در دو روز گذشته میزان گاز ارسالی به نیروگاه‌ها به ترتیب ۲۴۳ و ۲۴۵ میلیون متر مکعب در روز بوده است. لذا موضوع خاموشی را باید در وزارت نیرو جستجو کنید.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز تاکید کرد: در بحث تولید گاز نیز مشکلی وجود ندارد و الان روزانه ۷۳۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود که از این مقدار ۶۸۰ میلیون متر مکعب آن به عنوان گاز شیرین در شبکه تزریق می‌شود. در شرایط فعلی اگر نیروگاه‌ها به گاز بیشتری نیاز داشته باشند، حتی این امکان وجود دارد که تولید گاز را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته مصرف گاز در نیروگاه‌ها افزایش داشته است. در بعضی مناطق افزایش ۵۰ درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌ها را شاهد بودیم و به خصوص در مناطق شمالی میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در سال جاری افزایش قابل توجهی داشته است.

*افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها، کلید حل مشکل تامین برق

جولایی اظهار داشت: شرکت گاز هیچگونه محدودیتی در تحویل گاز به نیروگاه‌ها ندارد و می‌تواند حتی از ارقام ۲۴۵ نیز گازی بیشتری را تحویل بدهد منتها الان دیگر نیروگاهی موجود نیست که نیاز به گاز داشته باشد وگرنه اگر نیروگاه باشد ما باز هم می‌توانیم گاز را تحویل دهیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: قطعا باید برای ساخت نیروگاه‌ها برنامه‌ریزی شود تا بتواند مشکل کمبود تولید برق را حل کند، اما مهم‌تر از این موضوع افزایش بهره‌وری نیروگاه‌ها است. یعنی ما باید نیروگاه‌هایی با بازدهی مطلوب داشته باشیم.

وی ادامه داد: نیروگاه‌ها وقتی راندمان پایینی داشته باشند هر چقدر گاز تحویل دهیم، بخش اعظم آن از بین می‌رود بدون اینکه برقی تولید شود. همچنین بر روی سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف نیز باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد.

*رمزگشایی از دلایل خاموشی‌های زمستانی و تابستانی

جولایی افزود: دلیل قطعی برق در زمستان سال گذشته با خاموشی‌ها در تابستان کاملا متفاوت است. در زمستان به دلیل مصرف بالای گاز در بخاری‌ها و وسایل گرمایشی در بخش خانگی و تجاری، امکان تامین همه سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها به صورت گاز نبود و وزارت نفت بخشی از نیاز نیروگاه‌ها را با سوخت مایع تامین میکرد. ترجیح نیروگاه‌ها نیز به استفاده از گاز بود تا سوخت مایع، به همین دلیل شاهد قطعی برق بودیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت: اما در تابستان و روزهای گرم سال به دلیل استفاده مردم از وسایل سرمایشی مثل کولر گازی، مصرف برق افزایش می‌یابد به گونه‌ای که پیک مصرف از پیک تولید بیشتر می‌شود. لذا دلیل قطعی برق در دو بازه زمانی متفاوت بوده است. یعنی در زمستان افزایش مصرف گاز و در تابستان افزایش مصرف برق دلیل خاموشی بوده است.

*آیا خاموشی‌های اخیر به توافق پاریس ارتباط دارد؟

وی درباره ارتباط خاموشی‌های اخیر با توافق پاریس اظهار داشت: واقعیت بنده در جریان این موضوع نیستم و با توجه به شرایط تصمیمات خودمان را برای تامین نیاز مردم می‌گیریم. در بحث تولید و تحویل گاز به نیروگاه‌ها ما هیچ محدودیتی نداریم و هر چقدر که نیروگاه‌های داخلی ما توان داشته باشند به آنها گاز می‌دهیم و اصلا موضوعاتی مثل توافق‌نامه پاریس در این شرایط مطرح نیست.

جولایی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان جمع‌بندی ۱- ما در حال حاضر به میزان نیاز نیروگاه‌ها گاز تحویل می‌دهیم ۲- درخواست بیشتری نیز از طرف نیروگاه‌ها برای دریافت گاز نداشته‌ایم چون همه آنها گاز موردنیاز خود را دریافت کرده‌اند ۳-اگر نیروگاه‌ها به گاز بیشتری نیاز داشته باشند ما قدرت مانور مناسبی برای افزایش گاز تحویلی به نیروگاه‌ها حتی در شرایط پیک فعلی داریم.

منبع: فارس

۱۴۰۰/۳/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...