نسخه چاپی

چرا بانك‌ها علاقه‌مند به بنگاه‌داری هستند؟

بانكداری یا بنگاه‌داری؟ مسئله این است!

عکس خبري -بانکداري يا بنگاه‌داري؟ مسئله اين است!

در حال حاضر در كشور ما حدود 17 بانك بزرك كشور در حال انجام پروژه های انبوه سازی هستند به نحوی كه بیش از ۸۰ درصد بازارهای مالی در كنترل بانك ها و بازار پول است و بنابراین این بخش را می توان مهمترین ركن بازار مالی دانست كه این موضوع باعث شده تا بانك ها به متهم ردیف اول بحران های ارزی در كشور تبدیل شوند.

به گزارش نما مدتی است که بنگاهداری بانک‌ها به یکی از معضلات سیستم بانکی تبدیل شده است همچنین از بنگاهداری بانک‌ها انتقاد زیادی می‌شود و حجم این انتقاد‌ها با کاهش مستمر قدرت وام‌دهی بانک‌ها شدت بیشتری گرفته است. بنگاهداری بانک‌ها تنها منحصر به شرکت‌داری آن‌ها نمی‌شود و هرگونه فعالیتی که غیربانکی باشد از جمله سهامداری بنگاه‌ها و مالکیت انواع دارایی‌ها را شامل می‌شود. این کار تقریبا در تمامی کشورها ممنوع شده است چرا که وظیفه ی بانک جذب سپرده و پرداخت تسهیلات به ارباب رجوع است نه شرکت داری.
اما در حال حاضر در کشور ما حدود 17 بانک بزرک کشور در حال انجام پروژه های انبوه سازی هستند
حدود دوسال و نیم قبل بود که رهبری با عبارات تندی مانند «غلط می‌کنند» در مورد بنگاه‌داری بانک‌ها صحبت کردند. بعد از آن سخنرانی تقریبا تمام مسئولین کشور در مذمت این موضوع صحبت کرده‌اند از جمله رئیس بانک مرکزی که بعد از آن سخنرانی گفت: بیش از ۸۰ درصد بازار‌های مالی کشور در کنترل بانک‌ها و بازار پول است و بانک‌ها متهم ردیف اول التهاباتی همچون بحران ارزی اخیر هستند. اما در کمال ناباوری بانک‌ها در این سال‌ها بیشتر به سراغ بنگاه‌داری رفته‌اند
این را می‌توان از آمار جدید بانک مرکزی متوجه شد عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در برنامه‌ی تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری اعلام کرده بود «در حال حاضر بانک‌ها برای کمک به بورس، در حال خرید برخی از شرکت‌ها هستند.»
تمام این‌ها نشان از نوع جدید بنگاه‌داری بانک‌ها است. بانک‌هایی که باید در سال‌های گذشته با سیاست‌های درست کم‌کم بنگاه‌داری را کنار می‌گذاشتند، امروز با حجم پول و قدرت بیشتری به این سمت می‌روند.
یکی از دلایل بنگاه داری بانکها را می توان در دولت ها جستجو کرد که به منظور رفع بدهی خود به بانک، سهام بعضی از شرکت ها و یا مالکیت بعضی از واحد های اقتصادی را به بانک ها واگذار می کنند
آثار نامطلوب این فرآیند تا آنجا ادامه داشته است که رهبر انقلاب در شهریورماه سال ۹۷ در این زمینه فرمودند: نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب می‌شود بانک‌ها به این وضع نرسند. وقتی هم که به این وضع رسید بالاخره باید برخورد کرد. چرا بانک‌ها مشکل نقدینگی پیدا می‌کنند، برای اینکه شعبه زیاد می‌کنند، برای اینکه آسایشگاه برای افراد خودشان می‌سازند. بنده یک وقتی در تهران از جایی عبور می‌کردم، دیواری طولانی بود که هرچی می‌رفتیم ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است، بانک غلط می‌کند که چنین کاری کند. حالا اینکه تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و این حرف‌ها است. بانک‌ها بنگاه‌ داری می‌کنند. جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه‌داری نیست.

۱۴۰۰/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...