نسخه چاپی

هلاكت 10 هزار تروریست در 3 هفته

عکس خبري -هلاکت 10 هزار تروريست در 3 هفته

منابع سوری فاش كردند در طول سه هفته گذشته دست كم 10هزار فرد مسلح كشته شده‌اند كه نیمی از آنها غیر سوری بوده‌اند.

به گزارش نما به نقل از مهر، گروههای مسلح در سوریه در روزهای اخیر تلفات وحشتناکی داده و همه تلاش‌های شبکه‌های خبری حامی آنها برای بازگرداندن روحیه از دست رفته‌ شان تاکنون راه به جایی نبرده است.

با وجود تبلیغات سنگین برای گروههای مسلح و تروریستهای وابسته به القاعده در سوریه توسط دو شبکه خبری الجزیره، العربیه، بی.بی.سی عربی و شبکه‌های ترک و آمریکا و اسکای نیوز عربی، واقعیت میدانی، مسئله دیگری را نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش العالم، منابع مطلع در سوریه به خصوص ارتش این کشور بدون توجه به این گزارشها تاکید می‌کنند از زمان حمله ارتش برای سرکوب شورشیان در حمله به دمشق تاکنون بیش از 10هزار نفر از آنها کشته شده و دو برابر این تعداد نیز زخمی و یا به اسارت گرفته شده‌اند.

این منابع با ارزیابی گزارشهای میدانی نیروهای عملیاتی خود در سراسر سوریه می‌گویند در طول سه هفته گذشته دست کم 10هزار شورشی کشته شده‌اند که نیمی از آنها غیر سوری بوده‌اند و از زمان آغاز این عملیات تاکنون دهها فرمانده داخلی و خارجی این شورشیان نیز به هلاکت رسیده‌اند که تاثیر مهمی در فرار آنها از میدان نبرد دارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، ارتش سوریه با تغییر استراتژی خود از دفاع به حمله، در سطح وسیعی از خاک کشور وارد عمل شده و با استفاده از امکانات متعارف، حمله به پناه‌گاه‌های شورشیان به خصوص تروریست‌های جبهه النصره که توسط سعد الحریری و قطر کمک می‌شوند، در دستور کار قرار داده است.

فرماندهان ارتش سوریه با اطمینان می ‌گویند آنچه در رسانه‌های مخالف می‌ آید با واقعیت میدانی همخوانی ندارد به وضعیت موجود در شهر داریا در جنوب دمشق اشاره می ‌کنند و می ‌گویند بیش از پنج هزار نفر در این شهر توسط ارتش در محاصره قرار گرفته‌اند که بیش از سه هزار نفر از آنها تاکنون به هلاکت رسیده و هیچ راه فراری برای بقیه وجود ندارد.

یکی از مقامات نظامی سوری با تاکید بر این موضوع که نبرد داریا نشان داد که ارتش این کشور در نبردهای شهری نیز به اندازه کافی ورزیده است، به دستگیری فرمانده شورشیان مسلح در این منطقه اشاره کرده و گفت: در این شهر شورشیان لیبیایی، چچنی، سعودی و اردنی حضور پررنگی داشتند که جنازه بسیاری از آنها همچنان در گوشه کنار خیابان‌های شهر افتاده است.

وی در ادامه می ‌گوید که تلفات شورشیان به اندازه‌ای در طول روزهای گذشته زیاد بوده که باعث شده تا شورشیان فعال در منطقه غوطه شرقی دمشق دیگر، خود را تابع فرماندهی تشکیل شده توسط آمریکا و ترکیه در آنتالیا ندانند و طرح‌های آنها را مسبب این میزان از تلفات ارزیابی کنند.

وی در ادامه تاکید می ‌کند اعلام حرکت شورشیان مسلح به سمت شهر حماه به دلیل شکست بزرگ آنها در دمشق است و شاید دلیل مهمتر این باشد که این شورشیان از ساکنان دمشق و اطراف آن و حتی سوری نبوده و اکنون در حال انتقال جبهه جنگ به منطقه‌ای دیگر هستند.

منابع مطلع همچنین می‌گویند که شورشیان مسلح به شدت توسط آمریکا و ترکیه تحت فشار هستند تا منطقه‌ای مهم و راهبردی را تصرف کرده تا سران این دو کشور بتوانند در مذاکرات خود با کشورهای حامی سوریه، یعنی ایران، چین و روسیه از آن به عنوان برگ برنده استفاده کنند که ارتش و دولت سوریه با اطلاع از این مسئله به محض حضور شورشیان در یک نقطه، آنها را هدف قرار می‌دهند.

فائق حویجه: دمشق سقوط نمی‌کند

فائق حویجه فعال حقوقی سوری و از مخالفان نظام سوریه، در گفتگویی با روزنامه السفیر لبنان به بررسی ابعاد مختلف بحران اخیر کشورش پرداخت. حویجه در این گفتگوی مفصل با اشاره به ناتوانی گروههای مسلح برای ورود به پایتخت، تاکید می‌کند که با شرایط کنونی کسی بر کسی پیروز نخواهد شد و همه چیز دارای راه حل سومی است که باید همه به آن احترام بگذارند.

بر اساس گزارش العالم، این فعال سرشناس سوری اعلام کرد سوریه دچار دور باطل خشونت مستمر شده و فقط سه احتمال برای برون رفت از این حلقه وجود دارد.

1- جدایی نیروی عظیمی از ارتش به طور کامل که غیر ممکن است چون عصب ارتش وابسته به بشار اسد است علاوه بر آنکه ارتش نگران جایگزین نظام اسد، گسترش جنگ داخلی، کشتار و تعمیق بحران در کشور است. همچنین نیروهای اقلیت‌ها در ارتش و افسران وابسته به اکثریت نیز نگران فروپاشی کشور و ملت هستند.

2 - مداخله نظامی خارجی به شکل اعزام نیرو برای جنگ مستقیم با شیوه‌های متعارف که بعید است چون ممکن است به خاطر موقعیت مهم دمشق در منازعات بین‌المللی، به جنگ منطقه‌ای و حتی جهانی منتهی شود امری که قدرت‌های بزرگ درباره آن هشدار می‌دهند.

3 - مشارکت بین‌المللی به معنای توافق هم‌پیمانان دو طرف درگیر بر سر حل بحران سوریه به شکل ایجاد نظامی جدید با شرکت نظام و مخالفان.

به گفته حویجه، نظام اسد به خاطر حمایت گسترده بین‌المللی قادر به ریشه‌کن کردن گروه‌های مسلح نیست، این در حالی است که نیروهای مدنی دموکراتیک با مداخله نظامی مخالف بوده و خواستار مشارکت همه طرف‌ها در حاکمیت به عنوان راهکار واقعی حل بحران هستند.

۱۳۹۱/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...