نسخه چاپی

توازن در مذاكرات برجامی هیچ‌گاه برقرار نخواهد شد

عکس خبري -توازن در مذاکرات برجامي هيچ‌گاه برقرار نخواهد شد

پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت: حتی اگر آمریكایی‌ها پول‌های بلوكه شده ایران را هم آزاد كنند، باز هم توازن برقرار نمی‌شود، یعنی ما باید از یك حق بگذریم تا به چیزی كه متعلق به خودمان است، برسیم.


به گزارش نما، توحید محمدزاده، گفت: هم تعهداتی که قبلاً ایران در برابر آمریکا آنجا داده است و هم بحث‌هایی که در جریان است، هیچ وقت متوازن نیستند. دلیل آن هم این است که آمریکا به هیچ تعهدی تا کنون عمل نکرده است، در جایی هم که عمل کرده، ناقص مانده است. دوم اینکه آمریکا تعهد جدید را نمی‌پذیرد.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه جنس این توافق بر سر تحریم است؛ یعنی موضوعی که ما درباره آن مذاکره می‌کنیم بحث تحریم‌ها است، اضافه کرد: آمریکا یک طرفه علیه ما تحریم اعمال کرد و هم می‌خواهد امتیاز بگیرد تا تحریم‌ها را لغو کند.

وی ادامه داد: اول اینکه هیچ امیدی نیست که آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و دوم اینکه وزنه به طرف آن‌ها سنگینی می‌کند؛ چراکه آن‌ها بودند که تحریم‌ها را وضع کردند. در صورتی متوازن می‌شد که ما هم تحریمی را وضع می‌کردیم، بعد هم ما تحریم‌ها را لغو می‌کردیم هم آن‌ها اینکار را می‌کردند. تنها در این صورت بود که توافق متوازن می‌شد.

محمدزاده در ادامه افزود: البته آن‌ها به همین موضوع هم رضایت نمی‌دهند؛ براساس خبرهایی که اعلام شده و بحث‌هایی که صورت گرفته است، فقط به بحث برجام و هسته‌ای بسنده نمی‌کنند و موضوعات موشکی و منطقه‌ای را به میان می‌کشند.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: حتی کسی که از طرف آمریکا نماینده شده است تا موضوعات برجام را پیگیری کند، عنوان می‌کند که آمریکا برای موضوع منطقه‌ای و موشکی پافشاری دارد. این موضوع را زمان برجام هم اعلام کرده بودند و الان جدی‌تر آن را پیگیری می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه حتی درصورتی که پول‌های بلوکه شده ایران را هم آزاد کنند، باز هم توازن برقرار نمی‌شود، یعنی ما باید از یک حق بگذریم تا به چیزی که متعلق به خودمان است، برسیم. حتی وقتی توافق هم انجام شود، این مذاکره متوازن نخواهد بود.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...