نسخه چاپی

اردوغان رقابت فضایی با ایران را كلید زد

نخست وزیر تركیه گفت: ماهواره گوك ترك دو ثابت كرده كه ما یكی از معدود كشورهایی هستیم كه چنین توانایی داریم . ما یكی از 25كشوری هستیم كه توانایی ساخت ماهواره را داریم .

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، ترکیه از جمله کشورهای مهم منطقه است که تلاش دارد در عرصه علمی، برای خود نامی دست و پا کند و یکی از عرصه های مهم علمی که این کشور به دنبال حضور جدی در ان است، هوافضاست.

تركيه نخستين ماهواره بومي خود موسوم به «رصد» را در 17 اوت 2011 ميلادي به فضا پرتاب كرد و امشب، دومین ماهواره اش را از طریق کشور چین، به فضا فرستاد. ماهواره جدید گوک ترک 2 به معنای آسمان ترک نام دارد و ميزان تفكيك پذيري این ماهواره در مقايسه با ماهواره رصد سه برابر و وزن آن نيز چهار برابر است.

ماهواره گوك ترك در ساعت 13 دقيقه بامداد چهارشنبه به وقت محلي با يك فروند موشك دور برد به فضا پرتاب شد و در مدار از پيش تعيين شده قرار گرفت .اين ماهواره كه به طور مشترك توسط موسسه تحقيقات فن آوري هاي فضايي تركيه و صنايع هوا و فضاي تركيه ساخته شده است عمدتا براي محافظت از محيط زيست، يافتن منابع معدني، طراحي شهري و كنترل و مديريت فجايع طبيعي مورد استفاده قرار مي گيرد.

رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه در آنكارا به همراه صدها تن از مردم تركيه صحنه پرتاب اين ماهواره را مستقيما از يك تلويزيون بزرگ تماشا كرد.

اردوغان در پايان عملیات پرتاب ماهواره با بیان اینکه براي مردم تركيه اين لحظه اي تاريخي است، گفت: در گذشته ما ماهواره هاي را در مدار كره زمين قرار داده بوديم اما ماهواره گوك ترك دو ثابت كرده كه ما يكي از معدود كشورهايي هستيم كه چنين توانايي داريم . ما يكي از 25كشوري هستيم كه توانايي ساخت ماهواره را داريم .

اردوغان در ادامه افزود: تركيه در گام بعدي قصد دارد به جمع معدود كشورهايي وارد شود كه توانايي پرتاب ماهواره را نيز دارند.

این در حالی است که در بین کشورهای منطقه، ایران تنها کشوری است که تمامی زنجیره دانش فضایی شامل ساخت ماهواره، ساخت موشک ماهواره بر، ساخت ایستگاه دریافت و هدایت و مرکز پرتاب را در اختیار دارد.

۱۳۹۱/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...