نسخه چاپی

در روز های كرونایی دور قلیان را خط قرمز بكشید

عکس خبري - در روز هاي کرونايي دور قليان را خط قرمز بکشيد

پژوهشگران تاكید می كنند كه استعمال دخانیات باعث تسهیل ابتلا به كووید ۱۹ و شدت یافتن آن شده و استفاده از قلیان در مكان های عمومی گسترش این بیماری را به شدت افزایش می دهد.


به گزارش نما، یافته های پژوهشگران نشان می دهد دود سیگار باعث کاهش التهاب در ریه شده که منجر به آزاد شدن سیتوکین های پیش التهاب و فاکتور نکروز تومور آلفا می شود. بنابراین ترکیب بیماری کووید ۱۹ و مصرف دخانیات می تواند بسیار خطرناک باشد.

سازمان بهداشت جهانی در جدیدترین گزارش خود اظهار داشت که تقریباً ۱/۱ میلیارد نفر در جهان روزانه سیگار می کشند. دود تنباکو مخلوطی از ذراتی است که به عنوان سموم و مواد سرطان زا در بدن انسان عمل می کنند.

سیگار کشیدن ۶/۳ میلیون مرگ و میر سالانه در سراسر جهان را به دنبال داشته و ۶/۳ درصد بار جهانی بیماری های مختلف مرگبار را در بر می گیرد. سیگار کشیدن (استنشاق دود دست اول، دوم و سوم) خطر عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن دست اول یعنی فردی سیگار بکشد، دود دست دوم یعنی افردی که از هوای فضای بسته ای که فردی سیگار می کشد نفس کشیده و دود دست سوم در واقع هوای آلوده ای است که افراد سیگاری به دیگران تحمیل می کنند.

سیگار کشیدن با ایجاد تغییرات ساختاری در بافت پوششی یا اپیتلیوم و مختل شدن مکانیسم پاکسازی مخاط که باعث اختلال در عملکرد سد اپیتلیال و فیبروز می شود، خطر عفونت های ویروسی را افزایش می دهد.

همچنین بیان گیرنده های آنژیوتانسین II را افزایش داده که برای ورود ویروس کووید ۱۹ به سلول و ایجاد بیماری ضروری است. بنابراین، استعمال دخانیات ورود ویروس کووید ۱۹ به بدن انسان را تسهیل می کند.

دود ناشی از مصرف دخانیات همچنین باعث کاهش التهاب در ریه شده که منجر به آزاد شدن سیتوکین های پیش التهاب و فاکتور نکروز تومور آلفا می شود.

علاوه بر این دود دخانیات باعث افزایش تولید مخاط و اختلال در ترشح مخاط مژگانی در دستگاه تنفسی می شود بنابراین، به طوفان سیتوکین که نتیجه تولید بیش از حد سیتوکین های پیش التهاب است، کمک می شود.

بیماری کووید ۱۹ که حدود یک سال و نیم است که در سراسر جهان همه گیر شده، در درجه اول سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می دهد.

گزارش تجزیه و تحلیل اولیه ۷۸ بیمار آلوده به کووید ۱۹ از ووهان نشان می دهد که شدت پیدا کردن بیماری افراد مبتلا به کووید ۱۹ که سیگاری هستند در مقایسه با غیر سیگاری ها سریعتر صورت گرفته و این فرآیند ۲۷ درصد به ۳ درصد است.

نتایج متاآنالیزهای مختلف مطالعات، حاکی از تأثیر سیگار کشیدن بحث برانگیز است و برخی از این متاآنالیزها نشان می دهند که هیچ رابطه ای بین سیگار کشیدن و پایداری کووید ۱۹ وجود ندارد در حالی که برخی از محققان در متاآنالیز خود رابطه معنی داری بین سیگار کشیدن و شدت عفونت پیدا کرده اند.

در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا تأثیر سیگارهای الکترونیکی و قلیان نیز به همان اندازه تاثیر سیگار مخرب و خطرناک است؟

برخی از تحقیقات نشان داده اند که دود ناشی از سیگارهای الکترونیکی و قلیان در مقایسه با استعمال دخانیاتی همچون سیگار، تأثیر مخرب تری بر سلامت فرد دارد.

به همین ترتیب، طراحی قلیان با داشتن یک مخزن آب سرد با مکانیزم پیچیده تمیز کردن، آن را به یک ابزار ایده آل برای انتقال کووید ۱۹تبدیل کرده است.

در مکان های عمومی، قلیان با تعویض سری های لوله های آن به مشتریان ارائه می شود در حالی که مشکل این لوله ها و فضای مربوط آن است که به آسانی می تواند انتقال کووید ۱۹ را در بین افراد تسهیل کرده و باعث گسترش این بیماری همه گیر شود.

با توجه به انجام برخی پژوهش های بحث برانگیز محققان تاکید می کنند که نمی توان اثرات مضر سیگار را تضعیف کرد.

نتایج پژوهش ها به نوع جمعیت و بازه زمانی همراه با اهداف اولیه مطالعه بستگی دارد. سیگار کشیدن به طور کلی به ساختار ریه آسیب می رساند و باعث بیماری های تاثیرگذار بر سیستم قلبی - عروقی، دستگاه گوارش و سیستم تولید مثل می شود. از این رو، سیگار کشیدن برای بدن مضر است و قطعا باید از آن اجتناب می شود.

منبع: سیناپرس

۱۴۰۰/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...