نسخه چاپی

مصرف این ماده غذایی برای هر سنی ضروری است

عکس خبري - مصرف اين ماده غذايي براي هر سني ضروري است

كارشناس تغذیه شبكه بهداشت و درمان دشتستان گفت: مصرف نمك ید دار برای همه افراد جامعه از دوران كودكی تا كهنسالی ضروری است.


به گزارش نما، پریوش بهادری افزود: اهمیت زیستی ید، شرکت در ساختمان هورمون‌های تیروئید است و کمبود ید عملکرد غده تیروئید را دچار اختلال نموده و بر حسب اینکه این کمبود در چه زمانی حاصل شود و بر اساس شدت کمبود آن، عوارض و تغییرات حاصله را تحت عنوان اختلال‌های ناشی از کمبود ید تقسیم‌بندی می‌کنند.

بهادری بیان کرد: اهداف روز و هفته جهانی تیروئید، افزایش سطح آگاهی مردم در خصوص بیماری‌های تیروئید و عوارض آنها و همچنین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌ های غده تیروئید است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: هورمون‌ های تیروئید در تنظیم سوخت و ساز بیشتر سلول‌های بدن و همچنین در رشد و نمو فیزیکی و تکامل سیستم عصبی انسان و حیوانات نقش حیاتی دارند.

بهادری تصریح کرد: کمبود ید در بدن، می‌تواند سبب بروز اختلالاتی مانند گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید)، کاهش ضریب هوشی، عقب‌ماندگی ذهنی همراه با کوتاه قدی، کری و لالی و سفتی عضلات (در موارد شدید کمبود)، اختلال در تکلم و تأخیر رشد فیزیکی-عصبی و رشد شناختی-رفتاری در نوزاد، سقط جنین و مرده زایی در زنان باردار شود.

بهادری خاطرنشان کرد: ید موجود در نمک یددار در برخی شرایط مانند رطوبت، دمای بالای محیط، نور مستقیم و وجود ناخالصی در نمک، ناپایدار است و الزامی است نمک ید دار را در ظرف‌های درپوش دار و تیره رنگ و در جایی دور از حرارت نگهداری کنید و در هنگام طبخ غذا، در انتهای کار آن را به غذا اضافه کنید.

کارشناس تغذیه ستاد شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: توصیه نهایی به آحاد جامعه این است که فقط از نمک ید دار تصفیه‌شده در حد متعارف استفاده نمایند، زیرا به مقدار کافی ید داشته و فاقد هرگونه ناخالصی و کاملاً بدون ضرر و عوارض جانبی است.

بهادری تأکید کرد: هیچ‌وقت از نمک دریا و سنگ نمک که تبلیغات خلاف واقع در مورد مصرف آنها می‌شود استفاده نکنید، زیرا به مقدار کافی حاوی ید نبوده و علاوه بر آن حاوی ناخالصی‌هایی از جمله فلزات سنگین مانند سرب و جیوه و آلاینده‌های صنعتی بسیار مضر می‌باشند و با خطر ایجاد سرطان همراه هستند.

منبع: بهداشت نیوز

۱۴۰۰/۳/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...