نسخه چاپی

اظهارات متناقض سعود الفیصل

چالش تبدیل شورای همكاری به اتحادیه و حجم 200 میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی امارات طی شش ماه نخست 2012 از جمله مهمترین اخبار شورای همكاری خلیج فارس است.

به گزارش نما، مهر به نقل از عربی پرس اعلام کرد: سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی اخیرا در نشستی در ریاض مواضعی بسیار متناقض اتخاذ کرد که در راستای ایجاد فتنه در منطقه ارزیابی می شود.

اظهارات متناقض سعود الفیصل

وی در حالی بر لزوم ایجاد تغییر سیاسی در سوریه در راستای بهبود اوضاع این کشور تاکید می کند که در موضعی کاملا متناقض، تحولات مصر را موضوعی داخلی عنوان می کند.

مقامات سعودی علاوه بر تناقض در موضع گیری در قبال سوریه و مصر، در مسائل دیگر منطقه از جمله موضوع فلسطین و بحرین، سوال برانگیز عمل می کنند.

طی جنگ هشت روزه غزه شاهد بودیم که مقامات سعودی سکوت محض اختیار کرده و موضعی در محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی اتخاذ نکردند.

چالش تبدیل شورای همکاری به اتحادیه

وزیر امور خارجه بحرین روز گذشته در اظهاراتی از طرح تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه حمایت کرد و خواستار تحقق سریعتر آن شد.

وی با تمجید از طرح ارائه شده از سوی "ملک عبدالله" پادشاه عربستان سعودی درباره تبدیل شورای همکاری به اتحادیه، مدعی شد : این یک خواسته مردمی است و بحرین از هر اقدامی در این زمینه استقبال می کند.

از سوی دیگر، یک مقام بلندپایه بحرینی در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط که امروز منتشر شده اظهار داشت : طرح تبدیل شورای همکاری به اتحادیه در سال 2013 نهایی می شود.

وی افزود: با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در اواسط سال 2013 نشستی در ریاض برگزار شده و طی آن طرح تبدیل شورا به اتحادیه نهایی و اعلام می شود.

البته به نظر می رسد رژیم اقلیتی حاکم بر بحرین که از ثبات سیاسی برخوردار نیست و با اعتراضات گسترده مردمی روبرو است بیشتر از پنج کشور دیگر عضو شورای همکاری، خواهان ارتقای سطح آن به اتحادیه باشد.

اما با توجه به تعارضات موجود و عدم اعلام نظر قطر، کویت و امارات و عمان در این باره تبدیل شورای همکاری به اتحادیه با چالشهای متعددی روبروست.

مبادلات غیر نفتی امارات در 6 ماه نخست 2012

منابع دولتی امارات اعلام کردند: حجم مبادلات غیر نفتی امارات در شش ماهه نخست سال 2012 به 200 میلیارد دلار رسیده است.

بنابر اعلام کمیته گمرکی امارات میزان تجارت غیر نفتی امارات در نیمه نخست سال 2012 دوبرابر شده است. بیشترین میزان مبادلات غیر نفتی امارات از طریق مناطق آزاد تجاری انجام شده است.

۱۳۹۱/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...