نسخه چاپی

نصب رایگان پنل‌های خورشیدی برای چاه‌های كشاورزی

نصب رايگان پنل‌هاي خورشيدي براي چاه‌هاي کشاورزي

شركت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران با امضای یك تفاهمنامه با شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت كشور امكان نصب رایگان پنل‌های خورشیدی را بر سرچاه‌های كشاورزی فراهم خواهند كرد.

به گزارش نما از پایگاه خبری شرکت مادرتخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران( توانیر)، براساس این تفاهم نامه که بین« محمدحسن متولی زاده» مدیرعامل شرکت توانیر و «علی مبینی دهکردی» مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت منعقد شدمقرر شد:کشاورزان بابت خرید و نصب پنل خورشیدی و تجهیزات مورد نیاز شبکه، هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد و تنها برای خرید تجهیزات اختصاصی مانند ترانس هزینه خواهندکرد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: براساس این تفاهمنامه ۶۰هزار چاه کشاورزی در طول سه سال برقدار خواهد شد.

« علی مبینی دهکردی» افزود: در فاز نخست این طرح، ۱۱هزار چاه کشاورزی از طریق انرژی های تجدیدپذیر برقی خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، این تفاهم نامه براساس مصوبه  شورای اقتصاد و قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور میان دو شرکت به امضا رسیده است و براساس مصوبه شورای اقتصاد ۱.۶ میلیارد دلار از محل صرفه جویی سوخت مایع چاه‌های کشاورزی برای برقی کردن چاه ‌کشاورزی با سوخت گازوئیل، اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: با اجرای این کار تنوع بخشی در منابع تولید برق بیش از گذشته پیگیری خواهد شد همچنین با اجرای این طرح صنعت سلول‌های خورشیدی توسعه خواهد یافت و بسترهایی برای فعالیت این صنعت در مقیاس‌های بزرگتر فراهم خواهد شد.

مبینی دهکردی افزود: همچنین اجرای این طرح باعث پاکتر شدن محیط زیست شده و زنجیره ارزش ایجاد می‌کند . درعین حال شرکت‌های اسکو و بهره برداری را بکار خواهد گرفت که در نهایت رونق بیشتر اشتغال را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت  خاطرنشان کرد: با برقی کردن چاه‌های کشاورزی در قالب این تفاهم نامه، درزمستان که چاه‌های کشاورزی خاموش است، برق خورشیدی به شبکه تزریق و در زمستان نیز برق بخشی از مصرف کنندگان عمده از این طریق تامین خواهد شد.

احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی با اجرای کامل این طرح 

 « محمدحسن متولی زاده »مدیرعامل توانیر نیزدر این مراسم گفت: با اجرای کامل این طرح ۲ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی احداث خواهد شد و این طرح با هدف اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است چرا که با تحقق صرفه جویی در مصرف نفت وگاز و آزاد کردن این ظرفیت برای صادرات به ویژه در شرایط کنونی، اهمیتی دوچندان می یابد.

وی افزود: با برق دار شدن چاه‌های کشاورزی، هزینه‌های کشاورزان کاهش می‌یابد و ۸۰ درصد هزینه‌های جاری آن‌ها نسبت به زمان استفاده از سیستم دیزلی کمتر می شود.

متولی زاده ادامه داد: همچنین با آمدن برق سر چاه، امکان آبیاری نوین فراهم می شود و بهره وری آبیاری افزایش می‌یابد.

به گفته این مقام مسئول، برای سوخت رسانی به چاه های کشاورزی دیزلی باید سالانه بیش از ۴۰  تا ۵۰ هزار نفتکش جاده پیما در جاده های کشور تردد کنند که حذف این حجم تردد نیز نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‌ای ایفا خواهد کرد.

ایرنا 

۱۴۰۰/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...