نسخه چاپی

ماجرای لیست ۱۱ نفری كه همتی به رئیسی داد

مناظرات و ماجرای ۱۱ ابربدهكار زندانی و فوتی!

مناظرات و ماجراي ?? ابربدهکار زنداني و فوتي!

لیستی كه به عنوان ابربدهكاران بانكی در مناظره انتخاباتی دست به دست شد، یا در زندان هستند یا فوت شده‌اند.

علیرضا سزاوار- تصوير ليست ابربدهكاران بانكي كه در مناظره سوم يكي از نامزدها به نامزد ديگر داد، رسانه‌اي شد؛ معلوم شد 11 نفر ادعايي از قضا يا محاكمه شده و در زندانند يا در حال طي كردن فرآيند دادرسي هستند يا اينكه از وابستگان دولت به حساب مي‌آيند كه همكاري نكردن مسئولان دولتي باعث شده قوه قضائيه نتواند تا كنون به پرونده آنها ورود كند، يا اينكه حتي فوت كرده‌اند! آقاي همتي دو سال و اندي مسئول بانك مركزي بود و بايد بدهي اين ابربدهكاران بانكي را با اختيارات قانوني‌اي كه داشت وصول مي‌كرد و به بيت‌المال بازمي‌گرداند. كار نكرده بانك مركزي از سوي قوه قضائيه انجام شد، اما رئيس معزول بانك مركزي در مناظرات انتخاباتي ليست كارهاي نكرده‌اش را تحويل رئيس قوه قضائيه داد!
دانيال‌زاده، عظام، صدرهاشمي، العقيلي، اقداميان، فلاحتيان، شفيعي، گرامي، ايزدپناه، رستمي‌صفا و ريخته‌گران، اينها 11 نفري هستند كه آقاي همتي در مناظره سوم انتخاباتي اسامي آنها را به آقاي رئيسي داد و مدعي شد ابربدهكاران بانكي‌اي هستند كه قوه قضائيه بايد با آنها مقابله كند! با انتشار اسامي مشخص شد از قضا قوه قضائيه كار نكرده آقاي همتي را در بانك مركزي انجام داده و با اين مفسدان اقتصادي برخورد قضايي كرده‌است.


90 هزار ميليارد تومان دست 11 نفر
اوايل فروردين ماه بود كه عبدالناصر همتي در مصاحبه با شبكه سه سيما خبر داد كه 90 هزار ميليارد تومان از مطالبات بانكي فقط دست 11 ابربدهكار است. اسامي اين افراد تا زمان برگزاري آخرين مناظره انتخابات رياست جمهوري، مشخص نبود. در مناظره سوم انتخابات، ديگر كانديداها به همتي طعنه مي‌زدند كه با بدهكاران بانكي مماشات كرده و او توضيح مي‌داد كه بدهي‌هاي كلان مربوط به دوره‌هاي پيش از او بوده‌است و براي باور بيشتر موضوع ناگهان در ميانه بحث‌ها از جاي خود بلند شد و كاغذي به دست رئيسي داد و گفت اين ليست بزرگ‌ترين بدهكاران بانكي است. رئيسي هم البته در همان مناظره تأكيد كرد كه دستگاه قضا به پرونده اين افراد به طور كامل رسيدگي كرده‌است. ساعاتي بعد از مناظره هم اسامي منتشر شد. بيوگرافي ابر بدهكاران نشان مي‌دهد كه حق با رئيس قوه قضائيه بود و به پرونده اين افراد رسيدگي شده‌است. البته خود آقاي همتي چندي پيش هم، وقتي كه رئيس بانك مركزي بود، در مصاحبه‌اي تصريح كرده‌بود كه توانسته است با همكاري آقاي رئيسي 16 هزار ميليارد تومان از مطالبات بانكي را وصول كند.


انتقال دانيال‌زاده از آلمان براي محاكمه در ايران

آبان سال ۱۳۹۸ با تلاش قوه قضائيه رسول دانيال‌زاده ابر بدهكار بانكي، از آلمان به ايران مسترد شد. همكاري اينترپل در اين پرونده اقتصادي بي‌سابقه بود. همان زمان القاصي مهر، دادستان تهران درباره او توضيح داد كه از دهه 70 ابتدا نفوذ خود را بر بانك ملي شعبه فردوسي تهران آغاز كرد و هر آنچه مي‌خواست و از طريق همين شعبه انجام مي‌داد. بدون ضمانت وام و ال‌سي مي‌گرفت و با همين وام‌هاي كلان كارخانه مي‌خريد و برج‌سازي مي‌كرد و به واسطه همين كار با مديران دولتي آشنا شد.
حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده شاهين‌شهر هم افشا كرد كه دانيال‌زاده از طريق خيريه پولشويي مي‌كرده و با همين پوشش خانه ۱۶ ميليارد توماني در تجريش را به «الف غ» همسر حسين فريدون برادر حسن روحاني هديه كرده‌است.
رسول دانيال‌زاده به جرم تشكيل شبكه ارتشا‌ و به دليل آنكه بعد از تشكيل پرونده به كشور بازگشت، دادگاهي و با لحاظ تخفيف به ۱۵ سال حبس تعزيري محكوم شد.


گروه عظام در تور قضا
پرونده عباس ايرواني، مدير هلدينگ قطعه‌سازي عظام، به همراه شش نفر ديگر در سال ۹۸ به دادگاه رفت. ايرواني متهم به بدهي ۳ هزار ميليارد توماني بانكي و فساد ۷۶۴ ميليون دلاري بود. اتهام اوليه ايرواني افساد في‌الارض بود، اما بعد از جلسات محاكمه، دادگاه اين اتهام را به اخلال در نظام اقتصادي تبديل كرد.
نماينده دادستان در دادگاه افشا كرد كه پرداخت رشوه به مديران بانك مسكن و ملي، مسئولان وزارت صمت، مسئولان اداره‌هاي صنعت و معدن استان‌هاي مختلف و شركت‌هاي خودروسازي سايپا و ايران‌خودرو از جمله اقدامات ايرواني بود.


يك فوتي در ليست همتي!
العقيلي يك تاجر اماراتي بود كه اسفند ماه سال 1395 فوت كرد. وي يكي از همدستان بابك زنجاني و دلال نفتي بود. العقيلي،‌نماينده كمپاني سيگار مارلبرو در غرب آسيا بود و نماينده دادستان در دادگاه بابك زنجاني كه رياست آن با قاضي صلواتي بود، كيفرخواست اين بدهكار بانكي را هم ارائه كرد.
وي عضو هيئت مديره شركت پلي اكريل اصفهان (به مدير عاملي اكبر تركان) به عنوان بزرگ‌ترين شركت الياف كشور هم بود.


اقداميان در دست اقدام
محمدجواد اقداميان، مالك برند‌هاي مشهور وينابست، ويستابست، آتيه‌سازان سارا، پارت پولاد، ساران كالا، مهندسي همراهان فناوري اطلاعات، پليمر پلاست پارس و تهران توليد است كه طي سال‌هاي ۸۶ تا ۹۱ هشت فقره وام از بانك سرمايه دريافت كرد.
اقداميان درمجموع ۱۹۵ ميليارد تومان وثيقه نزد بانك سرمايه داشت كه ۹۸ ميليارد تومان آن چك بانكي، ۸۷ ميليارد تومان سفته و ۱۰ ميليارد تومان نيز سند ملكي بود. رأي پرونده وي در كنار پرونده امامي قرار است به زودي صادر شود.


فلاحتيان در زندان
مهدي فلاحتيان با علي ديواندري، مدير عامل سابق بانك‌هاي ملت و پارسيان و رئيس سابق پژوهشكده پولي و بانكي در دولت روحاني، هم‌پرونده‌اي بود. او ۲۲۰ ميليون درهم تسهيلات از بانك ملت دريافت كرده و بانك ملت در ازاي آن حتي كپي شناسنامه هم از او نخواسته بود. اين تسهيلات در حالي به فلاحتيان داده‌شده كه او نامش به عنوان بدهكار بانكي در سيستم ثبت بوده‌است، اما ديواندري گفت كه از اين تسهيلات باخبر بوده‌است. مهدي فلاحتيان در حال حاضر در زندان است تا با شناسايي اموالش بدهي‌هايش تصفيه شود.

محكوميت رستمي صفا به حبس
محمد رستمي صفا، بنيانگذار گروه صفا و بدهكار بزرگ بانك پارسيان است. او از پيمانكاران قديمي شركت ملي گاز است كه شهريور ۸۵ موفق شد حدود 30 درصد سهام بانك پارسيان را كه در مالكيت ايران خودرو بود، به ارزش حدود ۲۹۳ ميليارد تومان بخرد.
رستمي صفا به تحمل سه سال حبس تعزيري محكوم شد، اما به دليل فقدان پيشينه كيفري، دادگاه تجديدنظر مجازات حبس او را به جزاي نقدي يك ميليارد توماني كاهش داد.


15 سال زندان براي برادران ريخته‌گران
بهروز و فيروز ريخته‌گران كه اكنون در زندان هستند در اسفند سال ۸۶ براي خريد بانك سرمايه اقدام كردند. نماينده دادستان در دادگاه آنها گفت كه ريخته‌گران بدون پرداخت هيچ مبلغي و با ارائه يك حواله جعلي انبار آهن، مالك ۳۸ درصد سهام بانك سرمايه مي‌شود و شهرداري تهران وقتي براي گرفتن ميلگرد مراجعه مي‌كند تنها با يك انبار خالي در شورآباد تهران روبه‌رو مي‌شود! بهروز و فيروز ريخته‌گران در نهايت به 15 سال حبس محكوم شدند.
با اين تفاصيل، از ليست ادعايي آقاي همتي فقط سه نفر تا كنون به زندان نرفته‌اند، آن هم احتمالاً به خاطر فشار زياد وابستگان دولتي اين ابربدهكاران بوده‌است؛ همان‌طور يكي از منابع آگاه در اين زمينه خبر داده‌است.

منبع: روزنامه جوان

۱۴۰۰/۳/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...