نسخه چاپی

یارانه ۸ میلیون نفر حذف می شود

بر اساس آمار رسمی مركز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته بدون نفت 5.2 درصد بود و همچنین میزان مصرف برق در صنایع كشور افزایش و مصرف برق در خانوارها كاهش پیدا كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در دومین سالگرد اجرای هدفمندی یارانه‌ها از شناسایی ۸ میلیون نفر از اقشار پر درآمد برای حذف یارانه نقدی خبر داد و گفت: تورم مرحله اول هدفمندی ۱۰ درصد بود.

محمدرضا فرزین امروز در دومین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سالن شهید مطهری نهاد ریاست جمهوری افزود: یکی از سیاست‌های مهم هدفمندی یارانه‌ها انتخاب دو نرخی برای بنزین و گازوئیل به صورت هدفمند بود که این سیاست جواب داد و گازوئیل با سهمیه‌بندی و آزاد و همچنین بنزین سهمیه‌بندی و آزاد که با 2 نرخ ارائه شد باعث رشد متغیرهای کلان اقتصادی شده است.

فرزین افزود: بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته بدون نفت 5.2 درصد بود و همچنین میزان مصرف برق در صنایع کشور افزایش و مصرف برق در خانوارها کاهش پیدا کرد.

وی تأکید کرد: سیاست منطقه‌بندی و خوشه‌بندی و شناسایی دهک‌های پردرآمد اجرا شده اما دولت به این نتیجه رسید که در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها هیچ یک از یارانه‌گیران حذف نشوند با وجود اینکه دولت در حال حاضر 8 میلیون نفر را شناسایی کرده اما حذف این تعداد از مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تبعات و لطماتی دارد.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی در پاسخ به انتقادهای حجت‌الاسلام مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که چرا دولت در هدفمندی یارانه‌ها از تولید حمایت نکرده است، اظهار داشت: در مدت اجرای هدفمندی 17 هزار و 800 میلیارد تومان کمک دولت به بخش تولید بوده است که مثلا گازوئیل و بنزین عمدا و به طور هدف‌دار دو نرخی انتخاب شده که این بسیار حساب شده بود و از تولید حمایت شده است.

وی ادامه داد: مثلا بنزین و گازوئیل ارزان برای کشتیرانی و صنایع سیمان اختصاص پیدا کرد که اگر بنزین به صورت آزاد در اختیار آنها قرار می‌گرفت هزینه افزایش پیدا می‌کرد.

فرزین همچنین تأکید کرد: در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی برخی کارشناسان از تورم هدفمندی یارانه‌ها اعداد عجیب و غریب بود و حتی 500 درصد نیز پیش‌بینی شده بود اما هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد و تورم ناشی از هدفمندی در بالاترین نقطه خود بیش از 10 درصد نشد.

وی افزود: فاصله تورم نقطه به نقطه در اوج خود در تیر ماه سال 90 به 23 درصد رسید، در حالی که حداکثر تورم هدفمندی 10 درصد بود.

سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی تأکید کرد: بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی مانده کل پایه پولی در سال گذشته 76 هزار و 400 میلیارد تومان بود که تغییر در مانده پایه پولی در آن سال 7 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است و خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی منفی شده و 5 هزار و 900 میلیارد تومان کاهش یافت و اینها نشان از انضباط مالی دولت دارد.

فرزین که در حین سخنرانی به اشکالات حجت‌الاسلام مصباحی مقدم که در طی سخنرانی مطرح می‌کرد،اشاره کرد و گفت: اگر به گفته شما نقدینگی 12 هزار میلیارد تومان اضافه می‌شد و ضربدر ضریب تکاثری 4 باید نقدینگی بیش از حد افزایش می‌یافت در حالی که رشد نقدینگی در نیمه اول سال 90حدود 3.4 درصد کاهش یافته است.

فرزین تأکید کرد: دولت 10 هزار و 600 میلیارد تومان به تولید کمک کرده است. به عنوان مثال امسال کشتیرانی 100 میلیارد تومان سوخت ارزان دریافت کرده و به جای اینکه گازوئیل لیتری 400 تومان باشد، آن را به 100 تومان دریافت کرده است. همچنین 15 میلیون لیتر نفت کوره به کارخانه‌های سیمان اختصاص پیدا کرد.

۱۳۹۱/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...