نسخه چاپی

نرخ اشتغال كشاورزی در خراسان شمالی۲ برابر میانگین كشوری است

نرخ اشتغال کشاورزي در خراسان شمالي? برابر ميانگين کشوري است

رییس سازمان جهادكشاورزی خراسان شمالی گفت: اینك ۳۶.۴ درصد جمعیت استان در بخش‌ كشاورزی مشغول به كار هستند كه بر اساس داده‎‌های وزارت جهاد كشاورزی این میزان ۲ برابر میانگین كشوری است،

به گزارش نما ، عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت این استان به نوعی در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند افزود: ۸۲ هزار نفر نیز بهره برداران بخش کشاورزی هستند.

وی گفت: مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است و در حقیقت این بخش به عنوان پیشران اقتصادی استان محسوب می شود.

یوسفی افزود: سهم کل خراسان شمالی ۶/. درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های اقتصادی کشور است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف بیش از  ۷۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

وی افزود: پارسال یک میلیون و ۱۸۶ هزار تن انواع محصول زراعی آبی و دیم در کشتزارهای این استان تولید شد که نسبت به سال ماقبل آن تغیر چندانی ندارد.

وی اظهار داشت: این استان ۳۴۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت باغی و زراعی دارد که از این سطح حدود ۳۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۴۰ هزار هکتار کشتزار این استان اراضی آبی و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی دیم است.

یوسفی افزود: بیشتر سطوح اراضی آبی به کشت محصولاتی از قبیل غلات شامل گندم و جو، گیاهان صنعتی از جمله پنبه، چغندرقند، آفتابگردان  و محصولات علوفه‌ای شامل یونجه و ذرت اختصاص دارد و بیشترین اراضی دیم نیز مربوط به گندم،  جو و حبوبات است.

وی  اظهار داشت: در استان ۳۳ نوع محصول زراعی و ۲۶ نوع محصول باغی تولید می شود که از حیث تولید محصولات زراعی از نظر سهم از کشور ۱.۰۸ درصد و از نظر تولید رتبه ۲۶  را دارد.

وی گفت: ۷۹ درصد محصولات زراعی استان از اراضی آبی و ۲۱ درصد نیز از اراضی دیم تولید می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری شامل غلات، چغندرقند و محصولات نیمه گرمسیری شامل برنج و پنبه در کشتزار های این استان به عمل می آید.  

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین سطح اراضی زراعی در استان مربوط به کشت غلات با ۲۰۰ هزار هکتار است گفت:  از نظر سطح کشتزارهای استان حدود ۷۰ درصد متعلق به گندم، ۲۰ درصد جو و ۱۰ درصد به کلزا اختصاص است.

وی اظهار داشت: این استان با تولید ۱۰۰ هزار تن چغندرقند رتبه ۱۰، وش پنبه با تولید ۲۲ هزار تن رتبه پنج، پیاز با ۱۲۳ هزار و ۳۹۲ تن رتبه هشت و گوجه فرنگی با تولید ۱۲۳ هزار و ۷۸۷ تن رتبه ۱۳ در کشور را دارد.

یوسفی افزود: علاوه بر این محصولات در کشتزار های این استان انواع گیاهان خوراکی، روغنی و علوفه ای، صیفی جات نیز تولید می شود.

وی گفت: هویج، کاهو، گل کلم، کلم، شلغم، سیب زمینی، برنج، عدس، نخود، نخود فرنگی، خیار، خربزه، هندوانه، ذرت، گلرنگ، آفتابگردان، کینوا، کنجد، کاملینا، انواع فلفل، بادمجان، سیر و انواع گیاهان علوفه ای از جمله یونجه، شبدر، ذرت علوفه ای تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گستره باغ های استان  ۴۸ هزار و ۴۹۳ هکتار است که در این سطح ۲۶ گونه باغی تولید می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان به عمل می آید که در سال های مختلف از ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تن تولیدات در ای بخش داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: از مجموع محصولات تولیدی استان ۱۶۳ هزار تن مربوط به محصول انگور، ۶۴ هزار و ۶۲۶ تن سیب و پنج هزار و ۷۶۲ تن گیلاس  است که رتبه های کشوری این محصولات به ترتیب هفت، ۱۲ و ۱۵ است.

یوسفی با بیان اینکه در تولید زعفران در سطح کشور جایگاه سوم را داریم اظهار داشت: پارسال ۲۰ هزار تن زعفران از سطح اراضی زیر کشت استان برداشت شد.

وی افزود: سالانه حدود ۱۵ هزار تن محصول گلخانه ای نیز در این استان تولید می شود که از این نظر نیز در رده ۱۸ کشوری قرار داریم.

در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر و هزار راس اسب وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود.  

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

ایرنا 

۱۴۰۰/۳/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...