نسخه چاپی

فرمول عسگراولادی برای خروج از فتنه

معانی مختلفی در مورد فتنه وجود دارد كه در این مختصر مجال نقل و بررسی همه آن معانی نیست. فتنه در قرآن كریم هم از جانب خداست و هم نیرنگ‌های عبد، یعنی هم به خدا نسبت داده می‌شود و هم به بندگان. هرگاه فتنه از جانب خدا باشد بر اساس حكمت است و هرگاه از جانب بندگان و بدون امر خدای متعال باشد، ضد حكمت و شورش‌آفرین است. فتنه چیست؟ گرفتار فتنه كیانند؟


به گزارش نما، حبيب‌الله عسكراولادي در روزنامه رسالت نوشت:

معاني مختلفي در مورد فتنه وجود دارد كه در اين مختصر مجال نقل و بررسي همه آن معاني نيست. فتنه در قرآن كريم هم از جانب خداست و هم نيرنگ‌هاي عبد، يعني هم به خدا نسبت داده مي‌شود و هم به بندگان. هرگاه فتنه از جانب خدا باشد بر اساس حكمت است و هرگاه از جانب بندگان و بدون امر خداي متعال باشد، ضد حكمت و شورش‌آفرين است.

هر انساني در طول حيات خود گرفتار فتنه و محكوم به امتحان‌هاي الهي است. خداوند در قرآن كريم مي‌فرمايد: آيا مردم گمان مي‌كنند همين كه بگويند ايمان آورديم به حال خود رها مي‌شوند و آزمايش و امتحان نخواهند شد.‌(عنكبوت آيه 2)‌ همچنين در آيه ديگري مي‌فرمايند: يا بني آدم لايفتننكم الشيطان. اي فرزندان آدم ، شما را شيطان دچار فتنه نكند.

بنابراين فتنه مانند سكه دورو دارد يك روي آن به معناي آزمايش مثبت و نيكو است و روي ديگرش شر و گمراهي و منفي است. فتنه در معناي اصطلاحي خود به حوادث پيچيده‌اي مي‌گويند كه ماهيت آن روشن نيست و ظاهري فريبنده و اغوا كننده دارد و باطني آكنده از فساد كه فرد و يا خانواده و حتي جامعه بشري را به بي‌نظمي،‌تباهي، عداوت و دشمني و جنگ و خونريزي مي‌كشاند.

پس در واقع فتنه‌گر اصلي شيطان است. اوست كه انسان را از مسير حق منحرف مي‌كند و به گمراهي، فساد و تباهي مي‌كشاند. اعتقاد به خدا و التزام عملي به تقواي الهي و اطاعت از رسول و ولي خدا انسان را از سقوط در دره فتنه و فتنه‌گري و فتنه‌گران نجات مي‌دهد.

خداوند بهانه جويي منافقين در نرفتن به جهاد با دشمنان اسلام و عدم ياري‌رساندن به رسول خدا را فتنه و فتنه‌جويي معنا مي‌كند و مي‌فرمايد اينها در اين فتنه خودشان را ساقط كردند و به جهنم فرستادند« و منهم من يقول ائذن لي ولاتفتني، الا في‌الفتنه سقطوا و ان جهنم لمحيطه بالكافرين» (سوره مباركه توبه آيه 49)‌

قرآن از خبث باطني و فساد اعتقادي منافقان در اين باره پرده‌برداري مي‌كند. خداوند در مورد كساني كه به جاي همگرايي با رسول خدا و مومنان در جهت‌ واگرايي حركت مي‌كنند ، وحدت مسلمين را به هم مي‌زنند و مي‌خواهند مواضع خود را توجيه كنند، مي‌فرمايد: "اينها با همين عملشان در فتنه افتاده‌اند" در حالي كه معتقدند يا خيال مي‌كنند از فتنه احتمالي احتراز مي‌جويند.

خداوند به آنها هشدار مي‌دهد؛ آگاه باشيد كه اينها هم اكنون در ميان فتنه و مخالفت با فرمان خدا سقوط كرده‌اند و هم‌اكنون جهنم گرداگرد آنان احاطه دارد.

***
نهضت اسلامي امام خميني (ره) در طول نزديك به نيم قرن از پيدايش خود حدودا از سال 1340 تاكنون فراز و فرودهاي زيادي را طي كرده است. خداوند بزرگ توسط بنده صالح و مومن خود امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ملت ايران را وارد امتحان عظيمي كرد.

به دليل نفوذ انقلاب در لايه‌هاي عظيم اجتماعي كشور همه اقشار ملت در اين امتحان حضور پيدا كردند. از مراجع عالي قدر، علماي بزرگ و علماي بلاد و دانشمندان ديني گرفته تا اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌ها! از كشاورزان و كارگران گرفته تا كسبه بازار حتي دانش‌آموزان! خلاصه پير و جوان، زن و مرد همه در خدمت انقلاب بوده‌اند.

عده‌اي از روي بي‌اطلاعي و غفلت در برابر آن از ابتدا ايستادند اما عده‌اي به دليل فتنه‌گري‌هاي شيطان بزرگ علي‌رغم اينكه روزگاري با مردم و امام ونظام بودند و همكاري مي‌كردند، از قطار انقلاب در زمان‌هاي خاص پياده شدند و با مردم و انقلاب همراهي نكردند.

تاريخ انقلاب مشحون از فداكاري‌هاي عظيم ملت در همراهي با امام (ره) و رهبري معظم انقلاب است. انقلاب اسلامي در ايران تنها يك انقلاب در يك كشور و در محدوده جغرافيايي خاص نيست، انقلابي در منطقه و در حوزه جهان اسلام فقط نيست.

انقلاب ما يك انقلاب جهاني است و در يك فرايند قرآني و روايي حتما و ان‌شاءالله متصل به قيام جهاني حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه خواهد شد.
ما در اين ترديد نداريم.

لذا وقتي مي‌بينيم كساني كه در انقلاب واقعا سهم مهمي داشته‌اند به دليل جهل يا غفلت يا پيروي از گام‌هاي شياطين به وادي فتنه سقوط كردند و در نتيجه به لجاجت و يكدندگي و كينه‌توزي و انتقام‌جويي مي‌افتند، متاسف مي‌شويم. ملت و نخبگان جامعه در تبعيت از رهبري معظم مي‌خواهند در اين سير الهي هيچ كس جا نماند و همه همراه باشند.

***
بي‌شك حوادث تلخ رقابت‌هاي انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري براي هيچ‌كس خوشايند نيست، متاسفانه فتنه‌بازان خارجي و فتنه‌گران داخلي سوار بر هيجانات حاكم بر رقابت‌هاي انتخاباتي شدند و مسير رقابت‌ها را مفتون كرده و به كينه‌توزي و انتقام‌جويي كشاندند. هرچه مقام معظم رهبري نداي فريادگونه برآوردند كه مواظب فتنه و فتنه‌گران باشيد، گوش برخي بدهكار نبود هرچه مردم و دلسوزان گفتند دست از همگرايي با شيطان برداريد ، ما همه برادر هستيم ، بايد در برابر تهديدها و تحريم‌ها و خصومت‌هاي روزافزون آمريكا يد واحده باشيم اما زير بار نرفتند و گويا نمي‌شنيدند. هرچه مردم و مقام معظم رهبري نرمش نشان دادند فتنه‌گران پل‌ها را يكي پس از ديگري پشت سر آنها خراب كردند تا امكان توبه و بازگشت به دامن انقلاب نباشد اما خداوند بزرگ هميشه راه را براي برگشت بنده‌اش به صراط مستقيم بازگذاشته است.

همان طور كه بنده عاصي در هر زمان بخواهد به محضر رحمت الهي برگردد راه مسدود نيست و در جريان فتنه هم هر كس مي‌خواسته و بخواهد به دامان ملت برگردد راه مسدود نبوده و نيست .

درجريان فتنه سال 88 كساني كه خيمه انقلاب را رها كردند و به خيمه ضد انقلاب رفتند و تن به اطاعت از شيطان بزرگ يعني آمريكا دادند به خود ستم كردند ما مي‌گوييم دست از اين ستم بردارند.

اين يك پند مشفقانه و دلسوزانه است. آنان نبايد خود را از اين شفقت و مهرباني محروم كنند.

فرمول خروج از فتنه سه چيز بيشتر نيست:

1- استحكام بخشيدن به ايمان به خدا 2- تقوا پيشگي راستين 3- اطاعت از رسول و ولي خدا در دوران‌ها

محال است انساني ايمان به خدا داشته باشد، تقوا پيشه كند و از ولي خدا اطاعت كند و از دام فتنه‌گران و فتنه رهايي نيابد.

كساني در گرداب فتنه فرو خواهند ماند كه پا جاي پاي شيطان بگذارند در صورتي كه خداوند در قرآن كريم اخطار فرموده است ولاتتبعوا خطوات الشيطان
پا جا پاي دشمن و شيطان نهادن انسان را از پيروي خدا و رسول و ولي خدا و تقوا پيشگي دور مي‌كند.

۱۳۹۱/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...