نسخه چاپی

بیش از ۴۳ هزار هنرجو در هنرستان‌های كرمان مشغول به تحصیل هستند

بيش از ?? هزار هنرجو در هنرستان‌هاي کرمان مشغول به تحصيل هستند

معاون آموزش متوسطه اداره كل آموزش و پرورش استان كرمان گفت: ۴۳ هزار و ۵۸ هنرجو در هنرستان‌های این استان مشغول به تحصیل هستند كه از این تعداد ۲۸ هزار ۲۳۳ نفر پسر و ۱۴ هزار و ۸۲۵ نفر دختر در هزار و ۵۶۱ محل رشته در زمینه‌های صنعت، هنر، خدمات و كشاورزی مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش نام ، سید محمد حبیب الهی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در ۲ شاخه فنی حرفه ای و کار دانش هنرستان های استان کرمان در حوزه صنعت ۲۳ هزار و ۹۸۲ هنرجو، خدمات هفت هزار و ۱۸۶ نفر، در بخش هنر ۹ هزار و ۹۴۹ نفر و در بخش کشاورزی هزار ۹۴۱ نفر در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به وجود ۱۱۱ رشته فعال در بخش فنی و حرفه ای و کار دانش استان کرمان بیان کرد: ۳۵ رشته در چهار زمینه در شاخه فنی حرفه ای و کار دانش و ۷۶ رشته در چهار زمینه شاخه کار و دانش فعال است. 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: هشت مرکز تخصصی تربیت و کارآفرین در این استان فعال است و نقطه عطف برنامه ششم توسعه که ۵۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه در رشته های فنی و کار دانش تحصیل کنند، این عدد را در پایه دهم به ۳۸.۷ دهم رسانده که نسبت به توسعه کشور جلوتر است.

وی ادامه داد: این عدد در پنج سال گذشته رشد قابل توجهی داشته به طوری که در سال تحصیلی ۹۵ - ۹۶ درصد توسعه ۲۹.۲۲ بوده و برای سال تحصیلی آینده زمینه سازی شده و آمادگی تا بیش از ۴۲ درصد وجود دارد.

حبیب الهی تاکید کرد: توسعه سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در استان کرمان ۳۸.۵۹ صدم درصد است که از میانگین کشور جلوتر است ضمن اینکه کرمان در توسعه شاخه فنی و کار دانش رتبه نخست کشور را دارد که ۲۱.۶ دهم درصد است.

وی گفت: سهم هنرجویان فنی حرفه ای در زمینه صنعت ۵۳. هنر ۲۳، خدمات ۲۱ و کشاورزی سه درصد و سهم هنرجویان سه پایه در شاخه کار دانش در چهار زمینه صنعت ۵۷.۹۵ صدم درصد. هنر ۲۴.۱۵ صدم، خدمات ۱۱.۵۴ و کشاورزی ۶.۳۶ صدم درصد است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: سهم غیردولتی ما در آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش اندک است که باید تقویت شود و بخش خصوصی باید در این راستا سرمایه گذاری کند. 

وی گفت: سهم غیردولتی ما در هنرستان های کرمان هزار و ۴۴۰ هنرجو است که ۳.۶ درصد از هنرجویان این استان را به خود اختصاص داده است.

حبیب الهی، ارکان توسعه رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را زیاد دانست و گفت: چهار رکن اصلی این مهم هدایت تحصیلی، تامین فضا، تجهیزات و نیروی انسانی است که اگر به این ارکان در بخش دولتی و غیر دولتی درست پرداخته و فرهنگ سازی شود قطعا سهم بیشتری به آن تعلق خواهد یافت.

وی با بیان اینکه با ورود تکنولوژی به بازار کار، سهم نیروی انسانی کمتر می شود گفت: اگر بخواهیم آینده شغلی فرزندانمان تامین شود باید تلاش کنیم اکثریت دانش آموزان در رشته های فنی حرفه ای و کاردانش مهارت های تخصصی را فرا بگیرند و وارد بازار کار شوند. 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان به مصوبه شورای آموزش و پرورش این استان اشاره کرد و ادامه داد: انتظار می رود فرمانداران در برنامه ریزی و تقسیم اعتبارات شهرستانی، توسعه فضا و تکمیل تجهیزات هنرستانی را در دستور کار خود قرار دهند. 

وی گفت: یکی از چالش های مهم ما انجام فرهنگ سازی لازم در مورد نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش به عنوان نیاز عمومی و اولویت استان است که در این بخش رسانه ها می توانند کمک خوبی باشند. 

حبیب الهی، چالش دوم را سرمایه گذاری بخش خصوصی در مدارس غیر دولتی در حوزه هنرستانی عنوان کرد و افزود: این بخش ۳۰۶ دهم درصد از توسعه را به خود اختصاص داده که دلیلش همان تب کنکوری است که امروز در جامعه وجود دارد.

وی با بیان اینکه هزینه های شاخه فنی و حرفه ای و کار دانش بیشتر از رشته های نظری است اظهار داشت: انتظار می رود توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری های خوبی در این بخش انجام شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان از کمبود فضاهای هنرستانی در شهرستان های بزرگ این استان نام برد و گفت: خیرین در این راستا به کمک آموزش و پرورش بیایند که می توان گفت، اولویت امروز آموزش و پرورش کرمان ساخت فضای کارگاهی، آموزشگاهی و تجهیزاتی است. 

وی بیان کرد: تجهیزات خوبی تاکنون در هنرستان های کرمان توزیع شده و در سال تحصیلی جدید نیز تجهیزاتی به هنرستان ها تزریق خواهد شد.

حبیب الهی از مشارکت بخش خصوصی برای آموزش های شاخه کار و دانش به صورت برون سپاری به عنوان مشکل چهارم یاد کرد و گفت: نیاز است در این زمینه نیز بخش خصوصی به کمک آموزش و پرورش بیاید. 

وی تاکید کرد: نقش رسانه ها در فرهنگ سازی کار و تلاش می تواند موثر باشد و انتظار می رود یکی از مهمترین ماموریت های آموزش و پرورش و یکی از نیازهای کشور در این بخش محقق شود. 

ثبت نام هنرجویان در هنرستان های کرمان از اول تیرماه آغاز می شود 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ثبت نام هنرجویان از اول تیر ماه در هنرستان های این استان آغاز می شود و رسانه ها می توانند ظرفیت هنرستان ها و نیاز موجود را به جامعه منتقل کنند.

وی تصریح کرد: مهارت های شغلی و حرفه ای در قالب ۱۱۱ رشته هنرستانی با هدف کارآفرینی و تربیت نیروی کارآفرین به جای نیروی جویای کار و توانمند کردن آنها برای راهیابی به بازار کار است که این مهم می تواند به تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت ختم شود.

حبیب الهی افزود: رشد اقتصادی و توسعه پایدار از طریق انسان های کارآمد محقق می شود که خروجی آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی طی سال های اخیر از مسائل مهم مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و هست گفت: قبل از انجام سرمایه گذاری در اشتغال تربیت نیروی انسانی متخصص اولویت اول ما است. 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: ماموریت مهم آموزش و پرورش هدایت تحصیلی دانش آموزان است که از پایه نهم اتفاق می افتد و ما امروز نیاز داریم در بخش های ایجاد فضا و تامین تجهیزات هنرستان ها و تامین نیروی انسانی کار انجام دهیم تا دانش آموزان به طور آگاهانه انتخاب رشته کنند و در آینده پاسخگوی نیاز جامعه باشد. 

وی گفت: در دوره متوسطه دوم سه شاخه نظری، فنی حرفه ای و کاردانش وجود دارد که در دو شاخه کار دانش و فنی و حرفه ای آموزش های تخصصی مهارت آموزی را داریم.

حبیب الهی ادامه داد: سیاست گذاری کلان نظام در برنامه ششم توسعه افزایش سهم آموزش های فنی حرفه و کاردانش به میزان ۵۰ درصد دانش آموزان دوره دوم متوسطه و مسولیت این کار بر عهده نظام آموزشی است که به کمک ظرفیت های خارج از نظام آموزشی اتفاق می افتد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ظرفیت استان کرمان ۳۷۴ هنرستان فعال است که ۱۷۱ مرکز آموزش فنی و حرفه ای و ۲۰۳ مرکز آموزش های کار و دانش را ارائه می دهند.

رسانه ها اهمیت و جایگاه تحصیل در رشته های فنی حرفه ای و کار دانش را اطلاع رسانی کنند 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان افزود: امروز رسانه به عنوان ابزار مهم توسعه ارتباطات و مناسبت ها در جامعه به شمار می رود و می تواند عامل مهمی در تغییر ساختار جامعه و تقویت ظرفیت های جوامع باشد.

وی با بیان اینکه رسانه کارکردهای مختلفی دارد و یکی از این موارد آموزشی است که می تواند در ارتقا سطح دانش و نگرش و مهارت نیروی انسانی به عنوان یکی از سرمایه های مهم اجتماعی و نظام های حکومتی نقش داشته باشد.

حبیب الهی ادامه داد: حوزه نظام آموزشی کشور ماموریت های مختلفی دارد که یکی از مهمترین این ماموریت ها که با توسعه، پیشرفت و آبادنی گره خورده؛ توسعه آموزش های کار و دانش و فنی حرفه است که بدون ایفای نقش رسانه، آموزش پرورش نمی تواند در این مهم موفق باشد. 

وی تاکید کرد: داده های مختلفی در آموزش و پرورش وجود دارد که می تواند مورد استفاده اصحاب رسانه برای تحقق این مهم قرار بگیرد و توسعه کار دانش و فنی و حرفه ای می تواند نقش مهمی در رفع دغدغه مهم خانواده نقش داشته باشد. 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: تاثیر نظام آموزشی بر ابعاد مختلف زندگی افراد یک امر قطعی است و نظام آموزشی سعی دارد با اثر بخش کردن جریان تربیت و یادگیری به توانمند کردن سرمایه انسانی بپردازد. 

وی گفت: مهارت آموزی و توسعه مهارت های کار و دانش و فنی و حرفه ای به عنوان یکی از نیازهای کشور و دغدغه مهم دولتمردان و نظام آموزشی است که این مسئولیت مهم در حوزه های مختلف در حال پیگیری است. 

حبیب الهی افزود: آموزش های حرفه ای مهارتی کوتاه مدت تحت عنوان طرح ایران مهارت که با همکاری سازمان فنی و حرفه ای کشور در دبیرستان های دور اول در سه پایه به میزان ۶۰ ساعت برنامه آموزشی برگزار می شود. 

وی اظهار داشت: طرح برنامه درسی ویژه مدرسه که یکی از کارکردهای آن آموزش مهارت های حرفه ای و شغلی است در پایه چهارم تا پایه نهم اجرا می شود. 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: طرح آموزش مهارت های حرفه ای و شغلی به صورت فوق برنامه در مدارس شبانه روزی تحت عنوان طرح های خوداتکایی است که همه این طرح ها تلاش دارند اول شناختی را در حوزه های مختلف به دانش آموز ارائه کنند تا بتواند در هدایت تحصیلی و در انتخاب رشته تحصیلی انتخابی آگاهانه داشته باشد. 

وی ادامه داد: دانش آموزان می توانند با کسب مهارت های لازم در زمان فراغت از تحصیل به نوعی در کارآفرینی و ایجاد شغل نقش آفرینی کنند.

حبیب الهی بیان کرد: آنچه در برنامه های رسمی و درسی وجود دارد از امسال بسته تحول آفرین هر دانش آموز حداقل یه مهارت است که به مرحله اجرا در می آید.

وی گفت: برنامه دوم رسمی مهارت آموزشی آموزش های هنرستانی است که به صورت رسمی انجام می شود و دانش آموزان به راحتی می توانند در این بخش آموزش ببینند. 

ایرنا 

۱۴۰۰/۳/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...