نسخه چاپی

صدور 5 قطعنامه علیه اقدامات رژیم صهیونیستی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست سه‌شنبه خود با صدور پنج قطعنامه اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض گسترده حقوق بشر مردم فلسطین و نیز اشغال جولان را محكوم كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، قطعنامه ارائه شده به مجمع تحت عنوان«اقدامات تاثیرگذار اسرائیل بر حقوق بشر مردم فلسطین در سرزمین‌های فلسطین اشغالی» با 164 رأی مثبت، 8 رأی منفی و 6 رأی ممتنع به تصویب رسید.

در این قطعنامه اقدامات رژیم صهیونیستی در نقض سازمان یافته حقوق بشر مردم فلسطین از جمله استفاده مفرط از زور و عملیات نظامی علیه افراد غیرنظامی به خصوص زنان و کودکان، بازداشت و زندانی کردن ظالمانه فلسطینیان، تنبیه دسته جمعی، توقیف اموال، شهرک‌سازی و گسترش آن، ساخت دیوار حائل، تخریب منازل، مراکز آموزشی و درمانی فلسطینیان، محاصره نوار غزه و استفاده گسترده از زور در نوار غزه که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم فلسطین شده، محکوم شده است.

کشورهای استرالیا، کانادا، رژیم صهیونیستی، جزایر مارشال، میکرونزی، پالائو، پاناما و آمریکا به این قطعنامه رأی منفی دادند.

مجمع عمومی همچنین با تصویب قطعنامه «شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطین اشغالی و جولان سوریه» از اقدامات رژیم صهیونیستی در زمینه شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی و نیز ساخت دیوار حائل شدیداً ابراز نگرانی کرده و این اقدامات را به عنوان مصادیق نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه و قطعنامه‌های سازمان ملل برشمرده است.

در این قطعنامه از رژیم صهیونیستی خواسته شده ضمن توقف فوری و کامل عملیات شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و نیز در جولان سوریه، نسبت به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در این خصوص اقدام کند.

این قطعنامه با 169 رأی مثبت، 6 رأی منفی و 3 رأی ممتنع به تصویب رسید. کانادا، رژیم صهیونیستی، جزایر مارشال، آمریکا، میکرونزی و پالائو به این قطعنامه رأی منفی دادند.

همچنین قطعنامه ارائه شده تحت عنوان «کار کمیته ویژه تحقیق در مورد اقدامات تأثیرگذار اسرائیل بر حقوق بشر مردم فلسطین و سایر اعراب سرزمین‌های اشغالی» با 98 رأی مثبت در برابر 8 رأی منفی استرالیا، کانادا، رژیم صهیونیستی، جزایر مارشال، پالائو، پاناما، آمریکا و میکرونزی و 72 رأی ممتنع به تصویب کمیته ویژه امور سیاسی مجمع عمومی رسید.

در این قطعنامه به کارگیری زور توسط اسرائیل علیه مردم غیرنظامی فلسطین و کشته و مجروح شدن هزاران نفر از آنان، تخریب و توقیف اموال فلسطینان، تنبیه دسته جمعی آنان و بازداشت و زندانی کردن هزاران فلسطینی محکوم شده و بر ادامه کار کمیته ویژه تحقیق تاکید شده است.

در نشست مجمع عمومی همچنین قطعنامه «کاربرد کنوانسیون ژنو مربوط به حمایت از افراد غیرنظامی در زمان جنگ»، مورخ 12 اوت 1949، در مورد سرزمین فلسطین اشغالی و سایر سرزمین‌های عربی اشغالی به رأی گذاشته شد که در نهایت این قطعنامه با 171 رأی مثبت، 6 منفی و 3 ممتنع به تصویب رسید. کانادا، رژیم صهیونیستی، جزایر مارشال، میکرونزی، پالائو و آمریکا به این قطعنامه رأی منفی دادند.

در دیگر قطعنامه مصوب مجمع تحت عنوان «جولان اشغالی سوریه» که با 168 رأی مثبت، یک رأی منفی (رژیم صهیونیستی) و 11 رأی ممتنع به تصویب رسید، بر خاتمه اشغال جولان از سوی رژیم صهیونیستی و اجرای قطعنامه 497 (1981) شورای امنیت مبنی بر عدم به رسمیت شناخته شدن حاکمیت این رژیم بر جولان، تاکید شده است.

از نکات قابل توجه در مورد این قطعنامه‌ها آن است که آمریکا و کانادا به چهار قطعنامه از پنج قطعنامه فوق الذکر رأی منفی دادند. این در حالیست که این 2 کشور در پوشش مدافع و مدعی حقوق بشر، همواره کشورمان را متهم به نقض حقوق بشر کرده و در این رابطه دولت کانادا هر ساله قطعنامه‌ای را به مجمع سازمان ملل ارائه می‌کند.

۱۳۹۱/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...