نسخه چاپی

۸۴ هكتار از منابع طبیعی همدان سال گذشته طعمه حریق شد

?? هکتار از منابع طبيعي همدان سال گذشته طعمه حريق شد

رئیس روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینكه سال گذشته ۸۴ هكتار از منابع طبیعی استان طعمه حریق شد گفت: بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی استان منشا انسانی دارد.

به گزارش نما ، مهرداد آزادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطر نشان کرد: سه ماه نخست سالجاری نیز بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان همدان طعمه حریق شدند.

وی یکی از مهمترین علل آتش سوزی در طبیعت را روشن کردن آتش از سوی خانواده ها و طبیعت گردان برای آماده کردن غذا و چای و خاموش نکردن کامل آن عنوان کرد و گفت: زیر خاکستر پس از وزش یک نسیم دوباره شعله ور می شود.

آزادی اضافه کرد: علاوه بر بی احتیاطی طبیعت گردان در روشن کردن و خاموش نکردن آتش، آتش زدن کاه و کلش و «پس چر» محصولات کشاورزی و سرایت به مراتع همجوار، انداختن ته سیگاری از سوی چوپانان از علل آتش گرفتن طبیعت به شمار می رود.

رئیس روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: با وجود هشدارهای مکرر اما این قبیل بی احتیاطی ها همچنان طبیعت را دستخوش حریق می کند بنابراین به منظور آشنایی هرچه بیشتر مجریان، بهره برداران و همیاران طبیعت با شیوه های عملی و کاربردی در مواجهه با آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی، کارگاه آموزشی اطفا حریق برگزار شد.

آزادی افزود: در این کارگاه آموزشی فراگیران و بهره برداران منابع طبیعی با نکات کلیدی مربوط به اقدامات پیشگیرانه، پیش آگاهی، کشف و اطفا حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی آشنا شدند.

وی توضیح داد: با توجه به افزایش پوشش گیاهی و گرم شدن هوا، احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی افزایش یافته که مراقبت و نظارت بیشتری را برای حفظ این منابع ارزشمند الهی می طلبد.

رئیس روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: برای به حداقل رسیدن احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگل ها همه بهره برداران، همیاران طبیعت، ساکنان و گردشگران باید با منابع طبیعی همکاری کنند چرا که به دنبال یک سهل انگاری کوچک همچون روشن کردن آتش و خاموش نکردن آن، انداختن ته سیگار نیمه افروخته در طبیعت، رها کردن بطری های شیشه ای که در اثر تابش آفتاب مانند عدسی عمل می کنند باید منتظر آتش سوزی و از بین رفتن وسعت زیادی از عرصه های طبیعی بود.

آزادی با بیان اینکه عرصه های جنگلی و مرتعی به عنوان میراث طبیعی محسوب شده و به مراقبت خاص نیاز دارد اضافه کرد: آتش سوزی یکی از عوامل مهم تخریب عرصه های طبیعی به شمار می رود که علاوه بر از بین رفتن پوشش گیاهی و خصوصیات فیزیکی خاک، در بعضی مواقع موجب خسارت به تأسیسات و زیرساخت های منطقه نیز می شود.

وی گفت: کارگاه آموزشی با همکاری ادارات منابع طبیعی در همه شهرستان‌های استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ۴۵۵ نفر از دهیاران، شورای های اسلامی ، بهره برداران محلی و مجریان طرح‌های منابع طبیعی برگزار شد.

وی تأکید کرد: سامانه تلفنی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در طول شبانه روز آماده دریافت گزارش های مردمی درباره هرگونه تخریب، تصرف و آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی است.

به گزارش ایرنا، متوسط حریق در عرصه های طبیعی استان همدان در سال ۹۵ حدود ۵۰۰ هکتار بود که این رقم از سال ۹۶ به بعد با کارهای آموزشی، فرهنگی و ترویجی کاهشی بوده به نحوی که در سال ۹۶ به حدود ۴۰ هکتار، ۹۷ به ۷۷ هکتار و ۹۸ به ۲۱۴ هکتار رسیده است.

ایرنا 

۱۴۰۰/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...