نسخه چاپی

ذخیره كالا برای فاز دوم و شب عید

مدیركل تنظیم بازار وزارت صنعت با اعلام اینكه ذخیره سازی لازم برای هرگونه تصمیم گیری اجرای فاز دوم هدفمندی و تنظیم بازار شب عید انجام شده، گفت: برنامه نمایشگاه‌های بهاره به استانها ابلاغ شد.

به گزارش نما، علی پورکاوه در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای ذخیره سازی کالاهای مصرفی مردم برای ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به این بخش از وزارتخانه صنعت و معدن ابلاغ شده است یا خیر؟ اظهار داشت: بنده در کارگروه این برنامه نیستم اما به صورت کلی باید بگویم ذخیره سازی کالاهای اساسی همیشه به میزان بیش از 3 ماه نیاز کشور به صورت گردشی حفظ شده است؛ حال هر تصمیمی گرفته شود ما تا این میزان آمادگی داریم.

وی با اشاره به اینکه کارگروه تنظیم بازار هر هفته برای مدیریت قیمت اقلام مصرفی مردم 2 بار تشکیل جلسه می‌دهد، اظهار داشت: این کارگروه به فراخور ایام و در ابتدای سال نیز در وزارت صنعت ومعاونت توسعه بازرگانی داخلی برگزار و برای کل سال برنامه‌ای با چندین محور را تدوین می‌کند.

پورکاوه با بیان اینکه برآورد تولید اقلام اساسی مردم و تأمین نیاز بخشی از آنها از خارج از کشور از جمله محورهای این برنامه به شمار می آید، افزود: البته تأمین نیاز اقلام اساسی از خارج کشور خود نیازمند انتخاب مباشرین، تأمین تسهیلات لازم و اختصاص ارز مرجع است که در نهایت با نظارت لازم در انبارها ذخیره سازی می‌شوند.

مدیر کل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در داخل کشور نیز باید پیگیری کنیم که چند درصد از اقلام اساسی که باید در داخل تأمین می‌شد محقق شده و آیا بخش های تولیدی از تسهیلات لازم برای فعالیت خود برخوردار هستند یا خیر.

پورکاوه با اشاره به اینکه با توجه به موارد مذکور ستاد تنظیم بازار در ایام خاص همانند اعیاد با برآورد نیاز کشور، اقلام مصرفی مردم را از محل تولید داخل و یا واردات تأمین می‌کند، گفت: البته در این مسیر شبکه توزیع نیز تعریف و تجهیز می‌شوند تا با تحویل کالا توسط مباشرین و اعمال نظارت‌های لازم توزیع گردند.

*ذخیره سازی میوه برای شب عید/مردم نگران نباشند

وی ضمن بیان اینکه تمام سیاست‌گذاری‌های این موضوع در کمیته تنظیم بازار صورت می‌گیرد، تصریح کرد: برای روزهای پایانی سال در حوزه میوه و مرکبات تمام تدابیر مورد نیاز با در نظر گرفتن تجارب 6 سال گذشته اتخاذ شده و ذخیره‌سازی لازم در انبارها با شناسایی شبکه توزیع صورت گرفته است.

مدیر کل تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایشگاه‌های بهاره، اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز همانند سنوات گذشته و با رفع نواقص احتمالی که ناشی از ارزیابی‌ها بود برنامه‌های استقرار نمایشگاه‌ها تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

* تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان کالاهای اساسی در روزهای پایانی سال

وی با اشاره به اینکه هم راستای اقدامات مذکور یک کار اساسی هم امسال انجام می‌گیرد، افزود: این اقدام از اول مهرماه برنامه ریزی و در اسفند ماه به هدف خواهد رسید. به این صورت که بخشی از تولیدکنندگان اعم از صنوف و یا واحدهای صنعتی تولیدی که نیازمند مواد اولیه برای تولید محصول نهایی هستند به مرور زمان مواد اولیه آنها تأمین و در اختیارشان قرار می‌گیرد تا برای تولید کالاهای مورد نیاز مردم با مشکلی روبه رو نباشیم.

پورکاوه در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند قیمت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه های بهاره تفاوت چندانی با بیرون نداشته و این امر در میزان استقبال مردم از این نوع نمایشگاه‌ها تأثیربسزایی را گذاشته است، تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ریزی‌ها برای مدیریت بازار و استقرار نمایشگاه‌های بهاره انجام و تک تک کالا با نظر بازرسین قیمت گذاری می‌شوند. اما باید بگویم تمام نمایشگاه‌های عرضه مستقیم چون توسط خود اصناف و بخش خصوصی اجراء می شوند در بازارهای موازی با تفاوت قیمت هایی همراه هستند.

وی اضافه کرد: البته ممکن است در روزهای نخست این نمایشگاه‌ها با تغییر قیمت‌هایی روبه رو باشیم اما در روزهای بعد با بازار یکسان خواهد شد.به نحوی که بازار قیمت های خود را با آنها هماهنگ خواهد کرد و مدیریت قیمت‌ها به وجود خواهد آمد.

۱۳۹۱/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...