نسخه چاپی

فداحسین مالكی در گفتگو با نما:

گسترش روابط با كشورهای منطقه از اولویت های دولت سیزدهم باشد

گسترش روابط با کشورهاي منطقه از اولويت هاي دولت سيزدهم  باشد

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت آقای رئیسی باید با شناسایی ظرفیت‌های سیاسی،اقتصادی و تجاری تك‌تك كشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر كشورهای منطقه به سمت توسعه روابط با آنها پیش برود.


فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار نما، درباره تأثیر انتخابات 1400 بر روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عرب منطقه گفت: یکی از مشکلات جدی که در دولت یازدهم و دوازدهم با آن مواجه بودیم، این است که کاملاً دیپلماسی اقتصادی و توسعه دیپلماسی با کشورهای همسایه و نیز کشورهای منطقه کاملاً به حاشیه رفت؛ یعنی روابط دولت حسن روحانی با کشورهای همسایه بسیار کمرنگ و ناچیز بوده و نتوانسته آن را ترمیم و تلطیف کند.


وی گفت: حدود 15 کشوردر همسایگی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که ما را به دومین کشور در حوزه برخورداری از همسایگان متعدد در جهان تبدیل کرده است. جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای عرب همسایه است و تمامی این کشورها از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار هستند که متأسفانه دولت نتوانسته از این ظرفیت‌ها بهره کافی را ببرد. 


نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت آقای رئیسی باید با شناسایی ظرفیت‌های سیاسی،اقتصادی و تجاری تک‌تک کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای منطقه به سمت توسعه روابط با آنها پیش برود و مجلس شورای اسلامی گزارشات تخصصی و تکمیلی خود را در این رابطه به آقای رئیسی ارائه داده است.


مالکی دررابطه با تأثیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 بر روابط جمهوری اسلامی با کشورهای عرب منطقه گفت: کشورهای عرب منطقه منتظر هستند تا ما به سمت آنها گام برداریم و ازآنجا که سیاست خارجی نظام توسط رهبر انقلاب ترسیم شده، هیچ‌گاه با کشورهای منطقه خواهان چالش و تنش نبوده‌ایم و روابط حسنه را دنبال می‌کردیم، اما بعضی از کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات که با طناب پوسیده آمریکا به چاه رفتند، رفتار دور از عقل و منطق در قبال ایران اتخاذ کردند که اگر بخواهند رویکردشان را در قبال ایران تغییر دهند و تلطیف کنند، قطعاً دولت آینده روابط حسنه‌ای با آنها خواهد داشت.

۱۴۰۰/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...