نسخه چاپی

هاآرتص: اقتصاد اسرائیل در صورت حمله به ایران فرو می‌پاشد

یکی از فعالان اقتصادی رژیم صهیونیستی در تحلیلی در یک روزنامه اسرائیلی، به عدم توانایی این رژیم در حمله به ایران و وضعیت بحرانی اقتصاد این کشور در صورت حمله به ایران، اذعان کرد.

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به تحلیل وضعیت بازار بورس اسرائیل در صورت وارد شدن در مناقشه نظامی با ایران، پرداخته است.

در این مقاله آمده است، وضعیت اقتصادی بعد از سال 2009 تاکنون وضعیتی مشابه بازارهای جهانی و اروپا داشته است، اما به نظر می‌رسد امسال این وضعیت پایان یابد. در حالی که شایعات زیادی در زمینه حمله احتمالی به ایران به گوش‌ می‌رسد، ایران اعلام کرده که پاسخ به حمله به ایران دردناک و سخت خواهد بود، و همچنین تهدید به بستن تنگه هرمز که یکی از گلوگاه‌های اصلی انتقال نفت است، کرده است.

پیش از این هم باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده، با توجه به همین شایعات گفته بود که: "به نظر من هنوز اسرائیل تصمیمی برای انجام اینکار نگرفته است. با اینحال من از نگرانی های اسرائیل آگاه هستم." او همچنین افزوده است که شواهد و مدارک موجود هیچ نشانه‌ای از احتمال حمله ایران به امریکا نشان نمی‌دهد.



*جنگ فرسایشی با ایران منجر به سقوط بازار خواهد شد

یورام گابای مدیر "موسسه سرمایه‌گذاری پلیم" در رژیم صهیونیستی در این‌باره می‌گوید: "هرجنگی موقتا موجب افت بازار در روزهای اول می شود. اما وضعیت بازار در ادامه جنگ به نتایجی که در طول بازار به دست می‌آید وابسته است. بازار به سرعت خود را با آنچه که در میدان جنگ رخ می‌دهد، هماهنگ می‌کند. اگر اختیار آتش بس در دست اسرائیل باشد، و یا امریکا در حمله به ایران به نتیجه برسد، نتیجه آن در بازار مشخص است. اما اگر جنگ وارد مرحله جنگ فرسایشی و طولانی شود، قطعا بازار به سقوط خود ادامه خواهد داد."

با بررسی وضعیت 100 شاخص اول بازار بورس اسرائیل در یک دهه اخیر در جنگ های بزرگ، متوجه می شویم که هرگاه اسرائیل یا امریکا شروع کننده جنگ بوده و توانسته به نحوی جنگ را در کنترل داشته باشد، بازار توانسته به حالت اول بازگردد. اما هرگاه نبرد از کنترل خارج شده، بازار سرمایه هم با وضعیتی سردرگم مواجه شده است.



* جنگ اول لبنان منجبر به فروپاشی اقتصاد اسرائیل شد

گابای می افزاید، با وجود اینکه در جنگ 33 روزه بازار توانست پس از چند روز به حالت اول بازگردد، اما جنگ اول اسرائیل و لبنان، و همچنین انتفاضه الاقصی از نمونه هایی بودند که روی دیگر سکه جنگ را نشان دادند. او می گوید: "جنگ اول با لبنان نمونه‌ای کامل از جنگی با سرنوشت نامعلوم بود. در این جنگ اسرائیل به نظام سیاسی لبنان ضربه زد و موجب بروز هرج و مرج شد. همین عامل امکان رسیدن به صلح و توافق را از بین برده بود. در نتیجه بازار با سقوط مواجه شد، اقتصاد اسرائیل فروپاشید، و تورم افزایش یافت."

ده سال پیش هم، انتفاضه الاقصی تاثیری مشابه بر اقتصاد داشت. گابای می گوید: "در آن زمان، هم یاسر عرفات و هم ایهود باراک، اعلام کردند که اگر سریعا توافقی حاصل نشود، مناقشات تشدید خواهند شد. بازار به سرعت متوجه شد که یک مناقشه بلند مدت پیش‌رو دارد. به همین جهت هم بود که تا 3 یا 4 سال، بازار سرمایه با افت مداوم مواجه بود و ما با رشد اقتصادی منفی در این مدت روبرو شدیم."



* اگر اسرائیل به تنهایی به ایران حمله کند، به مشکل خواهد خورد

اما جنگ خلیج را می توان کامل‌ترین نمونه از تاثیر یک درگیری نظامی در بازار سرمایه، دانست. به محض اعلام جنگ صدام حسین بر علیه کویت در آگوست 1990، شاخص سهام TA100 با 20 درصد افت در هفت روز کاری مواجه شد. اما با حمله امریکا به عراق در ژانویه 1990، بازار به وضعیت بازیابی رفت.

گابی باز هم می گوید، در چند روز اول حمله به ایران، سقوط بازار حتمی است، اما آنچه که در ادامه در بازار رخ می دهد، عمیقا به آنچه که در میدان جنگ پس از حمله رخ می دهد، بستگی دارد.

گابی ادعا می کند: "اگر ایالات متحده هم به ایران حمله کند، سرنوشت جنگ به زودی مشخص می شود و به همین جهت حتی اگر اسرائیل هم ضربه بخورد، وضعیت بازار به حالت بازیابی می رود."

اما گابای در عین حال ادامه می دهد که: "اما اگر اسرائیل به تنهایی به ایران حمله کند، داستان کاملا متفاوت خواهد شد. در این حالت ما با وضعیت سختی مواجه خواهیم شد. ایرانی ها می توانند تنگه هرمز را ببندند، و فقط با موشک های دوربرد خود اسرائیل را هدف قرار دهند."

گابای بر این عقیده است که اگر امریکا در ابتدا به ایران حمله نکند، احتمالا در ادامه هم در جنگ دخالت نمی کند. به همین جهت هم هست که عنوان می کند، اسرائیل به تنهایی قادر به حمله به ایران نیست. او می گوید: "اسرائیل قادر به محافظت از مردم در برابر موشک های ایران نیست. ما این وضعیت را در جنگ خلیج مشاهده کردیم. اگر مکانیزمی برای کنترل تبعات جنگ و رسیدن به یک آتش بس نباشد، ممکن است این نبرد برای ماه ها ادامه داشته باشد. در چنین حالتی بازار با سقوط شدیدی مواجه خواهد شد."

گابای در نهایت می‌گوید، شما در جنگ مانند اقتصاد باید پیش از آغاز راه فراری برای خود پیش بینی کرده باشید.

۱۳۹۰/۱۲/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...