نسخه چاپی

ایرانی‌های خارج از كشور باغیرت پای صندوق رأی رفتند

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: در این انتخابات ایرانی‌ها باشهامت و غیرت خودشان پای صندوق‌های رأی آمدند كه البته بعضاً مورد تعرض قرار گرفتند.

                             

به گزارش نما، ابوالقاسم دلفی، سفیر پیشین ایران در فرانسه با اشاره به حمله گروهک‌های تروریستی وحشی به هم‌وطنانی که در خارج از کشور قصد شرکت در انتخابات و سهیم شدن در تعیین سرنوشت کشورشان را داشتند، گفت: در مورد مسئله انتخابات در خارج از کشور و حقوقی که ایرانیان خارج از کشور به عنوان حقوق شهروندی برای شرکت در انتخابات دارند، حسب قانون و روابط بین‌الملل، هر کشوری موظف است که در چارچوب مناسبات خود با کشوری که قصد برگزاری انتخابات دارد همکاری کند و تسهیلاتی را فراهم کند که اتباع آن کشور بتوانند به راحتی در آن انتخابات شرکت کنند.

سفیر پیشین ایران در اتحادیه اروپا با بیان اینکه بخش اعظمی از ایرانیانی که خارج از کشور هستند در انتخابات شرکت می‌کنند، ابراز داشت: متأسفانه برخی از این کشورها، مخصوصاً کشورهای غربی، به دلیل نوع مناسباتی که با ما دارند و نفوذی که فرقه‌های تروریستی، منافقین و بقیه گروهک‌های معاند در این کشورها دارند، در دوران انتخابات تلاش می‌کردند تا مانع از شرکت هموطنان خارج از کشور در انتخابات شوند و نشان بدهند که آن‌ها نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند.

 

این دیپلمات با سابقه کشورمان اضافه کرد: در انتخابات اخیر هم شاهد نمونه‌هایی از این اقدامات بودیم که یکی از آن‌ها در بیرمنگهام انگلیس اتفاق افتاد و نشان داد که کشورهای اروپایی به‌رغم ادعای دموکراسی و آزادی بیان، چقدر در قبال این حق بَیّن و روشن برای ایرانیانی که می‌خواستند در انتخابات شرکت کنند، سهل‌انگاری و بی‌توجهی کردند.

وی تصریح کرد: صندوق‌های رای همانطور که باید در داخل کشور امنیت داشته باشد در کشورهای خارجی هم بر اساس تماس‌هایی که سفارتخانه‌های ما قبل از برگزاری انتخابات با کشورهای خارجی برقرار کردند که از این صندوق‌ها حمایت بشود. اما شاهد بودیم که در روز رای‌گیری اصلاً پلیسی در محل نبود و این اتفاقی که در بیرمنگام افتاد به خوبی نشان داد که نه پلیس، نه حفاظت و نه هیچ چیز مشخصی برای دفاع از این صندوق‌ها و مردمی که می‌خواستند رای بدهند وجود نداشت.

 

دلفی اضافه کرد: این قطعاً نقض حقوق بشر، آزادی بیان و حقوق شهروندی اتباعی است که آنجا زندگی می‌کنند و غربی‌ها، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به سادگی از کنار آن می‌گذرند. البته وزارت امور خارجه هم طبیعتاً باید با برخورد قوی‌تر و نوع نگاه و پیش‌بینی‌هایی که باید داشته باشد، با این موضوع برخورد می‌کرد.

 

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: سابقاً در ادوار گذشته وقتی انتخابات برگزار می‌شد، تلاش این بود که محل برگزاری و صندوق رای در نقاط امن‌تری تعبیه شود که مردم از امنیت برخوردار شوند. به دلیل اینکه کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها ما دارای مصونیت سیاسی هستند، لذا پلیس موظف است که همیشه در مقابل سفارت و کنسولگری حاضر شود. وقتی این صندوق‌ها را در خارج از سفارت و کنسولگری قرار می‌دهیم طبیعتاً بهانه دست آن‌ها می‌افتد که محل دیپلماتیک نیست و امنیت آن هم به عهده ما نیست؛ در حالی که این خلاف است. ضمن اینکه سفارت و نمایندگی ما اطلاع داده بودند که قرار است انتخابات برگزار شود.

 

سفیر پیشین کشورمان در بلژیک در پایان ابراز داشت: در این انتخابات ایرانی‌ها با شهامت و غیرت خودشان پای صندوق‌های رای آمدند که البته بعضاً مورد تعرض قرار گرفتند. هم سفارت ما در لندن و هم وزارت امور خارجه به انگلیسی‌ها اعتراض کردند؛ ولی این اعتراضات فقط در حد اعتراض باقی می‌ماند و اقدام عملی آن باید در چارچوب مناسبات با آن کشورها بررسی و پیگیری شود. اما متأسفانه روابط ما با کشورهای غربی و اروپایی از وضعیت خوبی برخوردار نیست لذا مورد تسامح قرار می‌گیرد و آنچه که دفاع از حق ایرانیان به عنوان شهروند ایرانی در خارج از کشور است مورد مظلومیت قرار می‌گیرد

                    

                       منبع: میزان

                

۱۴۰۰/۴/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...