نسخه چاپی

درآمدی بر شناخت رجال مذهبی و سیاسی

محمد كاظم انبارلویی

سياست زدگي باعث مي‌شود برخي دامن خود را از ورود به دنياي سياست بركشند. سياست زدگي و دوركردن مردم از حوزه سياست از برنامه‌هاي استعمار است . روحيه تفرد ، تكروي و جمع ناپذيري هم از بيماري‌هايي است كه اگر كسي هم وارد حوزه سياست شد جمع‌هاي سياسي را متلاشي و دچار انشعاب مي‌كند. دعوت به خود در جامعه اسلامي يكي از شقوق روحيه تفرد است . اگر كسي دچار مشكلات فوق باشد نمي‌توان نام رجل مذهبي و سياسي بر او نهاد.
مقام معظم رهبري روزي توصيه به نخبه پروري سياسي فرمودند . اگر به اين توصيه عمل مي‌شد ما اكنون در سپهر سياست ايران شاهد طلوع رجال سياسي و مذهبي بوديم كه به راحتي در رجوع آراي عمومي به عنوان رئيس جمهور و نماينده مجلس يا نمايندگي در شوراها مي‌توانستيم به آنها اميدوار باشيم. البته نمي‌شود ناشكري كرد وگفت سپهر سياست ايران از اين ستارگان خالي است .
براي شناخت رجال سياسي ومذهبي چند مشخصه وجود دارد كه بايد با تمسك به آن به كشف رجال سياسي و مذهبي نايل شد.
1- يك رجل مذهبي بايد حداقل شناخت از مذهب را داشته باشد و در تبليغ دين داراي يك كارنامه شناخته شده باشد. مذهبي بودن كفايت نمي‌كند. چون همه ملت ايران مذهبي هستند وبه مذهب احترام مي‌گذارند.
رجل مذهبي در دفاع از دين و مذهب شناخته شده است و در روزهاي بحران بيش از هر زمان خود را در اين مقام نشان داده است . وقتي حمله‌اي به دين مي‌شود او در صف اول دفاع به چشم مي‌آيد.
2- رجل مذهبي و سياسي كسي است كه مستقيم و غيرمستقيم در موضوعات حكومتي حضور دارد صاحب نظر است ، اهل استنباط سياسي است، اطلاعات او به روز است و مصالح ملي و امنيتي را خوب تشخيص مي‌دهد.
3- رجل مذهبي و سياسي كسي است كه با افكار عمومي ارتباط وثيق دارد . لايه‌هاي افكار عمومي را مي‌شناسد و به راي و ديدگاههاي مردم احترام مي‌گذارد.
4- رجل مذهبي و سياسي كسي است كه شگرد فريب‌هاي دشمن را خوب مي‌شناسد ،حق طلب و حق مدار است ، در شناخت حق و باطل ترديد ندارد و در روزحادثه در اردوگاه حق انجام وظيفه مي‌كند.
5- رجل مذهبي و سياسي كسي است كه احساس مسئوليت اجتماعي دارد . مطالبات مردم را مي‌داند و در مسير پاسخگويي به اين مطالبات گام بر مي‌دارد.
6- رجل مذهبي و سياسي كسي است كه به انقلاب و اسلام و مردم وفادار است و الزام عملي به آن دارد و دركارنامه سياسي او اوراق زريني در اين باره وجود دارد.
7- رجل مذهبي و سياسي كسي است كه قدرت توليد گفتمان سياسي دارد . اهل نقد و نقادي است و به دنبال تحول در جامعه اسلامي است .
8- رجل مذهبي و سياسي دغدغه تعالي جامعه را دارد ، در يك ارتباط دوسويه با ديگر نخبگان به اين دغدغه پاسخ مي‌دهد.
9- رجل مذهبي و سياسي با هرگونه فساد و تباهي در جامعه مبارزه مي‌كند و در راه اجراي عدالت در صف اول مي‌ايستد.
10- رجل مذهبي و سياسي متخلّق به اخلاق الله است و فعل سياسي او مبناي ديني و اخلاقي دارد . لذا تكليف محور است و در اين وادي حاضر به پرداخت هزينه است و حريم و حرمت مردم و رقبا و... را رعايت مي‌كند.
11- رجل مذهبي و سياسي آزاد انديش است . براي آزادي ارزش قائل است و ...
مردم در انتخابات آينده با يك پختگي خاص در شناخت مصاديق رجال مذهبي و سياسي وارد خواهند شد. در سه دهه گذشته مردم انتخاب 6 رجل مذهبي و سياسي را تجربه كرده اند.
مردم بزودي براي شكل گيري دولت يازدهم به پاي صندوق‌هاي راي مي‌آيند.
رجال سياسي و مذهبي كه صفات آنها درموارد فوق مذكور افتاد حتما بايد به ميدان بيايند و با يك رقابت اخلاقي انتظارات مردم را در دهه چهارم انقلاب در نوع چينش قوه مجريه برآورده سازند.
مردم به دنبال شناسايي رجال مذهبي و سياسي هستند. كساني كه ثبت نام مي‌كنند در اين خصوص نبايد با مردم شوخي كنند.

۱۳۹۱/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...