نسخه چاپی

تحركات بارزانی برای جانشینی طالبانی

منابع بلندپایه و آگاه عراقی از تحركات سیاسی «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه كردستان پرده برداشتند كه تلاش دارد جانشین جلال طالبانی رئیس جمهور عراق شود كه هم اكنون در بیمارستان بستری است.

به گزارش نما، فارس به نقل از پایگاه خبری المستقبل العراقی نوشت: منابع بلندپایه عراقی اعلام کردند که «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه کردستان عراق تحرکات سیاسی جدیدی را آغاز کرده است تا به محض اعلام مرگ «جلال طالبانی»، رئیس جمهوری عراق خود را جانشین وی معرفی کند.


این منابع تاکید می‌کنند که وی تحرکات گسترده‌ای را آغاز کرده است تا در قبال دادن ریاست منطقه کردستان به «برهم صالح»‌ خود را به عنوان جانشین طالبانی معرفی کند.


این منابع آگاه از وجود تماس‌هایی با رئیس هئیت سازمان ملل در عراق پرده برداشتند تا با دخالت در برخی امور مانع بروز مشکلات بزرگ مورد انتظار در صورت اعلام مرگ طالبانی شود که مهمترین آن انتخاب جانشینی برای اوست.


این منابع تاکید کردند که منطقه کردستان خود را اولین گزینه ذی‌حق می‌داند تا جایگزین طالبانی را مشخص کند و سیاستمداران کرد می‌گویند که این حق به موجب توافقنامه تشکیل دولت کنونی به این منطقه داده شده است.


آنها تاکید کردند که چشم‌داشت‌های بارزانی مافوق تصور است و زمانی‌که پست ریاست جمهوری را به دست گیرد، بسیاری از مشکلات این منطقه را حل خواهد کرد.


این سیاستمداران کرد مدعی شده‌اند که در این راستا حمایت‌های پارلمانی از سوی فراکسیون «آزادگان» و «فهرست العراقیه» به چشم می‌خورد.


اما در مقابل «ائتلاف همبستگی ملی» با عدم نارضایتی از این اظهارات و به دست گرفتن پست ریاست جمهوری به دست بارزانی تاکید کردند که بسیاری از مشکلات موجود به سوء مدیریت بارزانی در بحران سیاسی باز می‌گردد.


این ائتلاف تاکید دارد که انتخاب بارزانی به عنوان جانشین طالبانی کفه منطقه کردستان را سنگین کرده و این منطقه را به کانون و مرکز عراق تبدیل خواهد کرد.


آنان تاکید می‌کنند که به محض اینکه بارزانی به قدرت برسد، «نوری المالکی»، نخست‌وزیر عراق را بدون هیچ مناقشه‌ای از سمت خود برکنار خواهد کرد.


این درحالی است که منابع سیاسی که نخواستند هویتشان فاش شود، تاکید کرد که دو سفارت آمریکا و انگلیس و نمایندگی سازمان ملل در عراق درحال بررسی این وضعیت پیچیده هستند.

۱۳۹۱/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...