نسخه چاپی

مرعشی: كابینه ‌هاشمی خاتمی ‌و روحانی هماهنگ نبودند

سخنگوی حزب كارگزاران از آقای رئیسی خواست از ناهماهنگی‌های تیم اقتصادی دولت‌های ‌هاشمی ‌و خاتمی ‌درس بگیرد و تیمی ‌اقتصادی هماهنگ را تعیین كند.

                                    

به گزارش نما، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

 

حسین مرعشی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات گفت: مسئله‌ای که ما دنبال آن بودیم و روی آن اصرار داشتیم این بود که شکاف بین سیاستمداران و اقتصاددانان باید برطرف می‌شد.

ما فکر می‌کردیم یک کسی مثل دکتر همتی که در این دو سال و نیم که سخت‌ترین دوره ریاست بانک مرکزی بوده، با موفقیت توانست در مقابل فشارها بایستد و کشور را از این گردنه سخت عبور دهد، ما فکر می‌کردیم اگر ایشان بیاید چون هم رئیس‌جمهور شده و هم اقتصاد بلد است می‌تواند تورم را زیر ۱۰ درصد بیاورد و کشور را از این تورم مزمن نجات دهد که مردم انتخاب دیگری داشتند.

 

مرعشی در این قسمت از گفت‌وگو توضیح نمی‌دهد وقتی کسی جزو سه رکن اصلی تیم اقتصادی دولت بوده و رکورد تورم ۴۳ درصد را به‌جا گذاشته، چگونه همزمان می‌تواند تورم را به زیر ۱۰ درصد برساند؟

 

او در ادامه ضمن مرور درس‌های دولت ‌هاشمی ‌و خاتمی ‌می‌گوید: توصیه من به آقای رئیسی این است که حتما یک اقتصاددان را به‌طور قاطع به‌عنوان محور ستاد اقتصادی‌اش قرار دهد. ما چندین تجربه در این‌باره داریم در زمان آقای‌ هاشمی، آقای نوربخش با آن همه تجربه و تسلطش بر اقتصاد ایران (همان‌طور که می‌دانید بعد از مرحوم نوربخش تا امروز هیچ‌کس پیدا نشده که به لحاظ علمی ‌و عملی، تسلطی مانند وی به اقتصاد ایران داشته باشد) به‌همراه یک سری کسانی مانند روغنی زنجانی، طبیبیان در سازمان برنامه، افراد شاخصی بودند و حتی در برابر تصمیمات آقای ‌هاشمی، برای خودشان شخصیت مستقل داشتند و می‌ایستادند. بنده آنها را در دولت می‌دیدم. کسانی مانند مرحوم دکتر نژادحسینیان به‌عنوان انسان بسیار مبنایی و در تصمیمات، فردی باقاعده بودند.

 

این افراد در دولت بودند اما ما تورم ۴۷ درصد را در دولت مرحوم ‌هاشمی ‌تجربه کردیم می‌خواهم بگویم مسئله چقدر مهم بوده است. در دولت خاتمی، تجربه اختلافات بین نوربخش، ستاری‌فر و طهماسب مظاهری را داشتیم که کشور را یکی، دو سال بسیار دچار تنش کرد اما آقای خاتمی ‌اصلاح کرد و تیم را تغییر داد هم آقای ستاری‌فر را برداشت و هم آقای طهماسب مظاهری را برکنار کرد و آقای صفدر حسینی را جایگزین وی کرد. بعد از اینها، تیم هماهنگ شد. هماهنگی تیم اقتصادی با محوریت یک اقتصاددانی که حرف آخر را بزند امروز ضرورت کار آقای رئیسی است.

 

قسمت اخیر سخنان مرعشی نیز توأم با تحریف است. چه اینکه خاتمی تازه در سال هفتم ریاست‌ جمهوری گفت: مظاهری و ستاری‌فر نمی‌توانستند با هم کار کنند و کار از پیش نمی‌رفت. و همان‌جا تصریح کرد که «یک سال و نیم از دولت باقی مانده و در این مدت، کار تازه‌ای نمی‌توانیم انجام بدهیم». جالب اینکه فقط ۴ سال در دولت اول خاتمی ‌زمان برده تا طرح ساماندهی اقتصادی روی کاغذ بیاید و سال هفتم دولت هم که معلوم شده بود وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، به هم که می‌رسند جرقه می‌زنند و کار از پیش نمی‌رود!

 

مرعشی درباره عملکرد تیم اقتصادی روحانی گفته است: من همان سال اول دولت، اولین توصیه‌ای که به روحانی کردم این بود که در نامه‌ای نوشتم آقای روحانی ستاد اقتصادی را به یک نفر بسپارید دو نفر دیگر را با هماهنگی اولی، انتخاب کنید هدف‌های رشد و تورم را به آنها بدهید از آنها فقط تحقق این هدف‌ها را بخواهید و اصلا در کار آنها دخالت نکنید.

 

رؤسای‌جمهور تمایل دارند پول هزینه کنند و هرجا می‌روند خواسته‌های مردم را محقق کنند و به این و آن پول می‌دهند در حالی که اینها تبدیل به تورم و اخلال‌های مهم در اقتصاد کشور می‌شود مجلس هم که بودجه می‌دهد مجدداً همین کار را می‌کند طرح، پروژه، سیاست اضافه می‌کند.

 

وی در ادامه تلویحاً درباره کارنامه روحانی گفته است: ما الان کسری بودجه سنگین داریم حداقل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اوراقی است که قبلاً فروختیم و هزینه کردیم و الان سررسید می‌شود امسال و سال آینده. اینها را باید دولت پرداخت کند. کسری بودجه هم که داریم.

 

سخنگوی کارگزاران در بخش دیگری از مصاحبه مدعی شده «بین رئیسی و قالیباف اختلاف وجود دارد» و «کابینه آقای رئیسی یقینا معتدل نیست». او روشن نکرد منظورش از اعتدال همین نسخه‌ای است که به اعتراف خودش، در یک قلم فقط ۶۰۰ هزار میلیارد بدهی روی دست دولت جدید گذاشته است؟!

۱۴۰۰/۴/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...