نسخه چاپی

صندوق ضمانت صادرات در شرایط تحریم چطور به رشد صادرات كشور كمك می‌كند؟

صندوق ضمانت صادرات در شرايط تحريم چطور به رشد صادرات کشور کمک مي‌کند؟

مدیر صدور بیمه نامه میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات جزئیاتی از اقدامات این صندوق در شرایط تحریم برای كمك به رشد صادرات كشور را تشریح كرد.

به گزارش نما ، سید مهدی یوسفی نژاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در مورد فعالیت و نقش صندوق ضمانت صادرات در توسعه صادرات و فعالیت های صنعت و معدن اظهار داشت: فعالیت های صندوق در شرایط فعلی و بعد از رفع احتمالی تحریم متفاوت است. در شرایط فعلی صندوق ضمانت با اعتبار سنجی از خریداران خارجی به پوشش ریسک عدم پرداخت وصول مطالبات صادرکنندگان کمک می کند.

وی ادامه داد: صندوق با انجام اعتبار سنجی در شیوه ی پرداخت به صورت حساب باز، بیمه نامه های لازم را صادر می کند. این کار باعث میشود که صادرکننده مطمئن باشد پول خود را از طرف خارجی دریافت می کند و قدرت کنترل ریسک پذیری افزایش پیدا می کنند.

مدیر صدور بیمه نامه میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اینکه اگر قدرت ریسک پذیری کنترل شود ظرفیت صادرات توسعه خواهد یافت، گفت: وقتی صادرکننده از دریافت پول مطمئن باشد می تواند فروش را به صورت اعتباری انجام دهد و این منجر به افزایش صادرات و پوشش ریسک صادرات می شود.

یوسفی نژاد در خصوص دومین اقدامی که صندوق در شرایط فعلی تحریم انجام می دهد، تصریح کرد: کمک به تأمین مالی قبل از حمل کالا برای صادرات یکی دیگر از اقداماتی است که انجام می شود. به این نحو که صادرکننده برای تأمین مالی قبل از حمل نیاز به تسهیلات دارد که صندوق ضمانت با اعتبار سنجی و تعیین ترکیب وثایق، ضمانت نامه لازم را به سیستم بانکی ارائه می کند تا به صادرکننده تسهیلات لازم پرداخت شود.

وی افزود:از ٣٢ میلیارد دلاری که در سال گذشته صادرات انجام شد، کل تسهیلات سرمایه در گردش قبل حمل کالاهای صادراتی تنها 4 هزار میلیارد تومان بود که سهم بسیار اندکی است؛ بنابراین ضرورت دارد سایر بانک های کشور نیز در کنار بانک های تخصصی در این حوزه فعالیت کنند.

مدیر صدور بیمه نامه میان و بلند مدت صندوق ضمانت صادرات خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک توسعه صادرات بیشترین سهم را در پرداخت تسهیلات قبل حمل دارد که اگر بانک ها در این راستا فعالیت خود را شروع کنند بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در تسهیلات ارزی  1  درصد نرخ سود و در تسهیلات ریالی 2 درصد تخفیف دریافت کنند. 

*استفاده از فاینانس و ال سی های دیداری با برداشتن تحریم ها

وی تأکید کرد: صندوق ضمانت صادرات می‌تواند با پوشش ریسک پروژه های خدمات فنی، مهندسی به صادرکنندگان کمک و در خارج از کشور ریسک آنها را بر اساس اعتبار سنجی که انجام می دهد، پوشش دهد.

یوسفی نژاد اظهار داشت: همچنین صندوق در خصوص پروژه های که به صورت سرمایه گذاری در کشور میزبان انجام می شود و منجر به صادرات کالا، دانش فنی، خدمات و نیروی کار در خارج از کشور می شود، می تواند بیمه نامه ریسک سرمایه گذاری صادر کند.

وی گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و رفع تحریم ها می توان از طریق فاینانس به شیوه ی اعتبار خریدار برای پروژه های صدور خدمات فنی مهندسی و با پوشش بیمه ی صندوق اقدام کرد. 

یوسفی نژاد در پایان افزود: در حال حاضر ابزار پرداخت بین المللی اعتبار اسنادی را نداریم ولی با راه اندازی این سازوکار می توانیم  ال سی های دیداری را پوشش دهیم، همچنین تأمین مالی بعد حمل در قالب خریدن اسناد صادرات امکان پذیر می شود و صندوق می تواند بیمه نامه های لازم را صادر کند.

۱۴۰۰/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...