نسخه چاپی

بورس تهران سیاسی است؟

تاثیر اتفاقات و اخبار اقتصادی و سیاسی در بورس‌ها امری طبیعی است، ولی نگاهی به روند شاخص بورس تهران طی سال جاری نشان می دهد، اثرپذیری بورس تهران از مسائل سیاسی رو به كاهش است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، بورس هر کشوری آینه اقتصادی آن است و با توجه به اینکه شرایط سیاسی داخلی و خارجی کشور‌ها در اقتصاد نقش مؤثری دارد، بورس نیز در واکنش به این اتفاقات واکنش مثبت یا منفی نشان می‌دهد.در حال حاضر روند بورس تهران به دلیل ثبات اقتصادی و سیاسی مدتی است روبه رشد است و پیش بینی می‌شود این روند برای چند ماه آینده ادامه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، سهامداران نسبت به کوچکترین اخباری که در حوزه‌های مختلف رخ می‌دهد عکس العمل نشان می‌دهد و حتی در برخی مواقع نیز زودتر از اینکه خبری منتشر شود این سهامداران هستند که به دلیل پیگیری و پشتکاری که نسبت به یک سهم دارند از این واقعه مطلع می‌شود که این مسئله خیلی خوب است ولی باید دید واکنشی که سهامداران نسبت به یک اتفاق از خود نشان می‌دهد تا چه حد است آیا منطقی است.

در برخی مواقع سهامدارنی که اطلاعات کمی نسبت به یک سهم دارند و تنها بر اساس شنیده‌ها حرکت می‌کنند ممکن است به صورت هیجانی اقدام به خرید یا فروش سهام خود کنند و یا برخی با احتیاط بیشتری رفتار می‌کنند بنابراین مهم این است که عکسل العمل سهامداران در انتشار یک خبر مناسب باشد زیرا رفتار آنهاست که باعث می‌شود شاخص مثبت یا منفی شود.

ممکن است یک اتفاق سیاسی و اقتصادی بیش از حد موجب رشد یا سقوط شاخص شود در حالی که هر اتفاقی باید در حد اثری که ممکن است بر روی آینده یک شرکت یا صنعت می‌گذارد در بازار تغییر ایجاد کند.

*مسائل سیاسی افق سرمایه‌گذاری را تیره یا روشن می‌کند

کامیار فراهانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مورد تأثیر پذیری بورس تهران از مسائل سیاسی کشور اظهار داشت: قیمت‌ها در بورس متأثر از مسائل مختلفی است که مهمترین آنها ارزش جاری و آتی است، در ارزش آتی اتفاقاتی که در آینده رخ می‌دهد در تصمیم معامله‌گران و سهامداران مؤثر خواهد بود و اتفاقات سیاسی از عواملی است که در افق آتی( مثبت یا منفی) سرمایه‌گذاران اثر دارد.

وی ادامه داد: وقتی ارزش یک سهم 100 تومان باشد کسی حاضر به خرید آن با نرخ 100 تومان نیست زیرا جای رشد ندارد اما اگر بر اساس پیش بینی‌ها و اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ دهد این سهم 100 تومانی 200 تومان ارزش داشته باشد سهامداران به دلیل جای رشد تا 200 تومان اقدام به خرید این سهم می‌کنند. بنابراین اتفاقات آینده است که در قیمت فعلی شرکت‌ها لحاظ می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مسائل سیاسی افق‌های سرمایه‌گذاری را روشن‌تر یا تاریک‌تر می‌کند، گفت: وقتی شاخص بالا می‌رود حساسیت نیز بیشتر می شود زیرا وقتی شاخص منفی باشد هر خبر منفی که بیاید کسی به آن توجه نمی‌کند چون در کل منفی است اما وقتی شاخص روبه رشد باشد هر خبر سیاسی می‌تواند نقش مؤثری داشته باشد این مسئله شبیه قانون کشش در اقتصاد است یعنی هر چه قیمت بالاتر حساسیت بیشتر است.

وی در خصوص عوامل مؤثر بر رشد شاخص بورس طی یک ماه اخیر تصریح کرد: اقتصاد ایران طی 8 ماه گذشته روندی را طی کرده که معتقدم هنوز به صورت کامل در بازار سرمایه منعکس نشده است بنابراین با توجه به همه اتفاقات از جمله وضعیت دلار و سایر مسائل اقتصادی به نظر می‌رسد روند شاخص با شیب ملایم در طولانی مدت مثبت باشد.

فراهانی در پایان افزود: پیش بینی در خصوص وضعیت بورس در سال آینده سخت است ولی برای 6 ماه آینده یعنی تا قبل از انتخابات روند بورس مثبت خواهد بود.

*استفاده از ابزار‌های کنترل ریسک در کاهش تأثیر مسائل سیاسی و اقتصادی

احمدزاده اصل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص اثرات مسائل سیاسی در بورس تهران اظهار داشت: چندین سال است که اثر ریسک سیستماتیک بازار سرمایه به تبع تحولات سیاسی وجود دارد که در برخی مواقع تشدید این تحولات سیاسی تشدید شده و زمینه را برای رشد یا افت شاخص فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ارزیابی‌های انجام شده نشان‌ می‌دهد با توجه به سابقه چندین ساله مسائل سیاسی در کشور، تحولات بین‌المللی اثر کاملا محسوسی بر روی بازار سرمایه داشته است که اگر حل شود نقش مثبت بر روی بازار خواهد داشت در غیر این صورت همانطور که طی این چند سال دیده‌اید در برخی مواقع شاخص با تأثیر از این اتفاقات کاهشی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال که آیا اثر مسائل سیاسی روز بر روی شاخص معقول و منطقی است و یا اینکه در واکنش به این مسائل به صورت هیجانی رفتار کرده است، گفت: همانطور که گفته شد این مسائل اثرات محسوسی بر روی شاخص داشته است ولی در این مسیر باید از ابزار‌هایی که می تواند شرایط مطمئنی را برای سهامداران فراهم کند از جمله حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهره برد. زیرا این صندوق ها با مدیریت حرفه‌ای می‌توانند حاشیه امنیتی خوبی را برای سهامدارن فراهم کند.

احمدزاده با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها از سرمایه‌گذاری انفرادی بهتر است، بیان کرد: سهامداران نباید تحت تأثیر اتفاقاتی که در حیطه سیاسی یا اقتصادی رخ می‌دهد رفتار هیجانی داشته باشند و اسیر جو غیر حرفه‌ای بازار شوند.


*شاخص در صورت مثبت یا منفی بوردن اتفاقات سیاسی صعودی است

بر خلاف تصوری که شاید همه نسبت به اثر مسائل سیاسی بر روی بازار سرمایه دارند، حسین خواجویی یکی از کارشناسان این بازار معتقد است در شرایط کنونی بازار سرمایه تنها بازاری است که کمترین اثر را از مسائل سیاسی و اتفاقات بین المللی می‌پذیرد زیرا اگر در مسائل بین‌المللی روند تحریم‌ها به همین نحو ادامه داشته باشد و کاهش نیابد و در مقابل نیز نرخ ارز بر اساس پیش بینی‌ها به روند صعودی خود ادامه دهد، درآمد شرکت‌ها و در نتیجه رشد شاخص ادامه خواهد داشت.

وی افزود: حتی اگر نتایج مذاکرات هم مثبت باشد باز بر روی P/E افزایش می‌یابد پس بورس در این شرایط هم افت نمی‌کند. اما در مقابل اثرات مسائل سیاسی، بازیگران بازار سکه و ارز نگران این هستند وضعیت این ارز چه خواهد شد و در بازار ملک نیز شرایط خوبی پیش‌بینی نمی‌شود، بنابراین تنها بازاری که نتایج مثبت و منفی بودن مسائل بین‌المللی بر روی آن اثری ندارد، بورس است.البته نمی توان منکر ضریب همبستگی در این قضیه شد ولی ضریب آن اندک است.

نسبت P/E تا زمانی بالا خواهد بود که عموم سرمایه‌گذاران به توانایی رشد و تحقق سود یا افزایش قیمت سهام یک شرکت اعتقاد داشته باشند. به محض اینکه این اطمینان در قابیلت سودآوری شرکت ازبین برود، این نسبت افت خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص در هر حالت مثبت است و پیش بینی روند نزولی شاخص را تا حداقل زمان انتخابات ریاست جمهوری ندارم، تصریح کرد: امکان استراحت شاخص در یک مقطع وجود دارد ولی روند شدید نزولی رخ نخواهد داد.

*سهامداران آگاه باشند و درست عمل کنند

بر اساس این گزارش، باید بپذیریم که بورس ما در برخی موارد از مسائل سیاسی اثر می‌پذیرد و این مسئله را برخی مواقع به عینه دیده‌ایم، اما سهامداران ما باید بدانند در این مواقع تصمیمات عجولانه نگیرند و اسیر جو روانی بازار و گفته افرادی که قصد تنش در بازار را دارندنشوند.

همچنین، سهاداران با سرمایه‌گذاری بر روی صنایع مختلف می تواند میزان ریسک و اثر منفی که ممکن است یک خبر بر روی آن صنعت داشته باشد را کاهش دهد. بنابراین این سهامدارن هستند که باید بسنجند و بدانند یک خبر در چه حدی می تواند بر بازار ما اثر گذار باشد.

اما در کنار همه این اتفاقات باید بدانیم در برخی مواقع یک خبر تأثیری بر روی بورس و شرکت‌های بورسی ندارد ولی این پیش داوری سهامدارن است که نسبت به ان واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه شاخص نیز به نسبت آن صعودی یا نزولی می‌شود.اما کارشناسان معتقدند شرایط داخلی اقتصاد کشور به نحوی است که مسائل سیاسی چه مثبت باشد چه منفی در وضعیت شرکت‌ها اثری نداشته و بورس ما روند مثبتی خواهد داشت.

۱۳۹۱/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...