نسخه چاپی

تحویل موشكهای استینگر به تروریستهای سوری

عکس خبري -تحويل موشکهاي استينگر به تروريستهاي سوري

دولت قطر در راستای مسلح كردن مخالفان سوریه، سومین محموله موشك‌های دوش‌پرتاب استینگر آمریكایی را به مخالفان مسلح در خاك سوریه تحویل داد.

به گزارش نمابه نقل از فارس، در هفته گذشته سومین مرحله انتقال موشک‌های دوش پرتاب استینگر آمریکایی توسط دولت قطر به مخالفان سوریه تحویل شد.

موشک‌های مذکور 37 فروند و از طریق خاک ترکیه به مخالفان دولت سوریه تحویل شده است. مجموع موشک های تحویلی توسط دولت قطر در دو مرحله قبلی و بالغ بر 90 فروند است.

این موشک‌ها در پیروزی افغان‌ها در زمان اشغال افغانستان توسط شوروی سابق نقش به سزایی داشت.

استینگر یک پرتابگر موشک زمین به هوای آمریکایی‌ است و در سال 1981 وارد خدمت شد. مدل اولیه (BASIC) این سلاح که توسط آمریکا و 29 کشور دیگر مورد استفاده قرار گرفت، تا کنون عامل 270 سقوط تایید شده بوده است. همواره در معاهدات فروش این موشک‌ها قید می‌شود‌ که کشور خریدار حق واگذاری و یا فروش این سلاح را بدون اجازه آمریکا به کشور و یا مصرف کننده دیگری را ندارد.

چندی پیش نیز یک دیپلمات امریکایی در گفت‌وگو با الاخبار بارزترین نقاط سناریو اطلاعاتی-نظامی ترکیه و آمریکا را که کلینتون از آن صحبت کرد اما جزئیات آن را ارائه نکرد، مطرح کرد. طبق گفته این دیپلمات، منظور واشنگتن از ایجاد منطقه پرواز ممنوع،‌ ایجاد این نوع منطقه به واسطه جنگنده‌های آمریکا،‌ ترکیه یا ناتو نیست چرا که تصمیم ناتو مبنی بر عدم دخالت مستقیم در سوریه به همان حال خود است.

این دیپلمات افزود که منظور، ایجاد منطقه‌ای است که تحت کنترل مخالفان مسلح باشد و از نیمه شمالی شهر حلب باشد تا شرق استان ادلب تا مرزهای منطقه الحسکه کردنشین و تا غرب قامشلی است. این در حالی است که این مناطق کاملا جز دو نقطه به نام‌های عفرین و روستاهای غرب اعزاز که کردنشین است، سنی‌نشین است.

هدف این طرح، اعمال ممنوعیت پرواز برای پرنده‌های نیروی هوایی سوریه از طریق ترکیه اما به صورت اعلام نشده و به نیابت از سازمان ناتو و کشورهای [ضدسوری] موسوم به دوستان سوریه است. اساس این ممنوعیت هم از طریق تجهیز مخالفان سوریه به موشک‌های ضدهوایی استینگر است. بدین صورت که این موشک در اختیار افسران ترک باشد و کاملا در اختیار مخالفان قرار نگیرد تا مبادا به دست عناصر القاعده بیفتد بخصوص اینکه سرویس‌های اطلاعات غربی معتقدند که در میان همه جریان‌های مخالف مسلح سوری رادیکال‌هایی [به اصطلاح] اسلامگرا حضور دارند.

دستیابی مخالفان دولت و ملت سوریه به موشک‌های ضد هوایی پیشرفته استینگر، یک تحول نظامی و سیاسی مهم به شمار می‌آید که به احتمال بسیار زیاد با اطلاع کشورهای ترکیه، سعودی و آمریکا صورت گرفته است. این در حالی است که چندی پیش نیز یک منبع دیگر در وزارت دفاع آمریکا، خبر مربوط به دست یابی ارتش آزاد به ۱۴ موشک استینگر را مورد تایید قرار داد و افزود: این موشک‌ها از طریق استان اسکندرون ترکیه و با اطلاع مقامات این کشور و آمریکا صورت گرفته است.

۱۳۹۱/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...