نسخه چاپی

كدام مجلس ركورددار سفر خارجی است؟

براساس یك آمار حق ماموریت سفرهای خارجی نمایندگان مجلس و كاركنان دولت در سال گذشته معادل 130 یورو در روز یعنی چیزی در حدود 400 هزار تومان بوده است، مسافرت های خارجی كاركنان دولت و نمایندگان مجلس باید به اطلاع هیات نظارت بر مسافرت های خارجی برسد اما از ابتدای سال جاری تاكنون فقط یك مورد از مسافرت های نمایندگان به اطلاع این هیات رسیده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، در سال 73 قانونی در مجلس گذاشته شد که براساس آن برای نظارت بر امر مسافرت ها و ماموریت های غیر ثابت خارجی کارکنان دولت و کلیه دستگاههایی که به نحوی از بودجه عمومی کشور و شرکت های دولتی استفاده می نمایند هیاتی در وزارت خارجه شکل می گیرد، این هیات متشکل از نماینده رئیس جمهور به عنون رئیس هیات، معاون وزیر خارجه، معاون وزیر اطلاعات، معاون وزیر دستگاه ذیربط بدون حق رای و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر هستند. براساس این قانون تمامی مسافرت های خارجی کارکنان دولت به غیر از ماموریت های محرمانه وزارت اطلاعات، به اطلاع این هیات رسیده باشد.

هزار و 500 مسافرت برای مجلس هشتم

در مجلس هشتم تعداد یک هزار و 552 سفر انجام شد. این سفرها علاوه بر مناسبات پارلمانی شامل سفرهای نمایندگان مجلس با هیات وزیران نیز می شود.این آمار رکوردی در بین مسافرت های خارجی نمایندگان در ادوار مختلف مجلس بود. مسافرت های خارجی نمایندگان مجلس هفتم به رقم هزار و 149 می رسید و نمایندگان مجلس ششم هزار و 118 مورد مسافرت خارجی داشتند و از این لحاظ مجلس هشتم رکورد دار مسافرت های خارجی است.

آماری از سه ماه گذشته

شهریورماه سال جاری سفر رئیس جمهور با همراهانش به نیویورک جار و جنجال زیادی به راه انداخت. تعداد بالای مسافران ایرانی در نیویورک سوژه رسانه های خارجی شده بود. مثل تعداد بالای مسافران هیات هندی در زمانی که برای حضور در اجلاس عدم تعهد به تهران آمده بودند. گفته می شد هیات ایرانی متشکل از 160 همراه به نیویورک رفته است که بالاترین رقم هیات های حاضر در اجلاس سالانه سازمان ملل را به خود اختصاص داده بود. این تنها یک نمونه از مسافرت های خارجی کارکنان دولت است که با خود حرف و حدیث های زیادی را همراه می کند. اوایل مجلس هشتم برخی نمایندگان مجلس در سفری که به آمریکا داشتند با برخی اعضای کنگره آمریکا دیداری غیررسمی داشتند که این دیدار خود به باعث جار و جنجال زیادی شد. اما روایت سید جلال یحیی زاده عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مسافرت های خارجی حاکی از آن است که اصلا بسیاری از مسافرت هایی که صورت می گیرد به اطلاع آن هیات معروف نمی رسد. نماینده تفت و میبد گفته که هیات نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان تاکنون 909 جلسه گذاشته و جالب آنکه مسافرت های خارجی نمایندگان به اطلاع این هیات نمی رسد

چهارشنبه گذشته سید جلال یحیی زاده عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مسافرت های خارجی کارکنان دولت اشاره کرد که این هیات 909 جلسه داشته اما در شش ماهه اول سال از بین تمام مسافرت های کارکنان دولت فقط یک مورد به اطلاع این هیات رسیده است.

یحیی زاه گفته که از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه، 155 نماینده برای سفرهای مختلف به خارج از کشور رفته‌اند اما تنها یک لیست آن هم چندین ماه بعد از مسافرت به هیات نظارت ارائه شده است که این برای شان نظارتی مجلس مناسب نیست. او انتقاد کرده که اینکه خود مجلس قانونی را تصویب کند و بعد تمکین نکند دون شان مجلس است. نمایندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند تا شان نظارتی مجلس زیر سوال نرود.

کابوس کاهش حق ماموریت

براساس یک آمار روزانه حق ماموریت کارکنان دولت برای سفرهای خارجی در مجلس هشتم چیزی معادل 130 یورو یعنی به قمیت روز یورو چیزی در حدود 400 هزار تومان است. مجلس اخیر طرحی فوریتی را برای کاهش حق ماموریت نمایندگان دولت و مجلس هم به صحن آورد که با مخالفت نمایندگان و رای منفی آن ها همراه شد. براساس این طرح حق ماموریت نمیاندگان مجلس و کارکنان دولت در سفرهای خارجی باید به نصف تقلیل می کرد. یعنی اگر کسی حق ماموریت روزانه اش 150 یورو بود به 75 یورو کاهش پیدا می کرد

نیره اخوان گفته بود که چون در سفرهای ماموریتی هزینه رفت‌وآمد و محل اقامت هتل را شخص نمی‌پردازد و مربوط به سازمان مربوطه می‌شود لذا هزینه‌ای برای شخص در پی ندارد و بهتر است حق ماموریت نیز با توجه به کمبود ارز در کشور و اقتصاد مقاومتی کاهش یابد. او افزود: مسئولان باید خودشان در این قضیه پیشقدم باشند و ثابت کنیم که دولت و مجلس در کنار مردم هستند.اما مخالفان این طرح ادعا کردندکه همکارانش علاقه‌ای به سفر خارجی ندارند و حق ماموریت مصوب هیات وزیران است و باعث وهن مجلس است که به این مساله ورود پیدا کند.

در بین خبرهای ویژه هم شنیده شد که که یکی از وزرای کابینه، پیشنهاد داده است تا مسافرت های خارجی خود، معاونین و مدیران ارشد استان هابه تصویب هیات وزیران یا کمیته هماهنگی و روبط اقتصادی خارجی وزارت خارجه نرسد تا همکاری های مشترک اقتصادی شان با کشورهای هدف را راحت تر انجام دهند.

۱۳۹۱/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...