نسخه چاپی

جنگ تمام عیار ۳۰ كشور علیه نظام سوریه

عکس خبري -جنگ تمام عيار ?? کشور عليه نظام سوريه

مخالفان منطقه‌ای نظام سوریه با مخالفان بین‌المللی دست به دست هم داده‌اند تا بشار اسد و دولت او را سرنگون كنند. برای این منظور نیز از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌كنند.

به گزارش نمابه نقل از فارس، حدود 30 کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم در طولانی شدن بحران سوریه دخیل هستند، به همین دلیل است که به‌رغم تلاش‌های «ظاهری» سازمان ملل، هر روز بر دامنه بحران در این کشور افزوده و گره این معضل کورتر می‌شود.

در میان این 30 کشور البته چند کشور هستند که به طور خاص در این ماجرا نقش‌آفرینی می‌کنند. از این میان نیز آمریکا طبق روال همیشگی خود،گوی سبقت را از سایرین ربوده است. واشنگتن طی یک سال و 9 ماه گذشته از هیچ اقدامی برای پیروزی مخالفان سوری کم نگذاشته؛ از کمک مالی و تسلیحاتی گرفته تا ارائه اطلاعات جاسوسی.

این کشور زمانی از طریق وزارت خزانه‌داری خود به سازمانی تحت عنوان «گروه حمایت از سوری‌ها» مجوز داد تا از شهروندان آمریکایی برای مسلح کردن معارضان سوری پول جمع‌آوری کند تا به این طریق سازمان مذکور به‌رغم تحریم‌های آمریکا علیه سوریه،‌ بتواند خدمات لجستیکی، ارتباطاتی و مالی در اختیار این افراد قرار دهد. البته این خدمات، غیر از مجموع 105 میلیون دلاری است که آمریکا در قالب کمک‌های بشردوستانه در اختیار شورشیان سوری قرار داده است.

کمک‌های دولتمردان آمریکایی به موارد مالی و تسلیحاتی محدود نبوده و سازمان‌های جاسوسی آمریکا به همراه انگلیس، به کمک ماهواره‌های پیشرفته جاسوسی، اطلاعات حیاتی دولت سوریه را در اختیار مخالفان دولت بشار اسد قرار داده‌اند.

جالب اینجاست که آمریکا علنا بیان کرده طرح‌هایی برای آموزش شورشیان سوری ارائه کرده است؛ موضوعی که «ویکتوریا نولاند»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آن را اعلام کرد و گفت:‌« وزارت امور خارجه آمریکا در راستای براندازی نظام کنونی سوریه و اداره مناطق اشغالی آن، طرح‌هایی را برای آموزش شورشیان سوری ارائه داده است».

علاوه بر این مورد، آمریکا مدیریت اتاق عملیات منطقه «اضنه» ترکیه را برعهده دارد. در واقع، سه کشور ترکیه، قطر و عربستان با هدف گردآوری و ارسال‌ کمک‌های نظامی و لجستیکی به افراد مسلح در خاک سوریه پایگاهی نظامی در منطقه «اضنه»، در فاصله 100 کیلومتری شمال مرزهای سوریه و ترکیه ایجاد کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های موجود، پایگاه هوایی مشترک ترکیه و آمریکا نیز در منطقه اضنه واقع شده است و به نظر می‌رسد پایگاه نظامی مشهور «اینجرلیک» بر ماموریت ارسال سلاح و تجهیزات به مخالفان سوریه نظارت داشته باشد.

انگلیس؛ تجهیز شورشیان سوری به تسلیحات بیشتر

انگلیس نیز از دیگر کشورهای غربی است که برای براندازی نظام سوریه سنگ تمام گذاشته. این کشور نیز به سیاق سایر مخالفان اسد، در ابتدا، برای تجهیز معارضان سوری، پشت پرده فعالیت می‌کرد اما اکنون از رو بازی می‌کند. در راستای همین سیاست بود که «دیوید کامرون»، نخست وزیر انگلیس طرح‌هایی را پیشنهاد کرده که یکی از آنها مجهز کردن مخالفان داخلی اسد به تسلیحات بیشتر است.

به این منظور بود که او پیشنهادهایی را در مورد تغییرات سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال سوریه مطرح کرد که هدفش تامین تسلیحات برای تروریست‌ها در سوریه بود آنهم با بهانه به رسمیت شناختن حق گرو‌ه‌های شورشی برای دفاع از خود. البته پیشتر نیز وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرده بود، لندن با ارائه زره پوش و تجهیزات مخابراتی و درمانی به شورشیان مسلح مخالف دولت سوریه کمک می‌کند.

علاوه بر 13 میلیون پوند کمک مالی انگلیس به شورشیان سوری، این کشور کمک‌های اطلاعاتی نیز در اختیار معارضان سوری قرار می‌دهد. این مطلب را روزنامه «ساندی تایمز» افشاء کرد و نوشت:‌ »سرویس اطلاعاتی انگلیس درباره حرکات سربازان سوریه به گرو‌ه‌های مخالف دولت دمشق کمک می¬کند».

بر اساس این گزارش، جاسوسان انگلیس، مستقر در قبرس، این اطلاعات را جمع‌آوری کرده و به منابع آمریکایی و ترک منتقل می‌کنند. منابع ترکیه نیز در نهایت این اطلاعات را در اختیار شورشیان سوریه قرار می‌دهند.

جالب اینجاست که انگلیس معارضان سوری را در هیچ مرحله‌ای تنها نگذاشته و نیروهای سابق "سرویس ویژه هوایی" بریتانیا موسوم به SAS را برای آموزش و تعلیم سران شورشی در سوریه گمارده است.

تحویل توپخانه‌ سنگین به شورشیان در دستورکار فرانسه

فرانسه که به برجسته‌ترین حامی مخالفان مسلح سوریه تبدیل شده، اکنون مستقیما کمک‌ به گروه‌های شورشی در اطراف حلب را بر عهده دارد.

دولتمردان فرانسه نیز طی چند ماه گذشته کمک‌های مالی فراوانی را با هدف خرید سلاح و پشتیبانی از عملیات نظامی گروه‌های مسلح از طریق مرزهای ترکیه انجام داده‌اند. فرانسوی‌ها حتی بررسی موضوع تحویل توپخانه سنگین به معارضان سوری را نیز در دستورکار خود دارند. جالب اینجاست، امید شورشیان سوری به کمک فرانسه تا اندازه‌ای است که گروه‌های مسلح در شهرهای دیرالزور،‌ حلب و ادلب خواهان سلاح‌های ضدهوایی شده‌اند و احتمال دارد در تفکر و دیدگاه پاریس در این زمینه تغییری صورت گیرد.

فرانسه نیز مانند آمریکا و انگلیس آموزش شورشیان سوری را بر عهده گرفته است. روزنامه «ملیت»، چاپ ترکیه با افشاء این خبر نوشت: «فرانسه نیروهای آموزشی نظامی خود را به ترکیه و لبنان فرستاده تا به گروه‌های مخالف سوری آموزش نظامی دهند».

اسرائیل تجزیه سوریه را در سر می پروراند

اسرائیل نیز به نوبه خود برای براندازی نظام بشار اسد در حال تقلاست. این موضوع به اندازه‌ای برای اسرائیلی‌ها حائز اهمیت است که سران این رژیم چندی پیش معاون وزیر توسعه اسرائیل را به عنوان نماینده رسمی تل‌آویو عازم بلغارستان کردند تا با شورشیان سوری ملاقات کند.

اسرائیلی‌ها نیز از هیچ کمک نظامی، تسلیحاتی، سیاسی و حتی انتقال تکنولوژی پیشرفته برای پیروزی شورشیان سوری بر حامیان اسد دریغ نکرده‌اند. آنها حتی فراتر از سرنگونی اسد را در نظر دارند و خواستار تجزیه سوریه به بخش‌های مختلف هستند؛ نکته‌ای که روزنامه «جروزالم پست» نیز به آن اشاره کرد و نوشت: «با دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای که در نهایت به جنگ داخلی تبدیل شود، می‌توان جمهوری عربی سوریه را تجزیه کرد و دشمن رژیم اسرائیل را به زانو در آورد».

به باور سران اسرائیلی، یکی از سناریوهای تجزیه سوریه که منجر به ایجاد یک جامعه سکولار چند نژادی می‌شود، تشکیل ایالت‌های سنی و شیعه علوی و کرد و دروزی است. با توجه به همین نگاه بود که یک افسر اسرائیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری «یونایتد پرس اینترنشنال» گفت: «احساس می‌کنیم احتمال تقسیم سوریه و تاسیس دولت‌های فرقه‌ای در این سرزمین وجود دارد».

وی مدعی شد: اگر اوضاع این گونه پیش برود، سوریه به 4 منطقه کردنشین در شمال، علوی‌نشین در سواحل شامل دو شهر طرطوس و لاذقیه، سنی نشین و دروزی نشین در منطقه جبل دروز تقسیم می‌شود.

درخواست قطر از سازمان ملل برای کمک به شورشیان

البته بازیگران بین‌المللی در توطئه علیه بشار اسد تنها نبوده‌اند و همراهان منطقه‌ای نیز آنها را در این مسیر یاری کرده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به قطر اشاره کرد که به مهمترین تامین‌کننده مالی و تسلیحاتی شورشیان سوری تبدیل شده است.

نکته اینکه امیر قطر به صراحت اعلام کرده،‌ کشورش از همه ابزار ممکن برای کمک به شورشیان مسلح در سوریه، بهره می‌گیرد. این کشور حتی از سازمان ملل متحد خواست با حمایت مالی و تسلیحاتی مخالفان سوریه موافقت کند.

روزنامه «الدیار» لبنان در این باره نوشته: «شبکه‌ای از عوامل اطلاعاتی قطر و عوامل جاسوسی لبنان، سرگرم انتقال مقادیر زیادی پول و تسلیحات از لبنان به سوریه هستند. نکته اینکه عوامل جاسوسی انگلیس و فرانسه بر این شبکه نظارت دارند».

عربستان در حال ساماندهی امور نظامی علیه سوریه

عربستان سعودی از دیگر کشورهای منطقه‌ای است که با ارسال سلاح و پول، از شورشیان سوری تمام و کمال حمایت کرده است. علاوه بر کمک‌های تسلیحاتی و مالی که به امری متداول و عادی میان حامیان شورشیان سوری تبدیل شده، این کشور نشست‌های غیر علنی در شهر جده برگزار کرده که ساماندهی امور نظامی علیه نظام بشار اسد در سوریه محور این نشست‌ها بوده است. به موجب تصمیمات این نشست‌ها قرار است، حدود سه هزار جوان سوری مخالف نظام سوریه برای آموزش نظامی به منطقه تبوک عربستان منتقل و پس از اتمام دوره آموزشی به عنوان مبارز به سوریه بازگردند.

جالب اینجاست افسران سعودی، بازنشسته نظارت بر این افراد را برعهده خواهند داشت و این افراد در این دوره فشرده آموزش‌های جنگ خیابانی، جنگ در مناطق کوهستانی صعب العبور و آموزش‌های ویژه حمله به مراکز ایست بازرسی را خواهند آموخت و همچنین به گروهی نیز حمله به مراکز نظامی و پرتاب نارنجک و چگونگی تک تیراندازی آموزش داده خواهد شد.

خاک ترکیه؛ مکان اصلی آموزش شورشیان سوری

اما در میان کشورهای منطقه، ترکیه به واسطه مرزهای مشترک خود با سوریه بیشترین نقش را برای براندازی دولت اسد ایفا کرده است. در واقع، این کشور با مشارکت عربستان و قطر، در خاک خود مرکز عملیات مخفی ایجاد کرده تا حمایت و کمک به معارضان سوری را تسهیل کند.

جالب اینجاست که طبق برخی اسناد و شواهد، اردوگاه آوارگان در مرز ترکیه و سوریه به عنوان سرپوشی برای آموزش نظامی شورشیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.علاوه بر این، ترکیه مرزها و فرودگاه‌های خود را برای شورشیان تروریست معارض دولت سوریه باز کرده است؛ موضوعی که موجب شد وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به شورای امنیت سازمان ملل و بان کی مون، دبیر کل این سازمان، با انتقاد از این موضوع، اقدام ترکیه را نقض آشکار حقوق بین‌الملل قلمداد کنند.

البته هیچ یک از این اقدامات عجیب و دور از ذهن به نظر نمی‌رسد زمانی که «رجب طیب اردوغان»‌به عنوان نخست وزیر این کشور، در کنگره بزرگ «حزب عدالت و توسعه» می‌گوید: «ما هر آن‌چه را که یک برادر انجام می‌دهد انجام خواهیم داد و به پشتیبانی تدارکاتی از مردم سوریه ادامه خواهیم داد».

مجموع این موارد نشان می‌دهد سوریه درگیر یک جنگ تمام عیار خارجی است که توسط شورشیان به اجرا در آمده است. جالب اینکه بهانه همه این کشورها، برقراری دموکراسی در سوریه است که البته برای نیل به این هدف، حمام خون در این کشور به راه انداخته‌اند.

۱۳۹۱/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...