نسخه چاپی

رودنیل: داوران ما اعتماد به نفس و تمركزشان را از دست داده‌اند/ یك سوت اشتباه میلیاردها تومان ضرر می‌زند

عکس خبري -رودنيل: داوران ما اعتماد به نفس و تمرکزشان را از دست داده‌اند/ يک سوت اشتباه ميلياردها تومان ضرر مي‌زند

كارشناس داوری فوتبال گفت: متاسفانه داوران ما اعتماد به نفس و تمركزشان را از دست داده‌اند و حتی گاهی اوقات از اختیارات قانونی خودشان هم به درستی استفاده نمی‌كنند.


به گزارش نما، نوذر رودنیل در مورد مشکلات داوری فوتبال کشور در این فصل از مسابقات اظهار داشت: یکی از اصلی ترین مشکلات داوری فوتبال ما تعداد زیاد داوران در لیگ برتر و لیگ یک است. در لیگ‌های معتبر اروپا مثل بوندس لیگای آلمان، لالیگای اسپانیا و... ۲۴داور و ۴۸ کمک داور حضور دارند اما در لیگ برتر ایران ۱۴۳ داور و کمک داور دعوت می‌شوند.

وی افزود: در لیگ دسته اول حدود ۱۱۰ داور و در رده‌های پایین‌تر هم تعداد زیادی داور برای قضاوت دعوت می شوند. چه خبر است؟ مگر قرار است در یک فصل مسابقاتی چند بازی برگزار شود که این تعداد داور دعوت می‌شوند؟ البته من به خداداد افشاریان و حسن کامرانی فر پیشنهاد دادم که تعداد داوران لیگ برتر را کاهش بدهند و داوران بر اساس شایستگی انتخاب شوند نه بر اساس تعداد آرای هیات‌های فوتبال استان‌ها!

کارشناس داوری تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات شاهدیم که هیات‌های فوتبال اجازه نمی‌دهند که تعداد داوران کاهش پیدا کند در حالیکه داوران باید براساس توانایی‌ها و شایستگی‌هایی که دارند به لیگ برتر اضافه شوند وگرنه همین وضعیتی می‌شود که مشاهده می‌کنید و برخی داوران که با شایستگی وارد لیگ برتر نشده‌اند مرتکب اشتباه‌های فاحشی می‌شوند. حتی گاهی شاهدیم که داوری ۴۰ ساله به لیگ برتر دعوت می شود که براساس نظر هیات‌های فوتبال استانی است در حالیکه داور ۴۰ ساله نمی‌تواند همپای بازیکنان جوان در میدان بدود و تازه در سن ۴۰ سالگی قضاوت در لیگ برتر را ‌آغاز کند.

وی افزود: مشکل دیگر داوری فوتبال کشورمان این است که داوران اعتماد به نفس و تمرکزشان را از دست داده‌اند و حتی گاهی اوقات از اختیارات قانونی خودشان هم به درستی استفاده نمی‌کنند. این مساله دلایل مختلفی دارد از اعتراض مربیان و بازیکنان به داوری گرفته تا مسایل دیگر. برای نمونه می‌گویم اشکان خورشیدی در بازی پرسپولیس طبق قانون می‌توانست یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم پرسپولیس را به دلیل ادامه دادن به اعتراض‌هایش با کارت قرمز جریمه کند اما داور از اختیار قانونی خودش هم استفاده نکرد. در نتیجه همه کارشناسان داوری از خورشیدی به دلیل اخراج نکردن گل‌محمدی انتقاد کردند.

این کارشناس داوری فوتبال با اشاره به پایین بودن دستمزد داوران فوتبال عنوان کرد: دستمزد داوران باید حتما افزایش پیدا کند اما افزایش دستمزد دلیلش این نیست که دیگر شاهد اشتباه داوران نخواهیم بود. بلکه اشتباه داوری همیشه وجود دارد بخصوص اگر داوران ما خودشان را به دانش روز داوری فوتبال و افزایش اعتماد به نفس و تمرکز نکنند. برخی می‌گویند VAR بیاورید خیلی خب آیا در همین جام ملت‌های اروپا ندیدید که با همین سیستم کمک داور ویدئویی هم در بازی انگلیس و دانمارک با یک پنالتی ناحق انگلیس فینالیست شد؟پس در این سیستم هم ممکن است اشتباهاتی رخ بدهد.

رودنیل با اشاره به اینکه گاهی اوقات تیم‌ها نیز حق دارند عنوان کرد: گاهی یک پرچم یا سوت اشتباه باعث سقوط یک تیم به لیگ یک و ضررهای چندین میلیاردتومانی می‌شود. باید گاهی اوقات به تیم‌ها نیز حق داد که از اشتباه‌های عجیب داوران شاکی و عصبانی می شوند. اینگونه نیست که بگوییم همیشه حق با داوران است و دیوار داوران از همه کوتاه‌تر است. داوران اگر قضاوت خوب و کم اشتباهی را به نمایش بگذارند اگر عملکرد مثبت و موثری داشته باشند کسی به انها حرفی نمی زند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...