نسخه چاپی

سخنگوی نیروهای مسلح عراق: حشد الشعبی بخش جدایی‌ناپذیر نیروهای امنیتی است/ مرزهای ایران و عراق امن است

عکس خبري -سخنگوي نيروهاي مسلح عراق: حشد الشعبي بخش جدايي‌ناپذير نيروهاي امنيتي است/ مرزهاي ايران و عراق امن است

یكی از مقامات نظامی عراق با بیان اینكه نیروهای الحشد الشعبی جزو جدایی‌ناپذیر نیروهای مسلح این كشور هستند، تأكید كرد كه در مذاكرات راهبری با آمریكا تأكید شده است كه به حاكمیت عراق احترام بگذارد.


به گزارش نما، «تحسین الخفاجی»، گفت که «سازمان الحشد الشعبی ‌هم‌اکنون به بخش جدایی ناپذیر نیروهای امنیتی عراق تبدیل شده و مهارت و حرفه‌ای‌گری بالایی دارد و در بسیاری از مسائل اقدام و تعامل کرده و پیش‌ می‌رود و پیچیدگی صحنه سیاسی در عراق به معنای این نیست که عراق باید در معرض نفوذ [دیگران] قرار بگیرد و حاکمیت آن ناقص باشد. ما اصرار داریم که عراق حاکمیت خود را داشته باشد و ما مطابق این حاکمیت، چه در اراضی و چه در آسمان و آب‌های خود تعامل خواهیم کرد ».


وی در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات اخیر گروه تروریستی داعش در عراق گفت: «به رغم اینکه ما به وجود و حضور نظامی داعش پایان دادیم ولی هسته‌های این گروهک تروریستی از طریق مناطقی که این هسته‌ها را دربرگرفته، به ویژه شماری از افرادی که در کوه‌ها و صحرا و دره‌ها ما بین ما و نیروهای پیشمرگه تمرین دیده‌اند، حضور دارند».

سخنگوی عملیات مشترک عراق ادامه داد: «این مناطق، طی این اواخر مناطق شکننده و سهل النفوذی بود که البته ما الآن با همکاری نیروهای پیشمرگه کُرد برای تقویت این نیروها و ارائه خدمات به آن‌ها در مناطق مرزی‌ای که شکاف‌های [امنیتی] زیادی داشتند، همکاری را آغاز کرده‌ایم».

خفاجی گفت که بسیاری از تروریست‌ها از طریق همین شکاف‌ها و مرزهای شمال شرق سوریه به اراضی عراق نفوذ می‌کنند. او ادامه داد: «داعشی‌ها این اواخر با تشدید عملیات تروریستی تلاش کردند بر توانمندی نیروهای ما تأثیر گذاشته و نوعی فتنه بین نیروهای امنیتی و بین مردم با آتش زدن مزارع و محصولات زراعی و هدف قراردادن دکل‌های برق ایجاد کنند».

ترفند جدید عملیاتی داعش

وی افزود: «داعش بعد از شکست در عراق تلاش می‌کند با راه‌های مختلف برای خود پیروزی معنوی درست کند و عناصر داعش تلاش کردند که در عملیات تروریستی خود تغییراتی ایجاد کنند و برای اجرای عملیات تروریستی انتحاری با هدف حمله به برخی از بازارهای مردمی برنامه‌ریزی کردند و بعد از شکستشان در این باره، به سمت هدف قرار دادن دکل‌های انتقال برق رفتند».

این مقام نظامی عراقی در ادامه به موضوع خطرناک‌تری اشاره کرد و گفت: «مسئله مهم [دیگری] نیز وجود داردکه نباید از آن غافل باشیم و آن این که زنانی از داعشی‌ها باردار شده و کودکانی را به دنیا آورده‌اند و این کودکان الان در مرحله نوجوانی و جوانی هستند و بسیاری از آن‌ها افکار رادیکال داشته و تلاش دارند این افکار خود را به ما منتقل کنند و دستگاه قضایی عراق و نیروهای امنیتی طبیعتاً این افراد را تحت تعقیب دارند».

تحسین الخفاجی گفت: «ممکن است که داعش برخی عملیات تخریبی محدودی انجام دهد ولی این عملیات و این گروه تروریستی نمی‌تواند بر نیروهای امنیتی ما تأثیر بگذارند؛ چرا که نیروهای امنیتی ما الان با گذشته فرق دارند».

او افزود: «نیروهای امنیتی عراق الآن با همین روند به همراه فرماندهی عملیات مشترتک با پنج بخش دیگر که همان ارتش، پلیس فدرال، الحشد الشعبی و دستگاه اطلاعاتی و دستگاه امنیت ملی عراق همکاری می‌کند و این مسئله اگر بیانگر چیزی باشد قطعا نشان دهنده قدرت سیستم امنیتی و نظامی اطلاعات ماست».

خفاجی در ادامه گفت: «این همچنین نشان دهنده قدرت روابط بین شهروندان و نیروهای امنیتی عراق است و این چیزی است که ما آن را از خود اهالی، بعد از آنکه حاضر به پذیرش بازگشت خانواده‌های داعش یا هر داعشی نشدند، لمس کردیم و این دقیقاً به ما انگیزه و همچنین پشتیبانی می‌دهد».

مرزهای ایران و عراق

سخنگوی عملیات مشترک عراق در مورد وضعیت مرزهای ایران و عراق نیز گفت: «مرزهای بین المللی ما با جمهوری اسلامی ایران بسیار امن است، کما اینکه مرزهای ما با کویت، عربستان سعودی، کویت و اردن و حتی مرزهای ما با سوریه و ترکیه این‌گونه است. ما تلاش داریم با هماهنگی منطقه کردستان امنیت این مرزها را تأمین کنیم».

پشت پرده خراب‌کاری در سیستم برق

خفاجی در ادامه به قطع برق در عراق اشاره کرد و گفت که «عناصر داعش پشت قضیه قطع جریان برق در عراق است. آن‌ها هر کاری می‌کنند تا روحیه عناصر شکست خورده خود را بالا ببرند. داعش در دیاله به دنبال ایجاد درگیری و نزاع عشایری است و تلاش کرده در این استان هرج و مرج ایجاد کند ولی نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی موفق شدند این وضعیت را پشت سر بگذارند. الحشد الشعبی الان بخش جدایی‌ناپذیر نیروهای امنیتی عراق تبدیل شده و دارای مهارت و حرفه‌ای‌گری بالایی است و در بسیاری از مسائل، تحرک و تعامل کرده و پیش می‌رود».

وی افزود: «داعش از شیوع کرونا سوء استفاده کرده و تلاش کرد که از طریق آن نوعی نگرانی و ترس بین شهروندان ایجاد کند. داعش الان پشت پرده تخریب دکل‌های انتقال برق است تا از این رهگذر شرایط نارضایتی به ویژه در فصل تابستان ایجاد کند و در این مناطق همچنین تلاش دارد نوعی نگرانی امنیتی با نزدیک شدن به زمان انتخابات ایجاد کند، برای همین همه شگردها و روش‌های داعش واضح و کشف شده است».

آمریکا باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد

سخنگوی عملیات مشترک عراق درباره نقض مکرر حاکمیت عراق از سوی نظامیان آمریکا و سیطره این کشور بر آسمان عراق نیز گفت: «ما از طریق مذاکرات راهبردی اخیری که با طرف آمریکایی داشتیم، اولین چیزی که بر سر آن توافق کردیم این بود که آمریکا به حاکمیت ملی احترام بگذارد و این مسئله بارها در مذاکرات مورد تأکید قرار گرفت».

او افزود: «ما همچنین در بیانیه‌ای که صادر شد تأکید کردیم و از طریق همین بیانیه تأکید داشتیم که باید به حاکمیت عراق احترام گذاشت و این مسئله بسیار جدی است. توافق کردیم که نشست دوم با طرف آمریکایی پایان این ماه (جولای) یا ابتدای ماه آینده و در بغداد یا اربیل باشد».

نقض مکرر حاکمیت عراق از سوی ترکیه در شمال عراق

سخنگوی عملیات مشترک عراق در مورد نقض مکرر حاکمیت عراق از سوی ترکیه در شمال عراق نیز گفت که «وزارت خارجه، دولت عراق، حکومت منطقه کردستان و همه می‌دانند که نیروهای مرکزی در این منطقه حضور ندارند و به همین منظور اقدامات گسترده و همکاری با برادرانمان در منطقه کردستان عراق داریم تا به یک راه حلی برای [پایان دادن] به این وضع پیچیده برسیم که حزب کارگران کردستان ایجاد کرده و بر منطقه تأثیر گذاشته است».

خفاجی در پایان مصاحبه گفت که «پیچیدگی صحنه سیاسی عراق به این معنا نیست که عراق باید در معرض نفوذ [دیگران] قرار بگیرد و حاکمیت آن ناقص باشد. ما اصرار داریم که عراق حاکمیت خود را داشته باشد و ما مطابق این حاکمیت، چه در اراضی و چه در آسمان و آب‌های خود تعامل خواهیم کرد».
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...