نسخه چاپی

احمدی‌نژاد: فضای اقتصادی نباید امنیتی باشد

رئیس جمهور كشورمان گفت: اجرای هدفمندی یارانه‌ها باعث افزایش قیمت ارز نشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنانش در گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی اظهار داشت: بانک مرکزی باید به تخلفات رسیدگی کند تا جلوی تخلفات گرفته شود؛ رسیدگی بانک مرکزی به تخلفات باعث پیشرفت اقتصاد می‌شود.

وی افزود: عامل تحریم و همچنین وجود شبکه‌های دلالی که با هم هماهنگ هم بودند و در قضیه ارز با هم عمل کردند از موارد دیگری است که باعث به وجود آمدن مشکل در حوزه اقتصاد شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در حال دنبال کردن مسئله مربوط به شبکه دلالان در قضیه ارز هستیم و قوه قضاییه هم در این رابطه ورود کرده است ولی هنوز نتوانسته‌ایم کاملاً اینها را مهار کنیم اما تا حدودی مهار شده‌اند.

احمدی‌نژاد گفت: در فضای عمومی اقتصاد امنیت لازم است؛ یک وجه امنیت ثبات مقررات است که دولت تلاش کرده این ثبات را ایجاد کند و وجه دیگر آن امنیتی است.

احمدی‌نژاد اضافه کرد‌: نهادهای امنیتی خوب است که کنترل‌های خود را در اقتصاد از طریق بخش اجرا اعمال کنند تا امنیت عمومی فضای اقتصاد حفظ شود.

وی ادامه داد: در برهه‌ای تولید گندم ما خیلی بالا رفت و ما گندم را صادر کردیم و سال گذشته هم انبارهای ما پر از گندم بود اما حدود 8 ماه علوفه وارد کشور نشد؛ اگر علوفه وارد نشود مرغداری‌ها باید چه کار کنند؟در موارد اینچنینی به بخش گندم فشار آوردند و بخشی از گندم را هم مصرف کردند و ما مجبور شدیم که گندم وارد کنیم تا جایگزین علوفه شود.

احمدی‌نژاد با طرح این سؤال که چرا اتفاق مذکور رخ داد، گفت: حدود پنج نفر واردکننده علوفه بودند و یک دفعه برخورد شدیدی با آنها صورت گرفته و این افراد عرصه را رها کردند و شوک ارزی هم وارد کشور شده بود و به همین دلیل هم در مورد نقدینگی دچار مشکل بودند و در نهایت طی چند ماه واردات علوفه با مشکل مواجه شد.

رئیس جمهور گفت: موضوع ذکر شده باعث حمله به دولت شد؛ اگر آن حمله صورت نمی‌گرفت و علوفه وارد می‌شد گندم سرجایش بود و شوک قیمتی در مرغ ایجاد نمی‌شد.

وی ادامه داد:‌ وقتی شوک ارزی وارد کشور شده همه باید فضا را آرام‌تر کنیم نه اینکه فضا را امنیتی کنیم؛ البته اگر واقعاً کسی به ملت خیانت می‌کند باید در حد تخلفش با آن فرد برخورد شود اما اگر در جایی تخلف اداری اتفاق افتاده نباید موضوع را کیفری کرد و مثلاً بگوییم که اختلاس شده است چرا که اختلاسی صورت نگرفته و تنها یک تخلف بانکی به وقوع پیوسته است.

احمدی‌نژاد افزود: فضای اقتصاد نباید فضای امنیتی باشد بلکه فضای اقتصاد باید فضایی اقتصادی باشد و همه هم باید در این عرصه کمک کنیم؛ مقام معظم رهبری هم تذکر دادند که فضای اقتصاد فضای امنیتی نباشد و اگر کسی تخلفی کرد با آن برخورد شود ولی این برخورد نباید طوری شود که همه بلرزند و حس کنند که قرار است امشب سراغ‌شان بیایند؛‌البته من نمی‌گویم که به این شدت اتفاق افتاده است ولی آن چیزی که رخ داد چیز خوبی نبود.

وی گفت:‌ مسائلی را که ذکر کردم برای کمرنگ کردن خباثت دشمن نیست چرا که دشمنان در مسئله ارز و نفت فشار وارد می‌کنند و باید به این مسائل توجه کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش در برنامه زنده تلویزیونی اظهار داشت: در اقتصاد وقتی می‌خواهید اصلاحاتی را انجام دهید همه عوامل را دستکاری نمی‌کنید؛ بر فرض مثال اگر 10 متغیر دارید باید هشت متغیر را دستکاری کرد و دو متغیر دیگر را به عنوان کنترل‌کننده نگه داشت.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: دولت قیمت ارز را به عنوان کنترل‌کننده در قضیه هدفمندی یارانه‌ها نگه داشت و به نظرم تصمیم دولت در این رابطه کاملاً درست بود.

وی ادامه داد:‌ اینکه بگوییم هدفمندی قیمت ارز را افزایش داده درست نیست البته برخی‌ها می‌گویند هدفمندی نقدینگی را اضافه کرده که قیمت ارز بالا رفته و این نیز حرف غلطی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته دولت در این قضیه یک تنخواه از بانک مرکزی گرفت که این تنخواه به نقدینگی تبدیل شد؛ سال 89 نقدینگی کشور حدود 25 درصد بود و سال 90 به 19 درصد رسید براین اساس نقدینگی کاهش پیدا کرده است ؛‌وقتی نقدینگی کاهش پیدا کرده چطور قیمت ارز بالا می‌رود؟

۱۳۹۱/۱۰/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...