نسخه چاپی

سیاهكلی در گفتگو با نما:

خودروسازان داخلی تنبل و رانت‌طلب شده‌اند / برجام فقط شوك موقت به صنعت خودروسازی می‌دهد

عکس خبري -خودروسازان داخلي تنبل و رانت‌طلب شده‌اند / برجام فقط شوک موقت به صنعت خودروسازي مي‌دهد

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از خودروسازان كشور معتقد است كه دو خودروساز بزرگ كشور تنبل و رانت‌طلب شده‌اند.

لطف‌الله سیاهکلی در گفتگو با خبرنگار نما، اظهار داشت: خودروسازان از یک رانت انحصاری برخوردار هستند و همین انحصار سبب شده تا خودروسازان تنبل شوند و خودروی بی‌کیفیت و ناامن و البته با قیمت بالا تحویل مردم دهند.

وی گفت: متأسفانه خودروسازان ما برخلاف شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی در عرصه رقابت قرار ندارند. شرکت‌های لوازم خانگی بدون بهره بردن از رانت و انحصار توانسته‌اند در بازار رقابتی خوش بدرخشند و محصولات باکیفیت، متنوع و نیز متناسب با سلایق مشتری را در بازار به فروش برسانند، در مقابل خودروسازان ما با وجود اینکه انحصار در اختیارشان قرار دارد و از رانت گسترده‌ای هم برخوردار هستند، اما خودرویی را که قابلیت رقابت با خودروسازان خارجی را داشته باشد، نمی‌توانند تولید کنند و به مردم هم مجبور هستند که این خودروها خریداری و استفاده کنند؛ چون انتخاب دیگری ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاعده بازار مبتنی بر عرضه و تقاضاست، خاطرنشان کرد: اگر در بازار عرضه و تقاضا متناسب و موازی با هم پیش نرود، نظم و سامان اقتصادی برهم می‌خورد؛ درواقع خودروسازان داخلی هم از موازی نبود عرضه و تقاضا سوءاستفاده کرده و قیمت محصولات را افزایش داده‌اند و در عوض کیفیت محصولاتشان را به جای اینکه با بالا بردن قیمت افزایش دهند، در کمال ناباوری کیفیت محصولات سایپا و ایران خودرو افت داشته است.

سیاهکلی معتقد است حتی اگر برجام هم دوباره احیا شود فقط یک شوک موقت و به نوعی تنفس مصنوعی برای خودروسازان محسوب خواهد شد؛ زیرا تا زمانی‌که عناصر مخرب مانند رانت و انحصار در بازار خودرو وجود داشته باشد، برجام فقط خودروسازان را بیشتر تنبل خواهد کرد.

۱۴۰۰/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...