نسخه چاپی

بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی است؟

عکس خبري - بهترين زمان مصرف قرص آهن چه زماني است؟

یكی از معضلات رایج در بین مردم و خصوصا دختران جوان ایرانی، كمبود آهن است و این به حدی رسیده كه در مدارس نیز قرص آهن توزیع می شود.

به گزارش نما، بهترین زمان برای مصرف قرص آهن قبل از خواب است و تقریبا تمام مکمل‌های آن جذب بدن می‌شود.

زمانی که از حبوبات، گوشت و مرغ کمتر مصرف می‌کنید حتما باید از مکمل‌ های آهن و روی در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

مکمل‌ های آهن به اندازه گوشت و مرغ باعث جذب آهن نمی‌شوند اما می تواند تا اندازه ای مناسب میزان آن موجود در خون را به تثبیت برساند.

قرص آهن باعث کاهش سردرد، سرگیجه‌های روانه می‌شود از بروز چاقی جلوگیری می‌کند و به طراوت پوست کمک زیادی می‌کند همچنین افرادی که به طور مرتب از این قرصها استفاده می‌کنند دارای طول عمر بیشتری هستند و بدنشان در مقابل بیماری‌ها مقاومت می‌کند
بهترین زمان مصرف قرص آهن چه زمانی است؟

بهترین زمان برای استفاده از این قرص ها را می توان زمانی دانست که معده خالی باشد، چرا که هنگامی که معده خالی باشد بدن مقدار بسیار بیشتری آهن جذب خواهد کرد.

اگر کسی پس از استفاده از قرص آهن به ویژه با معده خالی حالت تهوع پیدا کند می‌تواند آن را پس از غذا و قبل از خواب مصرف کرده و بلافاصله بخوابد.

دخترانی که در وعده‌های غذایی‌شان گوشت وجود ندارد و از پروتئین گیاهی مثل حبوبات استفاده می‌کنند باید همراه با وعده‌های غذایی‌شان حتما از یک منبع ویتامین C استفاده کنند. زیرا مصرف ویتامین C باعث بالا رفتن جذب آهن و کاهش حالت تهوع در فرد می‌شود.
دوره درمان با قرص آهن چند ماه است؟

در نظر داشته باشید قبل از اهمیت زمان درست مصرف قرص آهن، تجویز این پزشک توسط پزشکتان اهمیت بیشتری دارد. چرا که مصرف خودسرانه این قرص می تواند باعث مشکلات بعدی شود.

همچنین توصیه میشود این قرص بصورت طولانی مصرف نشود. معمولا بهترین طول دوره برای مصرف مداوم آن ۶ ماه است. از جمله عوارض قرص آهن می توان به آسیب رسیدن به کبد و معده اشاره کرد.

همچنین بهتر است بجای مصرف این مکمل ها از منابع غنی آن که در طبیعت موجود است استفاده نمایید. مثل کاهو، گوشت، سبوس گندم و سبوس برنج.
در این زمان اصلا قرص آهن نخورید

معمول ترین مکمل های مورد استفاده در ایران مکمل های کلسیم، روی و آهن هستند. متاسفانه کمبود آهن که یک ماده مغذی کلیدی در سلامت انسان است در جامعه شایع است.

مکمل های آهن برای جبران این کمبود تجویز می شوند. این مکمل ها به هر شکلی که باشند، بهتر است زمانی مصرف شوند که معده خالی است.

یعنی بهتر است همراه با غذا مصرف نشوند چون درصد جذب آنها پایین می آید. اما برعکس آهن، بهترین زمان مصرف مکمل های کلسیم زمانی است که معده پر است و فرد دارد غذا مصرف می کند. در واقع این مکمل اگر همراه غذا مصرف شود تاثیرش بیشتر خواهد بود.

مکمل روی هم تقریباً مثل مکمل آهن، بهتر است بدون غذا و با معده خالی مصرف شود تا حداکثر تاثیر خود را داشته باشند.

اگر قرص هایی که توصیه می شود را با معده خالی مصرف کنید، با غذا مصرف شوند، ممکن است اثربخشی آنها طبق نسبتی مشخص کاهش پیدا کند. برای مثال مصرف مکمل آهن همراه با غذا بسته به نوع مکمل ممکن است اثربخشی آن را تا ۳۰ درصد یا بیشتر کاهش دهد.
خوراکی های حاوی آهن کدامند؟

مصرف مواد غذایی حاوی آهن مانند گوشت، مرغ،‌ ماهی، جگر،‌ حبوبات و سبزی های سبز تیره مثل جعفری در برنامه غذایی از نکات تغذیه ای برای پیشگیری از کم خونی است.

مصرف منابع غذایی سرشار از آهن مثل انواع مغزها مانند گردو، بادام، پسته و انواع خشکبار مانند برگه ها،‌توت خشک،‌کشمش و خرما به عنوان میان وعده توصیه می شود.

بهتر است به منظور تأمین آهن صرف مواد غذایی حاوی ویتامین C که جذب آهن را افزایش می دهد مثل سبزی های تازه و سالاد شامل گوجه فرنگی،‌کلم، گل کلم، فلفل دلمه ای و هچنین چاشنی هایی مثل آب لیمو و آب نارنج تازه را به همراه غذا مصرف شود.
آیا مکمل کلسیم و آهن تداخل دارویی دارند؟

مکمل کلسیم، جذب آنتی بیوتیک تتراسایکلین را کاهش می دهد. همچنین با جذب آهن نیز تداخل دارد. بنابراین مکمل کلسیم و مکمل آهن نبایستی همزمان با هم مصرف شوند. فقط به طور استثنائی، می توان مکمل آهن را با سیترات کلسیم یا ویتامینc مصرف کرد، زیرا حالت اسیدی دارند.

سایر داروهایی را که با معده خالی مصرف می شوند، نباید با مکمل کلسیم دریافت کرد.

منبع: الودکتر

۱۴۰۰/۴/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...