نسخه چاپی

سیدكریم حسینی در گفتگو با نما:

طرح های سدسازی و انتقال آب از رودخانه های خوزستان متوقف شود

عکس خبري - طرح هاي سدسازي و  انتقال آب از رودخانه هاي خوزستان متوقف شود

نماینده مردم خوزستان در مجلس گفت: هرگونه سدسازی و ادامه انتقال آب، وضعیت تنش آبی را در این استان شدت خواهد بخشید.



سیدکریم حسینی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره وضعیت استان خوزستان اظهار داشت: مطالبات و اعتراضات مردم خوزستان به مسئله کم‌‎آبی کاملاً به‌حق است. در استان خوزستان تنش آبی به شدت زیاد است و وضعیت هرروز وخیم‌تر از گذشته می‌شود. همچنین مردم خواستار حل مشکل حق‌آبه بخش کشاورزی و رودها و تالاب‌ها هستند و قوه مجریه باید این مطالبات را پاسخ بگوید.

وی گفت: استان خوزستان فرصت‌های کشاورزی بسیاری را در خود جای داده و اگر مسئله آب این منطقه حل شود، بخش مهمی از محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور تأمین خواهد شد و همچنین به خاطر قرار گرفتن دو سد مهم، استان خوزستان قابلیت تبدیل شدن به رتبه اول تولید برق در کشور را دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خوزستان 30 درصد منابع آبی کشور را در خود جای داده و پنج رودخانه جاری و پرآب در این استان جاری است، خاطرنشان کرد: در این شرایط زیبنده استان خوزستان نیست که حدود 700 روستای آن با تنش آبی مواجه شود.

کریمی درباره موضوع انتقال آب خوزستان به سایر استان‌های کشور گفت: خوزستان بخشی از سرزمین ایران است و مردم ایران هم حق دارند که از آب خوزستان بهره ببرند، اما وقتی مسئله حق‌آبه مشخص نباشد، اشتباه است که آب این استان منتقل شود و حتی ادامه این رویه آسیب‌های زیست‌محیطی در پی خواهد داشت.

او بیان کرد: طی چهار پنج روز گذشته اقدامات خوبی برای حل مشکل آب خوزستان انجام شده؛ اقداماتی که پیش از وقوع بحران هم قابل انجام بود، اما به خاطر غفلت مسئولان شرایط کنونی به وجود آمده است، البته اگر وزارت نیرو این اقدامات را به شکل مستمر و پایدار انجام دهد، می‌توان بحران را کنترل کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از دولت سیزدهم تقاضا کرد که هرگونه طرحی مربوط به سدسازی و انتقال آب را برای بهبود شرایط آبی خوزستان متوقف کند.

کریمی تأکید کرد: متأسفانه کارکرد سد کرخه و دز امروز مورد بحث قرار دارد؛ زیرا وظیفه این دو سد مهم تأمین آب مورد نیاز استان خوزستان است. با همین وضعیت سدهای موجود با کمبود آب در نیمی از سال مواجه هستیم که اگر سد جدیدی ساخته شود، قطعاً ماه‌های بیشتری از سال را با مشکل آب شرب مواجه خواهیم بود.

او گفت: آبی که وارد استان خوزستان می‌‍شود حدود 31 میلیارد متر مکعب است، اما در عمل 34 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز این است که رقمی حدود 3 میلیارد متر مکعب کمبود آب در استان وجود دارد.

۱۴۰۰/۵/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...