نسخه چاپی

گرمازدگی در روزگار كرونایی خطرناك تر است / لزوم مراقبت از سالمندان در هوای گرم كرونایی

عکس خبري -گرمازدگي در روزگار کرونايي خطرناک تر است / لزوم مراقبت از سالمندان در هواي گرم کرونايي

معاون فنی و عملیاتی اورژانس كشور گفت: گرمازدگی علاوه بر خطرات خاص خود، در شرایط كرونایی مخاطره آمیزتر است.

به گزارش نما دکتر حسن نوری، متخصص طب اورژانس و معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور در گفت و گو با جام جم آنلاین با بیان اینکه گرمازدگی در فصل گرما شیوع بالاتری دارد گفت: گرمازدگی در اثر گرمای بیش از حد بدن ایجاد می شود و معمولا در نتیجه قرار گرفتن طولانی بدن در دماهای بالا است. این اتفاق غالبا زمانی رخ می دهد که فرد از شهری با آب و هوای خنک وارد شهری کویری و خشک می شود. در اینصورت تا بدن خودش را با شرایط جدید وفق بدهد امکان گرمازدگی بسیار بالا است.

نوری درخصوص علائم گرمازدگی اظهار داشت: گرمازدگی طیفی از بیماری است که نوع خفیف و شدید دارد. در گرمازدگی خفیف ممکن است بدن علائمی از قبیل: ضعف و خستگی که منجر به اسپاسم عضلانی می شود را تجربه کند، اما اگر فرد دچار گرمازدگی شدید شود بیمار با اختلال سطح هوشیاری، گیجی، تهوع، عرق سوز در کشاله های ران و زیربغل مواجه می شود که حتی ممکن است بیمار را به کما هم ببرد که در این حالت بهتر است فرد به بیمارستان منتقل شود.

او با اشاره به لزوم مراقبت‌های سلامت در فصل گرما و شرایط کرونایی خاطرنشان ساخت: در شرایط کنونی تمام بیماری ها ناخودآگاه تحت تاثیر کرونا قرار می گیرند. در مورد گرمازدگی هم به همین شکل است. افراد سالمند، به خصوص آن‌هایی که شرایط پزشکی مزمن دارند باید در روز‌های گرم و مرطوبی که هشدار آلودگی هوا هم وجود دارد در منزل بمانند. چون افراد مسن احساس گرما و سرما را دیر متوجه می شوند و بنابراین در آنها شیوع و مخاطرات گرمازدگی بالاتر از بقیه است.

نوری افزود: بی اشتهایی، اختلال بویایی، حالت تهوع و اسهال و استفراغ بعضا از عوامل ابتلا به ویروس کرونا هستند که هر کدام می توانند به تشدید گرمازدگی کمک کنند. به عنوان مثال از دست دادن حس بویایی و چشایی و تهوع باعث می شود که فرد تمایل کمتری به خوردن و نوشیدن داشته باشد و در اینصورت طبعا بدن کم آب می شود یا کسی که با اسهال شدید مقدار قابل توجهی از آب و املاح بدنش از دست می رود، چنانچه به صورت متناوب و با حجم زیاد، مایعات در بدنش جایگزین نشود با گرمازدگی مواجه می شود. بنابراین کسانیکه به کرونا مبتلا می شوند در معرض خطر گرمازدگی بیشتری هم قرار دارند. چون مایعات کمتری دریافت می کنند. برای جلوگیری از بی آب شدن بدن هم باید مقدار زیادی مایعات نوشید. البته منظور از مایعات صرفا آب نیست. چرا که آب به تنهایی، کفایت نمی کند. در گرمازدگی (و همچنین اسهال) آب و املاح هر دو با هم از بدن دفع می شود. بنابراین برای جایگزینی باید مجددا آب و املاح را به بدن وارد کرد. دوغ و آب میوه دو گزینه مهمی هستند که در این حالت بسیار به فرد توصیه می شود.

نوری به ضرورت استفاده از ماسک در روزهای گرم تابستان به‌ منظور جلوگیری از شیوع و ابتلا به ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که بعضی ها گرما را بهانه‌ای برای استفاده نکردن از ماسک‌ عنوان می‌کنند. این کار بسیار خطرناک است و اساسا ماسک عاملی برای گرمازدگی نیست.

این متخصص طب اورژانس در پایان با تاکید بر توجه بیشتر به سالمندان، توضیح داد: در دوره کرونا مرتب توصیه می شود که اقوام و خویشاوندان کمتر به منزل یکدیگر بروند. این مسئله در کنار ویژگی مثبتی که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا دارد از جهتی به ضرر سالمندان نیز می باشد. چرا که گرمازدگی ممکن است با ضعف شدید و اختلال سطح هوشیاری همراه باشد. در اینصورت سالمندان عزیزی که در این ایام فرزندانشان بنا بر توصیه های کرونایی، کمتر به ملاقات شان می روند، ممکن است طولانی مدت تنها بمانند که خطرناک است. در مواردی مشاهده شده سالمند در خانه بوده، دچار گرمازدگی شده و بعد از چند روز که فرزندانشان به او سر زدند با درجه بالایی از گرمازدگی به بیمارستان منتقل شده. بنابراین توصیه ما به مردم این است که مدام با سالمندان تماس تلفنی داشته باشند و از احوالات شان باخبر شوند.

ساناز قنبری / جام جم آنلاین

۱۴۰۰/۴/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...