نسخه چاپی

سفر دوباره نخست‌وزیر عراق به آمریكا

اهداف سفر الكاظمی به آمریكاچیست؟

عکس خبري -اهداف سفر الکاظمي به آمريکاچيست؟

الكاظمی هم در بعضی از سخنان خود گفته است كه عراق برای آموزش نظامی از آمریكا كمك خواهد گرفت با این تفكر حضور نظامیان امریكایی در عراق تداوم پیدا خواهد كرد

شیما احمدی- «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، روز گذشته 25 ژوئیه بغداد را به مقصد واشنگتن ترک کرد و قرار است امروز با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، دیدار و گفت وگو کند.
این دومین سفر مصطفی الکاظمی به آمریکا است. نخستین سفر وی سپتامبر 2020 در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا بود. محور آن سفر مذاکرات بغداد و واشنگتن درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق بود.
اینکه الکاظمی در 14 ماه نخست وزیری خود و طی کمتر از یک سال، دو بار به آمریکا سفر کرده، نشان می‌دهد وی نگاه ویژه‌ای به دولت آمریکا دارد. در مورد اهداف الکاظمی از سفر به آمریکا ذکر چند نکته ضروری است:
بسیاری بر این باورند که سفر الکاظمی به عراق در راستای مصوبه عراق برای خروج نظامیان آمریکایی از این کشور است اما انچه در عمل مشاهده می شود این است که الکاظمی به این موضوع اهمیت چندانی نمی دهد مضاف بر این اخبارهایی منتشر می شود که الکاظمی به دنبال حضور مستشاری آمریکا در عراق است؛ حتی خود الکاظمی هم در بعضی از سخنان خود گفته است که عراق برای آموزش نظامی از آمریکا کمک خواهد گرفت با این تفکر حضور نظامیان امریکایی در عراق تداوم پیدا خواهد کرد اساساً الکاظمی به لحاظ منش سیاسی غرب‌گرا محسوب می‌شود و آمریکا نیز از نخست‌وزیری وی حمایت می‌کند.
عده ای هم سفر الکاظمی به عراق را در راستای بقای الکاظمی در قدرت ارزیابی می کنند. الکاظمی در واقع نخست‌وزیر انتقالی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق بود؛ اما با با عقب افتادن انتخابات در عراق، گفته می شود که الکاظمی در سمت نخست وزیری باقی خواهد ماند بنابراین الکاظمی به حمایت نیروهای بین المللی به ویژه آمریکا محتاج است در واقع نخست وزیر عراق به دنبال این است که خود را به عنوان یک گزینه ی مطلوب برای بازیگران اصلی عراق یعنی ایران و آمریکا نشان دهد بخاطر همین هم بعد از نخست وزیری به ایران سفر کرد
نکته پایانی اینکه؛ دولت بایدن به دنبال روی کار آمدن دولتی است که مقاومت در عراق را تضعیف کرده و غرب را به چالش نکشد و الکاظمی برای او می تواند بهترین گزینه باشد.



۱۴۰۰/۵/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...