نسخه چاپی

سفر قریب‌الوقوع الابراهیمی به دمشق و مسكو

در آستانه سفر فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه كه احتمالا با دیدار وی با رئیس جمهوری سوریه همراه باشد وزیر امور خارجه روسیه تاكید كرد كه مسكو هیچ طرحی برای اعطای پناهندگی به بشار اسد ندارد.

به گزارش نمابه نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج، یک منبع آگاه در اتحادیه عرب اعلام کرد: اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب طی چند روز آینده به دمشق سفر خواهد کرد.وی که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: هنوز زمان این سفر مشخص نشده اما پیش بینی می‌شود این سفر طی چند روز آینده صورت بگیرد.

این منبع آگاه همچنین خاطرنشان کرد: احتمالا الابراهیمی در سفرش به سوریه با بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور و برخی از سران سوریه و نیز گروه‌های مخالف دیدار کند.

این منبع مسئول درباره علت عدم افشای تاریخ سفر الابراهیمی نیز تاکید کرد: تیم الابراهیمی قصد ندارد زمان دقیق این سفر را زودتر اعلام کند و احتمالا دلیل این مساله به مسائل امنیتی و اداری بازمی‌گردد.

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از منابع نزدیک به الابراهیمی گزارش داد: الابراهیمی قصد دارد قبل از پایان سال جاری میلادی به منظور مذاکره با نظام سوریه به دمشق برود.

بنا به گزارش این خبرگزاری، الابراهیمی همچنان به طرح خود مبنی بر مخالفت با دخالت نظامی برای پایان دادن به بحران سوریه و حل و فصل مسالمت آمیز بحران این کشور از طریق مذاکره پایبند است.

الابراهیمی تاکنون دوبار به سوریه سفر کرده و با مقام‌های این کشور و در راس آن‌ها بشار اسد دیدارهایی داشته است.

در همین راستا منابع دیپلماتیک نیز اعلام کردند: الابراهیمی در سفرش به سوریه قصد دارد طرحی را به بشار اسد تقدیم کند که شامل تشکیل دولت انتقالی با حضور نمایندگان گروه‌های مخالف و نظام سوریه و تحویل سریع قدرت از بشار اسد به دولت انتقالی و تشویق وی برای موافقت با اقامت در تبعید است.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در باره سفر الابراهیمی به مسکو گفت: الابراهیمی پیشتر با من تماس گرفته و نسبت به سفر قریب الوقوع به روسیه ابراز تمایل کرد.این سفر تقریبا در روزهای عید میلاد مسیح یا احتمالا کمی قبل از آغاز سال میلادی جدید صورت خواهد گرفت.

لاوروف در اظهاراتی دیگر که توسط رادیو سوای آمریکا منتشر شد، اعلام کرد: بشار اسد به من تاکید کرده است که هرگز سوریه را ترک نخواهد کرد. وی افزود: بشار اسد مکررا به من گفته است که "هرگز خاک کشوری را که در آن متولد شده ترک نمی‌کند و در نهایت در کشورش می میرد".

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه به درخواست برخی از کشورها برای برکناری بشار اسد اشاره کرده و گفت: اخیرا برخی از کشورهای منطقه از ما می‌خواهند که از اسد بخواهیم از قدرت برکنار شود اما باید بگویم که ما از اینکه برخی از کشورهای غربی ضمانت‌های کافی را برای برکناری اسد از قدرت ارائه می‌کنند استقبال می‌کنیم اما تاکید می‌کنم که اسد حتی با دخالت روسیه و چین نیز سوریه را ترک نخواهد کرد.

این مسئول روسی با تاکید بر اینکه هیچ یک از طرفین درگیر در سوریه در نهایت بر دیگری غلبه نخواهد کرد خاطرنشان کرد: محل سلاح‌های شیمیایی سوریه امن است و این سلاح‌ها در یک یا دو منطقه و تحت سلطه و نظارت کامل قرار دارند.

سرگئی لاوروف در ادامه بر لزوم حضور دو طرف درگیر بر سر میز مذاکره بدون هیچ پیش شرطی از جمله برکناری اسد تاکید کرده و گفت: اسد به هیچ وجه قصد برکناری از قدرت را ندارد.

لاوروف درباره عملیات‌های نظامی در سوریه نیز گفت: همانطور که کشورهای غربی نیز پیش بینی می‌کنند عملیات‌ها و درگیری‌های نظامی در سوریه با برکناری بشار اسد پایان نخواهد یافت و حتی امکان دارد سقوط نظام اسد نه تنها به پایان این مصیبت و بحران منجر نشود بلکه باعث ظهور جنگی جدید در سوریه شود.

وزیر امور خارجه روسیه درباره تصمیم کشورهای غربی برای دخالت نظامی در سوریه نیز گفت: به عقیده من کشورهای غربی برای دخالت نظامی در سوریه مصمم نیستند. دست کم می‌توانم بگویم که هیچ کس و هیچ گروهی در حال حاضر آماده دخالت در سوریه نیست.

وی در ادامه اعلام کرد که کشورش هیچ طرحی را برای اعطای پناهندگی سیاسی به بشار اسد در دست ندارد اما برخی از کشورها اعلام آمادگی کردند که در صورت برکناری اسد حاضرند به وی پناهندگی سیاسی بدهند.

لاوروف در ادامه افزود: موضع ما درباره سوریه ارتباطی به این مساله ندارد که ما برای تحریک یک طرف جهت آتش بس در مقابل طرف دیگر تمایل داریم بلکه ما فقط تاکید می‌کنیم که شورای امنیت نباید به ویژه پس از اقدامات اشتباه هم‌پیمانانمان در خصوص لیبی اقداماتی مشابه آن درباره سوریه اتخاذ کنند.وی گفت: اگر همه حقیقت را بگویند باز ما تاکید می‌کنیم که اولویت اول ما متوقف شدن درگیری‌های خشونت‌ آمیز در سوریه است لذا باید اول مشکل وجود اسد و برکناری وی را رها کرده و همه گروه‌ها را برای آشتی ملی و حضور بر سر میز مذاکرات بدون هیچ پیش شرطی وادار کنیم. آنهایی که می‌گویند اول بشار اسد باید برکنار شود و برایشان برکناری اسد از نجات مردم بی‌دفاع سوریه با اهمیت‌تر است باید بدانند که این جان آنها و شهروندانشان نیست که در خطر است بلکه جان مردم سوریه است چرا که اسد به هیچ وجه قصد برکناری از قدرت را ندارد.لاوروف افزود: متاسفانه بیشتر مواضع کشورهای خارجی درباره سوریه در خصوص متوقف کردن حمام خون در این کشور صادقانه نیست بلکه آنها تمام تلاششان را برای تحقق چند محور متمرکز کرده‌اند.

وزیرخارجه روسیه همچنین با انتقاد شدید از مواضع کشورهای غربی در مخالفتشان با محکوم کردن اقدامات تروریستی در سوریه عنوان داشت: برخی از هم‌پیمانان غربی ما متاسفانه میان گروه‌های تروریستی تفاوت قائلند و آنها را به گروه‌های تروریستی بد و گروه‌هایی که قابل قبول هستند تقسیم می‌کنند و این مساله امری بسیار خطرناک است.

پاتریک ونتریل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود اعلام کرد: مسئولان آمریکایی تاکید کرده‌اند که نظام سوریه همچنان به استفاده از موشک‌های اسکاد ادامه می‌دهد. این اقدامات باعث نگرانی شدید و دلیلی شده تا که آمریکا به طور جدی برای پایان دادن به نظام حاکم در سوریه تلاش کند.

ونتریل همچنین افزود: برخی از گروه‌ها و افراد تلاش می‌کنند از وضعیت سوریه سوء استفاده کنند و در آن ناآرامی ایجاد کنند تا بدین وسیله اهداف خود را محقق کنند اما باید بگویم آمریکا تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا از این مساله جلوگیری کند چرا که خواسته آمریکا تشکیل سوریه‌ای آزاد و دموکراتیک است که در آن به حقوق همه شهروندان سوری احترام گذاشته شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره کمک‌های کشورش به آوارگان سوری نیز گفت: موسسات و نهادهای بشر دوستانه آمریکا حدود ده‌ها هزار دلار با آغاز فصل زمستان در سوریه برای کمک به حدود ۱۳۰ هزار آواره سوری اختصاص داده‌اند.

از سوی دیگر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز روز شنبه پایگاه‌هایی را که قرار است سامانه دفاع موشکی پاتریوت در خاک ترکیه در این پایگاه‌ها مستقر شوند اعلام کرد.

دفتر اطلاع رسانی ناتو در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری آناتولی ترکیه منتشر شد اعلام کرد موشک‌های پاتریوت آلمان در استان‌ قهرمان ماراش، سامانه دفاع موشکی هلند در استان آدانا و سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا نیز در استان غازی آنتپ در مرزهای ترکیه با سوریه مستقر می‌شوند.
در بیانیه دفتر اطلاع رسانی ناتو همچنین اعلام شده است که استقرار موشک‌های پاتریوت طی هفته‌های آینده به پایان خواهد رسید.

در همین راستا رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرده بود که استقرار سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت که از ناتو برای دفاع از ترکیه به این کشور ارسال می‌شود تنها با هدف دفاعی بوده و در سه شهر در جنوب ترکیه مستقر خواهد شد.

همچنین دولت ژاپن نیز به دلیل ناآرامی اوضاع سوریه تصمیم گرفت نیروهای خود را از گروه‌های حافظ صلح در منطقه اشغالی جولان خارج کند.

بنا به گزارش شبکه رادیو تلویزیون ژاپن نیروهای این کشور از آغاز هفته جاری شروع به خروج از منطقه جولان کرده و تجهیزاتشان را نیز اواسط ماه آینده میلادی از منطقه جولان خارج خواهند کرد.

وزیر دفاع ژاپن در این خصوص گفت: اوضاع امنیتی سوریه ادامه حضور نیروهای ژاپنی در منطقه جولان را با مشکل رو به رو کرده است.
از سوی دیگر الکساندر لیونف، فرمانده دفاع هوایی روسیه و یکی از چهره‌های برجسته نظامی این کشور در مصاحبه با رادیو صدای روسیه تاکید کرد: سیستم دفاع هوایی سوریه بسیار قوی است.وی در این مصاحبه خاطرنشان کرد: سامانه دفاع هوایی سوریه سامانه‌ای بسیار قوی است و باید بگویم که می‌تواند با هر گونه حملات هوایی در برابر سوریه مقابله کند. لذا هیچ کشوری نمی‌تواند از نیروهای جنگنده هوایی به طور جدی علیه سوریه استفاده کند.

این اظهارات فرمانده دفاع هوایی روسیه در پی آن ایراد شد که خبرگزای نووستی در خبری اعلام کرده بود که هدف اصلی مخالفان مسلح سوریه نیروی دفاع هوایی سوریه است.

در خبری دیگر؛ شورای ملی مخالفان سوریه روز شنبه با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با اظهارات اخیر سازمان ملل مبنی بر اینکه درگیری‌های سوریه رنگ و بوی درگیری‌های طائفه‌ای را به خود گرفته اعلام کرد.

شورای ملی مخالفان تاکید کرده است: چیزی که در سوریه رخ می‌دهد درگیری میان نظام و جامعه‌ است. انقلاب سوریه جنگ طائفه‌ای و خونبار نیست و هرگز ملت سوریه با هر دین و از هر طائفه‌ای دچار دودستگی و تفرقه نخواهد شد.

در همین حال روزنامه مصری الیوم السابع نیز در خبری اعلام کرد: اتحادیه عرب امروز نشستی را در خصوص فلسطین و سوریه برگزار خواهد کرد.بنابه گفته محمد صبیح، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در امور فلسطین و اراضی اشغالی اعلام کرد: در کنفرانسی که امروز برگزار خواهد شد در خصوص مشکلات آوارگان فلسطینی مقیم در سوریه و حملات اخیر به اردوگاه آوارگان جنوب دمشق (الیرموک) گفت‌وگو خواهد شد.

همچنین قراراست در این کنفرانس حاضران در خصوص راه‌های حمایت از آژانس کار و امداد فلسطین (آنروا) برای رویارویی با بحران مالی گفت‌وگو کنند.

صبیح همچنین خاطرنشان کرد: این کنفرانس پنج روز به طول می‌انجامد و طی آن درباره آخرین تحولات فلسطین و دستاورد تاریخی فلسطین در دستیابی به عنوان کشور ناظر غیر عضو در سازمان ملل گفت‌وگو خواهد شد.

علاوه بر این در نشست مذکور درباره اقدام اخیر رژیم صهیونیستی درباره گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی و اقدامات این رژیم برای به شکست کشاندن صلح در خاورمیانه نیز گفت‌وگو می‌شود.

از سوی دیگر شورای اتحادیه عرب نشست فوق‌العاده و جداگانه‌ای را در سطح نمایندگان کشورهای عضو این اتحادیه برگزار کرده و در آن به شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری می‌پردازد.

بنابه گفته احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب در این نشست که به خواسته مقامات فلسطینی برگزار می‌شود نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حضور خواهد داشت.
ریاست نشست فوق العاده اتحایده عرب را خالد زیادة، نماینده دائم لبنان در اتحادیه عرب برعهده دارد.

در همین حال کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل در لبنان نیز اعلام کرد که تاکنون ۱۶۴ هزار آواره سوری در مناطق مختلف این کشور نامشان ثبت شده است و روزانه حدود ۱۵۰۰ آواره در مناطق بیروت، البقاع، طرابلس و جنوب لبنان وارد می‌شوند.

۱۳۹۱/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...