نسخه چاپی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا اخروی:

منافع شخصی مانع از تحقق عدالت می‌شود

عکس خبري -منافع شخصي مانع از تحقق عدالت مي‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا اخروی با بیان اینكه برای ایجاد و توسعه گفتمان عدالت نیاز به بازگشت به اصول انقلابی است گفت: رهبر انقلاب با عنوان اینكه انقلابی هستند تأكید بر بازگشت به اصول انقلاب و عدالت‌طلبی داشتند، استقرار عدالت شدنی است، اما منافع شخصی مانع از تحقق آن می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا اخروی مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در خصوص عدالت در حکومت علوی گفت: یکی از خصلت‌های امیرالمؤمنین ترجمان مفهوم عدالت به عدالت است، هیچ تفاوتی در برقراری عدالت بین افراد تحت حکومت نیست. امروز موضوعی که بحث عدالت را تلخ کرده این است که وقتی پای بستگان به میان می‌آید عدالت را زیرپا می‌گذارند.

وی افزود: نزدیکترین افراد اعم از فرزند و برادر در نظر امیرالمؤمنین هیچ تفاوتی در عدالت با سایر مردم ندارند نمونه این امر برخورد حضرت با برادرشان عقیل است.

این مدرس تاریخ اسلام در ادامه اظهارداشت: در جریان ستاندن حق حضرت در ماجرای سقیفه؛ انگشت‌شمارند کسانی که از ایشان حمایت کردند، طلحه و زبیر در این گروه بودند که پس از به حکومت رسیدن حضرت، برای سهم‌خواهی و به واسطه جایگاهی که برای خود قائل بودند نزد ایشان آمدند، چون مبنای حضرت امیر شایسته‌سالاری است فرمودند برای امر حکومت آمده‌اند یا برای کار شخصی، وقتی مطلع شدند کار آنها شخصی است حضرت شمع بیت المال را خاموش کردند و آنها تکلم نکردند و این دو فرد پاسخ خود را گرفتند.

اخروی با بیان اینکه امیرالمؤمنین در امر حکومت اسلامی برای اجرای عدالت هیچ اغماضی نداشتند، تصریح کرد: دشمنان حضرت علت شهادت امام را عدالت ایشان دانستند، حضرت اهل مماشات نبودند و وقتی به حکومت رسیدند فرمودند اگر بیت‌المال کابین زنان هم بود آن را باز پس می‌گرفت این به معنای عدم مماشات در امر حکومت‌داری است.

این مفسر نهج‌البلاغه خاطرنشان کرد: عدالت تام و مطلق خاص خداوند و پیامبر و ولی خدا است بر اساس نهج‌البلاغه عدالت یک امر کاملا قابل اجراست البته نمی‌توان تمام عدالت را پیاده کرد اما امروز متأسفانه وقتی منفعت شخصی سیاسیون دخیل می‌شود مفهوم عدالت را نسبی می‌دانند این درحالی است که در برخی از برهه‌های تاریخ مردم طعم خوش عدالت را چشیده‌اند.

وی با بیان اینکه برای ایجاد و توسعه گفتمان عدالت نیاز به بازگشت به اصول انقلابی است ادامه داد: رهبر انقلاب با عنوان اینکه انقلابی هستند تأکید بر بازگشت به اصول انقلاب و عدالت‌طلبی داشتند، استقرار عدالت شدنی است، اما منافع شخصی مانع از تحقق آن می‌شود.

اخروی در خصوص مردم‌سالاری دینی در حکومت علوی گفت: آنچه در دوران سایر خلفا اتفاق افتاد، محو مردم‌سالاری بود، در جریان غدیر به گفته اهل سنت تعداد کثیری حضور داشتند؛ اما در جریانات پس از رحلت رسول خدا، اجماع به صورت انگشت‌شمار اتفاق افتاد و به شهادت تاریخ اراذل و اوباشی را از بیرون مدینه اجیر کردند تا با راویان غدیر مقابله کنند و به خانه وحی هتک حرمت کردند؛ در این زمان نقل حدیث، ذکر فضائل حضرت علی(ع) و... منع شد.

وی تصریح کرد: مبنای پذیرش حکومت توسط حضرت علی مردم‌سالاری دینی و درخواست مردم است این درحالی است که حکومت در منظومه فکری حضرت بی‌ارزش است مگر اینکه حق مظلومی به این واسطه احقاق شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: عدالت امیرالمؤمنین سبب شد در دوران خانه‌نشینی نیز هرگاه اساس و اصل اسلام با مخاطره مواجه شود به میدان بیاید به طور مثال مشورت‌های متعددی که به خلفا ارائه فرمودند از همین قبیل است، امیرالمؤمنین همه همت خود را برای اجرای عدالت کردند.

اخروی فسادستیزی و عدالت‌محوری را دو راهکار عمده فراروی دولت سیزدهم برشمرد و گفت: با توجه به سابقه آیت‌الله رئیسی در زمینه مقابله با فساد در قوه قضائیه اگر در دولت نیز با همین شیب و با عدالت‌محوری و فسادستیزی پیش برود، رویش و زایش در جریان انقلاب ایجاد و علاوه بر آن اسباب یأس و ناامیدی دشمنان فراهم می‌شود و به تعبیر رهبری آینده روشن خواهد بود، انقلاب ایران تنها محدود به داخل نیست و اگر در این مسیر آقای رئیسی خوب پیش بروند انقلاب بیمه خواهد شد.

۱۴۰۰/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...