نسخه چاپی

دلالان ارز شب‌كار شده‌اند!

روزنامه خراسان در گزارشی از فعالیت شبانه دلالان ارز در تهران خبر داده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در این گزارش آمده است:

یکی از شب‌های طولانی زمستان است که از تقاطع خیابان منوچهری تهران با خیابان فردوسی ، مکانی که به پاتوق دلالان ارز شهرت دارد؛ می گذریم. تجمعی حدود صد نفر یا بیشتر جلوی پاساژ افشار توجه را جلب می کند؛ جایی که چندی پیش امثال جمشید بسم ا... و خیلی از دلالان دیگر ارز، در طول روز با قیمت‌ها بازی و قیمت سازی می‌کردند. عجله مانع آن می شود تا از کار این تجمع کنندگان سردر بیاوریم هرچند می‌شد حدس زد که این تجمع مربوط به دلالان ارز است، اما چند شب بعد که دوباره همان تجمع را می بینیم، نمی‌توان درنگ کرد؛ به میان آنها می‌رویم ؛ حدس‌مان درست است ؛ گروهی از دلالان ارز ایستاده‌اند و با زبان ایما و اشاره چیزهایی را بیان می‌کنند.


50 هزار دلار با بیعانه


کمی جلوتر یکی از این دلالان درحالی که دست خود را بلند کرده است، فریاد می‌کشد:" 50 هزار دلار با بیعانه ، برای فردا ساعت یک " گویا یکی از این دلالان دنبال دلال یا فروشنده ای می گردد که 50 هزار دلار از او بگیرد. اما چون شب است و صرافی‌ها همه بسته‌اند و امکان جابجایی ارز وجود ندارد، حاضر است مقداری بیعانه بدهد. حتی زمان معامله را نیز فردا ساعت یک بعد از ظهر تعیین می‌کند. چند نفر هم دور او جمع شده اند.


مثل این که تازه واردی!


از یکی ازدلالان می‌پرسیم که دلار را چقدر می فروشد، می‌گوید "130 تومان" منظورش سه هزار و 130 تومان است، اما چون قیمت ارز را بالای سه هزار تومان فرض کرده است، مابقی آن را نمی‌گوید ، کمی آن طرف‌تر ، یکی پشت گوشی همراه خود به فرد دیگری که با او تماس گرفته است می گوید "قیمت الان 135 تومان است" (یعنی سه هزار و 135 تومان) متوجه می‌شوم که در همان لحظه این دلال ۵ تومان به قیمت هردلار می افزاید. اما این که در این هنگام از شب چه مبنای علمی یا اقتصادی پشت این کار وجود دارد، معلوم نیست. به یکی دیگر از این دلالان می‌گویم ، قیمت واقعی زیر سه هزار تومان است در طول روز هم همین قیمت بود، نگاهی می‌کند و می‌گوید مثل این که شما تازه واردی ، قیمت ها لحظه ای است.


صبح روز بعد


صبح هنگام برای بررسی بیشتر این بازار به چند صرافی در نزدیکی همان مکان سری می زنیم. اما برخی از آنها کاغذی جلوی مغازه نصب کرده‌اند که روی آن نوشته شده است: "خرید و فروش ارز نداریم" از خود می‌پرسم نکند برخی از این صرافی ها با دلالانی که شب در این مکان تجمع می کنند، در ارتباط هستند و ارز خود را که حاضر نیستند در طول روز بفروشند از طریق آنان آب می‌کنند؟ البته این تنها یک پرسش است و بررسی دقیق آن، برعهده نهادهای نظارتی است که با این صرافی ها در ارتباط هستند.


5 هزار دلار با یک کارت ملی


صرافی دیگری در خیابان جمهوری اسلامی حاضر نیست 10 هزار دلار را یک جا بفروشد ، فروشنده به ازای هر 5 هزار دلار، یک کارت ملی می‌خواهد . می‌گوید : " دنبال دردسر نمی گردم نمی‌توانم یک جا به یک نفر 10 هزار دلار بدهم ، اما می‌توانی دو کارت ملی بیاوری یا این که پنج هزار دلار دیگر را فردا بگیری" گویا محدودیت هایی از طرف نهادهای نظارتی اعمال شده است . اما صرافی مجاور وی حاضر است 10 هزار دلار را به قیمت سه هزار و 150 تومان یک جا بفروشد. از خود می پرسم اگر محدودیت است چرا برای همه صرافی ها نیست و یکی حاضر است به قیمت بالاتر این محدودیت را نادیده بگیرد و اگر محدودیتی وجود ندارد چرا آن فروشنده صرافی این قدر بازارگرمی می کند؟ کمی از صرافی دور می شوم که یک دلال ارز به سرعت خود را به من می رساند و می گوید که حاضر است به قیمت 3 هزار و 140 تومان، چند هزار دلار ارز بفروشد. نمی دانم چگونه فهمیده دنبال ارز می گردم. شاید فروشنده یکی از همین صرافی ها به او گفته است.


بازار کساد دلالان در روز


شب هنگام جلوی پاساژ افشار در تقاطع خیابان منوچهری و فردوسی تهران، ازدحام و تجمع دلالان ارز توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند. اما در طول روز در این مکان پرنده پر نمی زند، دلیل آن هم مشخص است ؛ ابتدای خیابان منوچهری یک خودروی سبز نیروی انتظامی پارک کرده است که مسئولیت برخورد با دلالان ارز را دارد اما شب این خودرو پارک نیست. البته دلالان در طول روز بیکار نیستند و کمی بالاتر جلوی کوچه تجمع کوچکی کرده اند. این موضوع را به یکی از ماموران نیروی انتظامی اطلاع می دهیم و لحظاتی بعد با حضور یکی از ماموران، تجمع دلالان برچیده می شود و به سرعت متفرق می شوند.

۱۳۹۱/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...