نسخه چاپی

تلاشی بر پایه تحلیلی غلط

سید مهدی جولایی

چندی است که از سوی سرآمدان دو جریان فتنه و انحراف مواضع و افعالی مشاهده میشود که در مواجهه با آنها پس از تعجب و نیز اندکی تعمق، میتوان تفاسیر متعددی را ارايه نمود. به عنوان نمونه جناب آقای انصاری ميگويد: «ما به هيچ عنوان در انتظار چراغ سبز حاكميت نبوده و نيستيم. چراغ را ما بايد سبز كنيم». هر چند ایشان در ادامه مصاحبه تاکید میکنند که «ما در مجمع روحانيون مبارز، نظام جمهوري اسلامي را قبول داريم. ما قانون اساسي موجود را قبول داريم. ما حركتهاي ‏براندازانه را رد ميكنيم. ما معتقد به اصلاحات در درون نظام با همين ساختار موجود هستيم...». البته در پرانتز میگذاریم که این مطالب که بارها با صدای بلند ایشان و همطیفانشان گفتهاند نیز احتمالا برای گرم شدن چراغ سبزشان میباشد. جالب اینجاست که در واکنش به این موضع، جناب منتجبنیا كه قائم مقام حزب اعتماد ملی بوده است، نیز میگوید: این نظر ایشان است، البته من هم با وی همنظرم.
در ادامه بازهم جناب انصاری میگوید: «حضور در انتخابات حق مسلم اصلاحطلبان است. به اصلاحطلبان هم ميگويم كه اعمال اين حق اگر انجام نشود به معناي خالي ‏شدن صحنه انتخابات از حضور مردم است و ...».
برای آنکه به نتیجه نزدیکتر گردیم با چرخشی به آن لبه قیچی، در اردوگاه اهالی که به حلقه انحراف مشهورند گذری میاندازیم. در همان روزها که در جریان اصلاحطلب مواضع فوق جاری بود، مراد حلقه انحرافی در جلسهای با تاكید بر اینكه نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد، افزوده است: هیچكس نمیتواند جلوی من را بگیرد. نقل است كه وي با اشاره به اینكه بهترین دفاع حمله است، میافزاید: «قصد داریم در این 6 ماه آخر دولت مدام حمله كنیم، و دیگر با هیچ كس رودربایستی نداریم. ما برای همه آنهایی كه در این 7 سال علیه دولت حرف زدند مسائلی داریم». اين لحن چنان است كه گویی تلاش ۷ساله دولت در یافتن و ساختن مساله برای مخالفینش بوده است. آن هم در بیان فردی که مدعي هستند انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشهای زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهای الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملتها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند است!
در ادامه این روند، تغییراتی باز هم چرخشی در درون حلقه انحرافی صورت گرفت که برخی با استناد به سخنان مديركل سياسي- امنيتي دفتر رئيس جمهور که گفت: «هر كس آزاد است هر طور ميخواهد، در اين باره تفسير كند.» عنوان کردند که گویا رئیس جمهور مشایی را از کار دفتری معاف کرده است تا فراغت بیشتری برای انجام کارهای انتخاباتی داشته باشد. این دو مواجهه مشابه، دقيقا یکی دیگر از نقاط مشترکی است كه در پيوند نانوشته اما غيرقابل انكار حلقه انحرافي و عوامل فتنه ۸۸ دنبال ميشود. ولي اینکه چرا با توجه به مواضع قاطع رهبری و نیز اقدام نظام در مقابل جریان فتنه و انحراف در انتخابات مجلس شورای اسلامی، کماکان چنین مواضعی مشاهده میشود بحث اصلی و کلیدی این نوشتار است. شاید برخی بگویند برای بقا میبایستی تلاش کرد یا بگویند به تب بگیریم که نظام به لرز راضی گردد. برخی که همواره بر چوب مخالفت میکوبند هم بدبینانه میگویند این هم مدل جدید برای به صحنه کشاندن مردم است. برخی غافلان هم میگویند ما که از ابتدا میگفتیم دست اینها از پشت در یک کاسه است و اینها بازی است. ادامه در صفحه 3
خوب از پس این برداشتها که سطحی به نظر میرسد برداشت دیگری خود را نمایان مینماید و آن اینکه جریان فتنه و حلقه انحراف به این تحلیل رسیدهاند که نظام به انتخاباتی پرشور ميانديشد و چنين است كه رئیسجمهور محترم از تلاش دولت برای حضور ۴۷ میلیونی در انتخابات ریاست جمهوری میگوید. به زعم اين دو، تنها راه پرشور شدن انتخابات تایید حضور یکی از آنها در این عرصه است. این حرکتها و مواضع همگی برآمده از این تحلیل غلط است و اینجاست که جریان فتنه و حلقه انحراف هر دو بر اساس این تحلیل غلط تلاش میکنند تا بتوانند به اصطلاح خود گزینهای گردند که نظام چراغ را برای آنها سبز میکند. مقام معظم رهبری در سيزدهم تیرماه سال گذشته در خصوص این دو جریان فرمودند: یک جریانی است که در مقابل انقلاب قد علم میکند و قصدش کوبیدن انقلاب است و حرکتش براندازانه است. ویک جریانی که احیانا اختلاف سلیقه و اختلاف نظر دارد و حرکت براندازانه ندارد. درمورد اولی همانطور که در فتنه 88 اقدام شد این جریان محکوم شد و از صحنه سیاسی کشور حذف گردید و با آن برخورد جدی شد و با هرجریان بر اندازانهای همین برخورد خواهد شد. ولی در مورد دومی باید هرچه ممکن است کاهش یابند و کم شوند و اختلافات آنها مشتعل نشود. با حرف و نظر و عقیده غلط باید با حرکت روشنگرانه و متین و مستدل و مستند بدون هو وجنجال پاسخ داد و از ترویج و تابلو کردن حرف غلط در جاهای متفاوت و متعدد پرهیز کرد و نگذاشت موجب تشدید و اشتعال اختلاف در جامعه و نظام شده و روشنگری نسبت به آن موجب شادی دشمن شود. این مشی نظام در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم مشاهده شد و آرایش سیاسی کشور در پرتو دو جریان از روحانیت معظم در شمایلی جدید مورد توجه مردم قرار گرفت و این موضوع را اثبات نمود که مردم انقلاب را با آدمها و جریانها نمیشناسند که با بودن و نبودن آنها حضور خود را تنظیم کنند. نظام برای مردم است و مردم همانا به عهدی که با خمینی کبیر در آسیب نرساندن به انقلاب بستهاند، پایبند میباشند.

۱۳۹۱/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...