نسخه چاپی

احتمال وقوع فوكوشیمای جدید در آمریكا

مهندسان هسته‌ای آمریكا، به مجلس سنای این كشور در مورد خطرات احتمالی ناشی از تأسیسات دو نیروگاه هسته‌ای هشدار دادند.

به گزارش نما، فارس به نقل از راشاتودی نوشت: مهندسان هسته‌ای آمریکا، به مجلس سنای این کشور هشدار دادند که در صورت از کار افتادگی تأسیسات هسته‌ای درپی بروز پدیده‌ای طبیعی یا شرایط خاص آب و هوایی، ممکن است انفجارهای عظیم یا گداخت هسته مرکزی شبیه به واقعه فوکوشیما در دو نیروگاه هسته‌ای این کشور روی دهد.

سناتور جو لیبرمن، رئیس فعلی کمیته سنا در بخش «امور امنیت و اداره داخلی» است که در سال 2013 بازنشسته خواهد شد. دو مهندس هسته‌ای از وی درخواست کرده‌اند تا روزهای آخر کاری اش در کنگره را صرف بررسی تهدیدهای ناشی از دو نیروگاه هسته‌ای نماید.

پل بلانچ، مهندس هسته‌ای بازنشسته‌ای که در تأسیسات هسته‌ای «ایندین پوینت» در بیوکانن ایالت نیویورک کار می‌کرد، و لارنس کریسیون، مهندس دفاتر مرکزی «کمیسیون نظارت هسته‌ای»، با ارسال نامه‌ای به این سناتور هشدار دادند که در صورت انجام ندادن هیچ اقدامی در جهت اصلاح تأسیسات هسته‌ای واقع در «ایندین پوینت» و «اوکن»، گداخت هسته مرکزی شبیه واقعه فوکوشیما در انتظار آمریکاست.

بر اساس ادعای این مهندسان، خطوط لوله گاز منتهی به تأسیسات و همچنین سدهای مجاور آنها، می‌توانند مسبب خرابی شوند. نقایص و معایب مهندسی یا پدیده‌های طبیعی نظیر زلزله یا سیلاب هم می‌تواند موجب گداخت هسته مرکزی شود.

بخشی از نامه ارسالی به این شرح است:

«انرژی پتانسیل آزادشده در خط لوله ترک خورده گاز در «ایندین پوینت» معادل با انرژی پتانسیل ناشی از یک بمب غیرهسته‌ای بزرگ است؛ انفجار و آتش سوزی سال 2010 در شهر سان برانو کالیفرنیا، نمونه‌ای از این نیروی مخرب است که موجب شکستن خط لوله شد.»

«جاری شدن سیلاب ناشی از شکستن «سد جوکاسی» در اوکن هم می‌تواند شبیه به واقعه تجربه شده در فوکوشیما درپی وقوع تسونامی باشد.»

زمانیکه تأسیسات خودشان به خوبی تحت حفاظت باشند، این سیستم‌های حفاظت بدین معنا هستند که مانع از آسیب و صدمه به گداخت‌های هسته مرکزی می‌شوند. به گفته این مهندسین، گداخت هسته مرکزی رآکتورهای آنها می‌تواند «پیامدهای شدید رادیولوژیکی و اقتصادی برای نواحی اطراف این نیروگاه‌ها به همراه داشته باشد.» این دو مهندس هشدار دادند که نواحی اطراف و احتمالاً تا 50 مایل دورتر از این تأسیسات می‌تواند محلی خطرناک برای ساکنین باشد.

با وجود وخیم بودن شرایط، سال‌هاست که این مسائل نادیده گرفته شده‌اند. این دو کارشناس هسته‌ای همواره «کمیسیون نظارت هسته‌ای» را به انجام اقداماتی در جهت سرپوش گذاشتن بر نقاط ضعف و معایب خطرناک نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا متهم کرده‌اند. در اوایل این ماه، ریچارد اچ پرکینز و کریسیون باهم به توافق رسیدند که در مورد دغدغه‌هایشان با هافینگتون پست گفتگو نمایند. این آقایان ادعا می‌کردند که کمیسیون نظارت هسته‌ای همواره از اعتراف به وجود هرنوع احتمال خطر دخیل در بازنگه داشتن نیروگاه‌ها طفره رفته است و سعی بر مخفی نگه داشتن این معایب و کاستی‌ها دارد.

بنابر اظهارات پرکینز، کمیسیون نظارت هسته‌ای «اجازه داده است که سناریو بسیار خطرناکی سالیان سال ادامه داشته باشد.» لازم است که نیروگاه‌های هسته‌ای بر اساس قانون آمریکا قادر به مقاومت در برابر تمام انواع شرایط آب و هوایی که می‌تواند در منطقه محل استقرارشان روی دهد، باشند، اما بسیاری از دیواره‌های سیلاب نامناسب هستند و وقوع احتمالی سیلاب ناشی از سدهای مجاور را در نظر نگرفته‌اند.

سایت هسته‌ای اوکن واقع در کارولینای جنوبی از طریق یک دیوار 5 فوتی محافظت می‌شود، اما در نزدیکی آن سدی واقع شده است که می‌تواند منجر به وقوع سیلاب‌هایی به ارتفاع 16.8 فوت و گداخت هسته مرکزی، نظیر آنچه که در فوکوشیما روی داد شود.

بلانچ از سال 2010، از کمیسیون نظارت هسته‌ای در مورد موضوع خط لوله گاز شکایت کرده است، و کریسین هم این موضوع را در کنگره، رسانه‌ها، و با مقامات رده بالا در کمیسیون نظارت هسته‌ای مطرح کرده است.

علیرغم تلاش‌های این دو مهندس و کارکنان کمیسیون نظارت هسته‌ای، کمیسیون مکرراً ادعا کرده است که هیچ مشکلی وجود ندارد.

برنل پاسخ کمیسیون نظارت هسته‌ای را در مورد ایندین پوینت، اینگونه توضیح می‌دهد: «کمیسیون موضوع خط لوله‌های گاز را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده است. بررسی‌های ما حاکی از تطابق وضعیت نیروگاه با شرایط کمیسیون است.»

این دو مهندس در نامه ارسالی خود به مجلس سنا، خواستار تعطیلی موقت این نیروگاه‌ها از سوی کمیسیون نظارت هسته‌ای شده‌اند.

۱۳۹۱/۱۰/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...