نسخه چاپی

بدعهدی‎های آمریكا و اروپا و سرنوشت مذاكرات وین برای احیای برجام

عکس خبري -بدعهدي‎هاي آمريکا و اروپا و سرنوشت مذاکرات وين براي احياي برجام

در حالی مقام‎های آمریكا و اروپایی، ایران را به ایجاد خلل در مذاكرات وین متهم می‎كنند كه این خود غرب است كه به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‎ای پایبند نبوده است.


به گزارش نما، همانگونه که آمریکا در انتظار روی کار آمدن دولت جدید در این کشور بود تا برجام تعیین تکلیف شود، ایران نیز در انتظار همین موضوع است.

در آمریکا نیز گرچه دو حزب با دیدگاه‌های متفاوت وجود دارد، اما از میان دو حزب که دولت بین آن‌ها می‌چرخد، در بحث مسائل بین الملل منافع ملی در نظر است.

هم حزب جمهوریخواه و هم حزب دموکرات یک نظر در باره ایران دارند و آن این است که ایران نباید از فناوری هسته‌ای و حتی هر فناوری و دانشی که برای ایران تولید قدرت می‌کند، بهره ببرد.


سلاح هسته‌ای بهانه‌ای برای وارد کردن فشار سیاسی و اقتصادی به ایران و همراه کردن افکار عمومی جهان با سیاست‌های غرب علیه ایران است.

رئیس جمهور منتخب اعتقاد به رفع تحریم‌های اقتصادی دارد، اما از آن بیشتر بر خنثی سازی اثر تحریم‌ها معتقد است.

اکنون مذاکرات وین معلق شده تا زمانی که دولت جدید در ایران روی کار بیاید، وزارت خارجه وزیر خود را بشناسد و تیم مذاکراه کننده ایران با چهره‌های تازه معرفی و وارد عمل شود تا در باره مذاکرات وین تصمیم گیری کند.

آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات وین هیچ یک از اصولی که باید در این مذاکرات رعایت کنند نپذیرفته‎‌اند.

آمریکا نپذیرفت که اگر می‌خواهد به برجام بازگردد باید تحریم‌ها را در چارچوب برجام لغو کند.

واشنگتن باید پس از لغو تحریم‌ها راستی آزمایی شود و تضمین بدهد که بار دیگر از برجام خارج نخواهد شد.

اما آمریکا نه تنها هیچ یک از مسائلی که ایران به حق مطالبه می‌کند نپذیرفته بلکه شروطی را گنجانده که از برجام تبعات بیشتری برای ایران خواهد داشت.

کاخ سفید برجام را به شرط‌ های زیادی گره زده است؛ اصرار آمریکا و اروپا برای بازگشت دو طرف به مذاکرات وین نیز برای همین است.

برای همین است که اصرار آمریکا و اروپا برای آغاز مذاکرات وین با شدت ادامه دارد.

رهبر معظم انقلاب، اخیرا در دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت پیشین درباره برجام گفتند «آیندگان باید از تجربه بی‌اعتمادی به غرب استفاده کنند؛ در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.»

همانگونه که گفته شد غرب در پی متهم کردن ایران در ایجاد تاخیر در مذاکرات وین است در حالی که ناقض برجام اروپا و آمریکا هستند.

وزیر خارجه آلمان به تازگی مدعی شده که ایران در مذاکرات وین برای احیای برجام تاخیر ایجاد کرده و در حال فاصله گرفتن از «عناصر اصلی توافق» است.

توافق یک عنصر دارد و آن هم پایبندی همه طرفین به قواعد بازی است.

آمریکا از برجام خارج شده و اروپا نیز به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرده است.

عنصری که باعث زنده شدن توافق هسته‌ای می‌شود چیست؟
منبع: میزان

۱۴۰۰/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...